Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

Relationship Between Staff Nurse Motivation Level and Patient Satisfaction in Selected Hospital / by Howida Abo elhamed Aly ; Advisors Dr. Fatma AhmedAbed, Dr. Maaly Zayed Mohammad

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2023Description: 123 + 40 leaves : illustrations ; 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • العلاقة بين مستوى التحفيز لدى الممرضين ورضاء المريض فى مستشفى مختارة [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 610
Available additional physical forms:
  • Issued also as CD
Dissertation note: Thesis (M.Sc.)-Cairo University, 2023. Summary: Background Nursing is a core job in the health care system, nursing staff constitute the largest human resource element in healthcare organizations and therefore they appear to have a great impact on the quality of care, patient out come and satisfaction, Aim: The current study conducted to assess the relationship between staff nurse motivation level and patient satisfaction. Design: descriptive Correlational design was utilized to achieve the aim of the current study. Setting: the study was conducted at Suad Kafafy private university hospital. Sample: two groups of samples were selected: staff nurses sample: convent sample of staff nurses N (100), and convent sample of patients N (100). Tools: two tools were used in the study: patient satisfaction questionnaire contains 7 dimensions with a total of 50 items and the second questionnaire to assess nurses motivational level it contains 7 dimensions with a total of 48 items. Result: for patient satisfaction there was high mean related to all subscales of patient satisfaction from hospital services. It was found that the highest mean of nurses’ motivation was related to hospital policy dimension followed by social environment dimension and supervision and guidance dimension while the lowest mean percent was related to participation dimension. Conclusion: there was a significant positive correlation between staff nurses motivation and patient satisfaction. Recommendations: the study recommended that hospitals should adopt motivation strategy for satisfying their nurses, unit managers should ensure nurses' participation in decision making processes that will enhance the clinical and organizational outcome, availability of motivation and incentives policies and procedures at every unit in the hospital, and further research should be done concentrated on adherences to motivational strategy.Summary: التمريض هو وظيفة أساسية في نظام الرعاية الصحية، ويشكل طاقم التمريض أكبر عنصر من الموارد البشرية في مؤسسات الرعاية الصحية، وبالتالي يبدو أن لديهم تأثير كبير على جودة الرعاية، ونتائج المرضى ورضاهم، الهدف: أجريت الدراسة الحالية. لتقييم العلاقة بين مستوى تحفيز الممرضين العاملين ورضا المرضى. التصميم: تم استخدام التصميم الارتباطي الوصفي لتحقيق هدف الدراسة الحالية. مكان الدراسة: أجريت الدراسة في مستشفى سعاد كفافي الجامعي الخاص. العينة: تم اختيار مجموعتين من العينات: عينة ممرضات: عينة من ممرضات وعددهم (100) وعينة من المرضى وعددهم (100). الأدوات: تم استخدام أداتين في الدراسة: استبيان رضا المرضى يحتوي على 7 أبعاد بإجمالي 50 فقرة والاستبيان الثاني لتقييم المستوى التحفيزي للممرضات ويحتوي على 7 أبعاد بإجمالي 48 فقرة. النتيجة: بالنسبة لرضا المرضى كان هناك متوسط مرتفع يتعلق بجميع المقاييس الفرعية لرضا المرضى عن خدمات المستشفى. وقد وجد أن أعلى متوسط لتحفيز الممرضات كان مرتبطا ببعد سياسة المستشفى يليه بعد البيئة الاجتماعية وبعد الإشراف والتوجيه في حين أن أدنى متوسط في المئة كان مرتبطا ببعد المشاركة. النتائج: هناك علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين تحفيز الممرضات ورضا المرضى. التوصيات: أوصت الدراسة بأن تتبنى المستشفيات استراتيجية التحفيز لإرضاء ممرضاتها، ويجب على مديري الوحدات التأكد من مشاركة الممرضات في عمليات صنع القرار التي من شأنها تعزيز النتائج السريرية والتنظيمية، وتوافر سياسات وإجراءات التحفيز والحوافز في كل وحدة في المستشفى. وينبغي إجراء المزيد من الأبحاث التي تركز على الالتزام بالاستراتيجية التحفيزية.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.17.03.M.Sc.2023.Ho.R (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110089769000

Thesis (M.Sc.)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 111-122.

Background Nursing is a core job in the health care system, nursing staff constitute the largest
human resource element in healthcare organizations and therefore they appear to have a great
impact on the quality of care, patient out come and satisfaction, Aim: The current study
conducted to assess the relationship between staff nurse motivation level and patient
satisfaction. Design: descriptive Correlational design was utilized to achieve the aim of the
current study. Setting: the study was conducted at Suad Kafafy private university hospital.
Sample: two groups of samples were selected: staff nurses sample: convent sample of staff
nurses N (100), and convent sample of patients N (100). Tools: two tools were used in the
study: patient satisfaction questionnaire contains 7 dimensions with a total of 50 items and the
second questionnaire to assess nurses motivational level it contains 7 dimensions with a total
of 48 items. Result: for patient satisfaction there was high mean related to all subscales of
patient satisfaction from hospital services. It was found that the highest mean of nurses’
motivation was related to hospital policy dimension followed by social environment
dimension and supervision and guidance dimension while the lowest mean percent was related
to participation dimension. Conclusion: there was a significant positive correlation between
staff nurses motivation and patient satisfaction. Recommendations: the study recommended
that hospitals should adopt motivation strategy for satisfying their nurses, unit managers
should ensure nurses' participation in decision making processes that will enhance the clinical
and organizational outcome, availability of motivation and incentives policies and procedures
at every unit in the hospital, and further research should be done concentrated on adherences
to motivational strategy.

التمريض هو وظيفة أساسية في نظام الرعاية الصحية، ويشكل طاقم التمريض أكبر عنصر من الموارد البشرية في مؤسسات الرعاية الصحية، وبالتالي يبدو أن لديهم تأثير كبير على جودة الرعاية، ونتائج المرضى ورضاهم، الهدف: أجريت الدراسة الحالية. لتقييم العلاقة بين مستوى تحفيز الممرضين العاملين ورضا المرضى. التصميم: تم استخدام التصميم الارتباطي الوصفي لتحقيق هدف الدراسة الحالية. مكان الدراسة: أجريت الدراسة في مستشفى سعاد كفافي الجامعي الخاص. العينة: تم اختيار مجموعتين من العينات: عينة ممرضات: عينة من ممرضات وعددهم (100) وعينة من المرضى وعددهم (100). الأدوات: تم استخدام أداتين في الدراسة: استبيان رضا المرضى يحتوي على 7 أبعاد بإجمالي 50 فقرة والاستبيان الثاني لتقييم المستوى التحفيزي للممرضات ويحتوي على 7 أبعاد بإجمالي 48 فقرة. النتيجة: بالنسبة لرضا المرضى كان هناك متوسط مرتفع يتعلق بجميع المقاييس الفرعية لرضا المرضى عن خدمات المستشفى. وقد وجد أن أعلى متوسط لتحفيز الممرضات كان مرتبطا ببعد سياسة المستشفى يليه بعد البيئة الاجتماعية وبعد الإشراف والتوجيه في حين أن أدنى متوسط في المئة كان مرتبطا ببعد المشاركة. النتائج: هناك علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين تحفيز الممرضات ورضا المرضى. التوصيات: أوصت الدراسة بأن تتبنى المستشفيات استراتيجية التحفيز لإرضاء ممرضاتها، ويجب على مديري الوحدات التأكد من مشاركة الممرضات في عمليات صنع القرار التي من شأنها تعزيز النتائج السريرية والتنظيمية، وتوافر سياسات وإجراءات التحفيز والحوافز في كل وحدة في المستشفى. وينبغي إجراء المزيد من الأبحاث التي تركز على الالتزام بالاستراتيجية التحفيزية.

Issued also as CD

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library