Image from OpenLibrary

فعالية برنامج قائم على نظرية معالجة المعلومات في تنمية الطلاقة اللغوية والتفاعل الاجتماعي لدى الأطفال زارعي القوقعة / إعداد الطالب ناديه حسن محمد محمود حسين؛ إشراف أ.د/ إيمان أحمد محمد هريدي، د/ أيمن سالم عبد الله حسن.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 158 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of a program based on the theory of information processing for development linguistic fluency and social interaction for cochlear implants children [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 362.19892
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: يعاني الأطفال زارعي القوقعة من قصور في مهارات الطلاقة اللغوية والتفاعل الاجتماعي، مما يعوقهم من الاندماج في المجتمع؛ لذا هدف البحث إلى التحقق من فعالية برنامج قائم على نظرية معالجة المعلومات في تنمية الطلاقة اللغوية والتفاعل الاجتماعي لدى الأطفال زارعي القوقعة، وتكونت المجموعة البحثية من مجموعتين(تجريبية وضابطة) من الأطفال زارعي القوقعة البالغ عددهم (12) طفلا ممن تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (9-12) سنة، بمتوسط عمري مقداره (10.25) سنة، وانحراف معياري قدره (1.37) سنة، وتراوحت معاملات ذكائهم ما بين(90-110) درجة، بمتوسط ذكاء قدره (100.5)، وذلك من الأطفال المترددين على مؤسسة رسالة، وأسفرت نتائج البحث عن فعالية البرنامج القائم على نظرية معالجة المعلومات في تنمية الطلاقة اللغوية والتفاعل الاجتماعي للأطفال زارعي القوقعة ، واستمرار فعالية البرنامج بعد المتابعة, وأوصت نتائج البحث بتوسيع رقعة البحث العلمي المتضمن نظرية معالجة المعلومات مع فئات التربية الخاصة، بالإضافة إلى العمل على تحسين جوانب القصور المختلفة والتي يقل تناولها في البحوث والدراسات العلمية الخاصة بزراعة القوقعة.Summary: Children with cochlear implants often face deficits in linguistic fluency and social interaction, which hinder their integration into society. This study aimed to assess the effectiveness of a program based on information processing theory in enhancing linguistic fluency and social interaction among children with cochlear implants. The study sample consisted of two groups (experimental and control) of cochlear-implanted children, totaling (12) participants aged between (9-12) years, with a mean age of (10.25) years and a standard deviation of (1.37) years. Their IQ scores ranged from (90-110), with a mean IQ of (100.5). The participants were children attending the Resala Foundation. The results indicated that the program based on information processing theory was effective in developing linguistic fluency and social interaction among children with cochlear implants. The program's effectiveness continued to be evident after follow-up. The study recommended expanding scientific research involving information processing theory with special education categories and addressing various overlooked deficits in cochlear implant research and studies.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.07.Ph.D.2024.نا.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032310000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.23.07.Ph.D.2024.غا.ف فعالية بيئة تعلم الكتروني لتنمية التمكين النفسي في تحسين الدافعية للتعلم لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم / Cai01.23.07.Ph.D.2024.مح.ف فعالية برنامج قائم على اليقظة العقلية في تحسين المناعة النفسية لدى طلاب الجامعة الصم / Cai01.23.07.Ph.D.2024.من.ف فاعلية برنامج قائم على محفزات الألعاب الرقمية في تنمية مهارات التفكير البصري والفهم القرائي للتلاميذ ذوي صعوبات القراءة بالمرحلة الابتدائية / Cai01.23.07.Ph.D.2024.نا.ف فعالية برنامج قائم على نظرية معالجة المعلومات في تنمية الطلاقة اللغوية والتفاعل الاجتماعي لدى الأطفال زارعي القوقعة / Cai01.23.07.Ph.D.2024.ني.ف فعالية برنامج انتقائي في خفض الوصمة الاجتماعية المدركة لدى التلاميذ ذوى الإعاقة الفكرية المدمجين بالمدارس الابتدائية / Remainder of title / Cai01.23.07.Ph.D.2024.هد.ت تأثير برنامج قائم على التعلم المستند لأبحاث الدماغ في إدارة الانفعالات والحد من السلوك الانسحابي لدى التلاميذ المكفوفين في المرحلة الإعدادية / Cai01.23.08.M.Sc.2015.أح.ح حقيبة تدريبية مقترحة لتنمية الكفايات المهنية للرائدات الاجتماعيات في برامج تعليم الكبار بمصر /

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 130-147.

يعاني الأطفال زارعي القوقعة من قصور في مهارات الطلاقة اللغوية والتفاعل الاجتماعي، مما يعوقهم من الاندماج في المجتمع؛ لذا هدف البحث إلى التحقق من فعالية برنامج قائم على نظرية معالجة المعلومات في تنمية الطلاقة اللغوية والتفاعل الاجتماعي لدى الأطفال زارعي القوقعة، وتكونت المجموعة البحثية من مجموعتين(تجريبية وضابطة) من الأطفال زارعي القوقعة البالغ عددهم (12) طفلا ممن تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (9-12) سنة، بمتوسط عمري مقداره (10.25) سنة، وانحراف معياري قدره (1.37) سنة، وتراوحت معاملات ذكائهم ما بين(90-110) درجة، بمتوسط ذكاء قدره (100.5)، وذلك من الأطفال المترددين على مؤسسة رسالة، وأسفرت نتائج البحث عن فعالية البرنامج القائم على نظرية معالجة المعلومات في تنمية الطلاقة اللغوية والتفاعل الاجتماعي للأطفال زارعي القوقعة ، واستمرار فعالية البرنامج بعد المتابعة, وأوصت نتائج البحث بتوسيع رقعة البحث العلمي المتضمن نظرية معالجة المعلومات مع فئات التربية الخاصة، بالإضافة إلى العمل على تحسين جوانب القصور المختلفة والتي يقل تناولها في البحوث والدراسات العلمية الخاصة بزراعة القوقعة.

Children with cochlear implants often face deficits in linguistic fluency and social interaction, which hinder their integration into society. This study aimed to assess the effectiveness of a program based on information processing theory in enhancing linguistic fluency and social interaction among children with cochlear implants. The study sample consisted of two groups (experimental and control) of cochlear-implanted children, totaling (12) participants aged between (9-12) years, with a mean age of (10.25) years and a standard deviation of (1.37) years. Their IQ scores ranged from (90-110), with a mean IQ of (100.5). The participants were children attending the Resala Foundation. The results indicated that the program based on information processing theory was effective in developing linguistic fluency and social interaction among children with cochlear implants. The program's effectiveness continued to be evident after follow-up. The study recommended expanding scientific research involving information processing theory with special education categories and addressing various overlooked deficits in cochlear implant research and studies.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Gateway Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: info@cl.cu.edu.eg | info@cnul.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
Under the supervision of New Central Library Manager
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: info@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
Under the supervision of Cairo National University Library Manager
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: info@cnul.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library