Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

النموذج البنائي للعلاقات السببية بين التفكير الأخلاقي والخداع الاكاديمي (الرقمي، وغير الرقمي) والعوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى طلاب الدراسات العليا بالجامعة / إعداد الباحثة أسماء إبراهيم محمود فراج؛ إشـــــــــــــــــراف أ.د. أمين علي سليمان، أ.د. سوسن إبراهيم شلبي.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 193صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • “Structural Model of Causal Relations between Moral Reasoning and Academic Dishonesty (Digital &Non digital) And Big Five Personality Traits among Graduated Students In University [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 370.15
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: يهدف البحث الحالى إلى دراسة العلاقات الإرتباطية ونمذجة العلاقات بين التفكير الأخلاقي والخداع الأكاديمي ( الرقمي، وغير الرقمي) والعوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى طلاب الدراسات العليا. تكونت عينة البحث من (302) طالب وطالبة من طلاب الدراسات العليا ( دبلومة/ ماجستيرم دكتوراة) بالجامعات المصرية. وقد توصل البحث إلى بناء نموذج سببي يفسر علاقات التأثير بين المتغيرات الثلاثة، وقد أثبت النموذج عدم وجود تأثير مباشر دال إحصائياً لكل من ( العُصابية والإنبساطية) على الخداع الأكاديمي، بينما أثبتت النتائج وجود تأثير سالب مباشردال إحصائياً لكل من ( المقبولية، والضمير الحى) على الخداع الأكاديمي. كما أظهرت النتائج وجود تأثير موجب مباشر دال إحصائياً لكل من ( المقبولية والإنبساطية، والضمير الحي) على التفكير الأخلاقى.Summary: The current research aims to study the correlational relationships and model the relationships between moral reasoning and academic dishonesty (digital, and non-digital) and the big five personality traits among postgraduate students. The research sample consisted of (302) postgraduate students (diploma / master's and doctorate) in Egyptian universities. The research has reached the construction of a causal model that explains the effect relationships between the three variables. The model proved that there is no direct, statistically significant effect of each of (neuroticism and extraversion) on academic dishonesty, while the results showed that there is a direct, statistically significant negative effect of each of ( agreeableness and conscientiousness) on academic dishonesty. The results also showed that there is a positive, direct, statistically significant effect of (agreeableness, extraversion, and conscientiousness) on moral reasoning.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.09.M.Sc.2022. اس.ن (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031541000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.

. ببليوجرافيا: صفحات 141-193.

يهدف البحث الحالى إلى دراسة العلاقات الإرتباطية ونمذجة العلاقات بين التفكير الأخلاقي والخداع الأكاديمي ( الرقمي، وغير الرقمي) والعوامل الخمس الكبرى للشخصية لدى طلاب الدراسات العليا. تكونت عينة البحث من (302) طالب وطالبة من طلاب الدراسات العليا ( دبلومة/ ماجستيرم دكتوراة) بالجامعات المصرية. وقد توصل البحث إلى بناء نموذج سببي يفسر علاقات التأثير بين المتغيرات الثلاثة، وقد أثبت النموذج عدم وجود تأثير مباشر دال إحصائياً لكل من ( العُصابية والإنبساطية) على الخداع الأكاديمي، بينما أثبتت النتائج وجود تأثير سالب مباشردال إحصائياً لكل من ( المقبولية، والضمير الحى) على الخداع الأكاديمي. كما أظهرت النتائج وجود تأثير موجب مباشر دال إحصائياً لكل من ( المقبولية والإنبساطية، والضمير الحي) على التفكير الأخلاقى.

The current research aims to study the correlational relationships and model the relationships between moral reasoning and academic dishonesty (digital, and non-digital) and the big five personality traits among postgraduate students. The research sample consisted of (302) postgraduate students (diploma / master's and doctorate) in Egyptian universities. The research has reached the construction of a causal model that explains the effect relationships between the three variables. The model proved that there is no direct, statistically significant effect of each of (neuroticism and extraversion) on academic dishonesty, while the results showed that there is a direct, statistically significant negative effect of each of ( agreeableness and conscientiousness) on academic dishonesty. The results also showed that there is a positive, direct, statistically significant effect of (agreeableness, extraversion, and conscientiousness) on moral reasoning.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library