Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

أثر برنامج تدريبي سلوكي قائم على التعاون في تحسين اللغة والكفاءة الإجتماعية لدي الأطفال الذاتويين / اعداد الباحثة سحر عبد الحميد عبد الفتاح الغمرى ؛ اشراف أ.د محمد عاطف عطيفى، د اسماء توفيق مبروك

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 157 صفحة : 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effect of a behavioural training programbased on cooperation up on thelanguage and social competencefor children with autism [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.926 21
Online resources: Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: . (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023 Summary: هدفت الدراسة الحالية الكشف عن أثر برنامج تدريبي سلوكي قائم على التعاون في تحسين اللغة والكفاءة الإجتماعية لدي الأطفال الذاتويين و شارك فى الدراسة الحالية (10) اطفال ذاتويين مقسمين الى مجموعتين (5) اطفال مجموعة تجريبية (5) اطفال مجموعة ضابطة ، بعمر(6-9) سنوات واستخدمت الباحثة الادوات التالية:مقياس النمو اللغوى اعداد /اسامه خضر(2010)،ومقياس الكفاءة الاجتماعية اعداد/الباحثة،والبرنامج التدريبى / اعداد الباحثة ومقياس جليام لتشخيص الذاتوية اعداد محمد السيد واسفرنتائج التحليل الاحصائى عن وجود فروق دالة احصائيا بين المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية فى كل من :اللغة والكفاءة الاجتماعية للاطفال الذاتويين ،كما كانت الفروق دالة إحصائية بين القياس القبلى والبعدى للمجموعة التجريبية لصالح القياس البعدى فى كل من :اللغة والكفاءة الاجتماعية، كما اشارت النتائج الى عدم وجود فروق دالة احصائيا بين القياس البعدى والتتبعى للمجموعة التجريبية فى اللغة والكفاءة الاجتماعية.Summary: The aim of the current study is to reveal the effect of a behavioral training program based on cooperation in improving the language and social competence of children with autism. In the current study, (10) children with autism divided into two groups (5) children of an experimental group (5) children of a control group, at the age of (6-) participated in the current study. 9) years and the researcher used the following tools: language development scale prepared by Osama Khader (2010), social competency scale prepared by the researcher, the training program prepared by the researcher, and the Gilliam scale for diagnosing autism prepared by Muhammad Al-Sayed. The results of the statistical analysis resulted in the presence of statistically significant differences between the experimental and control groups. In favor of the experimental group in each of: language and social competence of children with autism, and the differences were statistically significant between the pre-and post-measurement of the experimental group in favor of the post-measurement in each of language and social compentence, and the results indicate that there were no statistically significant differences between post and follow-up measurement of the experimental group in language and social compenntence
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.09.Ph.D.2023.سح.أ (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030710000

. (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023

. ببليوجرافيا: صفحات 113-128.

هدفت الدراسة الحالية الكشف عن أثر برنامج تدريبي سلوكي قائم على التعاون في تحسين اللغة والكفاءة الإجتماعية لدي الأطفال الذاتويين و شارك فى الدراسة الحالية (10) اطفال ذاتويين مقسمين الى مجموعتين (5) اطفال مجموعة تجريبية (5) اطفال مجموعة ضابطة ، بعمر(6-9) سنوات واستخدمت الباحثة الادوات التالية:مقياس النمو اللغوى اعداد /اسامه خضر(2010)،ومقياس الكفاءة الاجتماعية اعداد/الباحثة،والبرنامج التدريبى / اعداد الباحثة ومقياس جليام لتشخيص الذاتوية اعداد محمد السيد واسفرنتائج التحليل الاحصائى عن وجود فروق دالة احصائيا بين المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية فى كل من :اللغة والكفاءة الاجتماعية للاطفال الذاتويين ،كما كانت الفروق دالة إحصائية بين القياس القبلى والبعدى للمجموعة التجريبية لصالح القياس البعدى فى كل من :اللغة والكفاءة الاجتماعية، كما اشارت النتائج الى عدم وجود فروق دالة احصائيا بين القياس البعدى والتتبعى للمجموعة التجريبية فى اللغة والكفاءة الاجتماعية.

The aim of the current study is to reveal the effect of a behavioral training program based on cooperation in improving the language and social competence of children with autism. In the current study, (10) children with autism divided into two groups (5) children of an experimental group (5) children of a control group, at the age of (6-) participated in the current study. 9) years and the researcher used the following tools: language development scale prepared by Osama Khader (2010), social competency scale prepared by the researcher, the training program prepared by the researcher, and the Gilliam scale for diagnosing autism prepared by Muhammad Al-Sayed. The results of the statistical analysis resulted in the presence of statistically significant differences between the experimental and control groups. In favor of the experimental group in each of: language and social competence of children with autism, and the differences were statistically significant between the pre-and post-measurement of the experimental group in favor of the post-measurement in each of language and social compentence, and the results indicate that there were no statistically significant differences between post and follow-up measurement of the experimental group in language and social compenntence

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library