header
Image from OpenLibrary

Politeness Strategies Used in Post-Observation Meetings in Universities in Egypt : Advice and Suggestion-Giving / By Waleed Emad Ali Osman Sedkey; Under the Supervision of Prof. Hebatalah M. Aref, Dr. Norice W. Methias

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2024Description: 406 pages : illustrations ; 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • استراتيجيات اللياقة الخاصة بإسداء النصح وتقديم المقترحات المستخدمة في المقابلات البعدية للملاحظات الصفية بالجامعات في مصر [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 420
Available additional physical forms:
  • Issued also as CD
Dissertation note: Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024. Summary: This study aimed to investigate Brown and Levinson’s (1978, 1987) politeness strategies in post-observation meetings (POMs) in a number of universities in Egypt examining both positive and negative politeness strategies. The study is an attempt to conduct an empirical investigation of how feedback is provided in POMs as well as how supervisors use advice and suggestion-giving strategically to mitigate face threatening acts (FTAs) in order to provide constructive criticism which is the main aim of such meetings. This study adopted a mixed-methods exploratory design that linguistically analyzed the politeness strategies related to advice and suggestion-giving during 42 POMs conducted by 10 supervisors in three universities in Egypt between 2017 and 2019. Based on Brown and Levinson’s (1978, 1987) politeness theory, both qualitative and quantitative data were collected through linguistically analyzing the politeness strategies. The linguistic expressions of advice and suggestion-giving related to these strategies were analyzed adopting Vásquez’s (2004) model. The frequency of the strategies and linguistic expressions were analyzed too. A questionnaire was designed for supervisors to respond to upon finishing the POMs to investigate their awareness and feelings, as supposedly more powerful institutional members, towards the politeness strategies they used. Data analysis revealed that supervisors manipulated almost all Brown and Levinson’s politeness strategies as well as all Vásquez’s linguistic expressions. The results revealed that supervisors were cautious while using these expressions with their instructors. The questionnaire findings highlighted that supervisors manipulated the politeness strategies intentionally to save the face of all participants for different reasons. Summary: تهدف هذه الدراسة إلى تقديم تحليلاً لغوياً لاستراتيجيات اللياقة الخاصة بإسداء النصح وتقديم المقترحات المستخدمة في المقابلات البعدية للملاحظات الصفية في عدد من الجامعات في مصر ، حيث تُوظَف هذه الاستراتجيات لتخفيف حدة الأفعال المستخدمة التي يمكن أن تظهر عند تقديم تغذية راجعة أثناء تلك المقابلات. تركز هذه الدراسة أيضًا على كيفية إسداء المشرفين للنصح وتقديمهم للمقترحات من خلال حرصهم على استخدام استراتيجيات اللياقة لتخفيف حدة الأفعال المستخدمة أثناء إسداء النصح وتقديم المقترحات في تلك المقابلات واللذان يعتبرا أهدافاً رئيسية للمقابلات. استخدمت هذه الدراسة المنهج المختلط الاستكشافي لتحليل نوعية استراتيجيات اللياقة المستخدمة داخل تلك المقابلات بجانب الخصائص اللغوية المستخدمة عند استخدام نمط معين لتخفيف حدة الأفعال المستخدمة أثناء المقابلات اللاحقة للملاحظات الصفية. وظفت الدراسة نظرية اللياقة في الحديث التي قدمها كلاً من براون وليفنسن عام 1978 مع تطويرها عام 1987 بالإضافة إلى نموذج فاسكيز (2004) لتحليل استراتيجيات اللياقة الخاصة بإسداء النصح وتقديم المقترحات في اثنتي وأربعين مقابلة قام بها عشرة مشرفون في ثلاث جامعات في مصر. تركز هذه الدراسة أيضاً على بحث درجة وعي ومشاعر المشرفين الذين يعتبرون أكثر سلطة ونفوذ من مدرسيهم داخل مؤسساتهم التعليمية تجاه استخدامهم تلك الإستراتيجيات من خلال تقديم استبيان مفتوح للمشرفين للإجابة عليه عقب الإنتهاء من المقابلات. وقد أظهرت نتائج تحليل البيانات استخدام المشرفين لجميع إستراتيجيات اللياقة تقريبا التي قدمها كلاً من براون وليفنسن أثناء المقابلات مع حرص المشرفين الشديد على استخدامهم جميع التعبيرات اللغوية التي قدمتها فاسكيز من خلال نموذجها. أما عن نتائج الاستبيان فقد أظهرت استخدام المشرفين لاستراتيجيات اللياقة بصورة متعمدة لحفظ ماء وجه المشاركين في المقابلات وذلك لأسباب متباينة.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.02.12.Ph.D.2024.Wa.P. (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110091448000

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.

Bibliography: pages 131-147.

This study aimed to investigate Brown and Levinson’s (1978, 1987) politeness
strategies in post-observation meetings (POMs) in a number of universities in Egypt
examining both positive and negative politeness strategies. The study is an attempt to conduct
an empirical investigation of how feedback is provided in POMs as well as how supervisors
use advice and suggestion-giving strategically to mitigate face threatening acts (FTAs) in
order to provide constructive criticism which is the main aim of such meetings.
This study adopted a mixed-methods exploratory design that linguistically analyzed
the politeness strategies related to advice and suggestion-giving during 42 POMs conducted
by 10 supervisors in three universities in Egypt between 2017 and 2019. Based on Brown and
Levinson’s (1978, 1987) politeness theory, both qualitative and quantitative data were
collected through linguistically analyzing the politeness strategies. The linguistic expressions
of advice and suggestion-giving related to these strategies were analyzed adopting Vásquez’s
(2004) model. The frequency of the strategies and linguistic expressions were analyzed too.
A questionnaire was designed for supervisors to respond to upon finishing the POMs to
investigate their awareness and feelings, as supposedly more powerful institutional members,
towards the politeness strategies they used.
Data analysis revealed that supervisors manipulated almost all Brown and Levinson’s
politeness strategies as well as all Vásquez’s linguistic expressions. The results revealed that
supervisors were cautious while using these expressions with their instructors. The
questionnaire findings highlighted that supervisors manipulated the politeness strategies
intentionally to save the face of all participants for different reasons.

تهدف هذه الدراسة إلى تقديم تحليلاً لغوياً لاستراتيجيات اللياقة الخاصة بإسداء النصح وتقديم المقترحات المستخدمة في المقابلات البعدية للملاحظات الصفية في عدد من الجامعات في مصر ، حيث تُوظَف هذه الاستراتجيات لتخفيف حدة الأفعال المستخدمة التي يمكن أن تظهر عند تقديم تغذية راجعة أثناء تلك المقابلات. تركز هذه الدراسة أيضًا على كيفية إسداء المشرفين للنصح وتقديمهم للمقترحات من خلال حرصهم على استخدام استراتيجيات اللياقة لتخفيف حدة الأفعال المستخدمة أثناء إسداء النصح وتقديم المقترحات في تلك المقابلات واللذان يعتبرا أهدافاً رئيسية للمقابلات. استخدمت هذه الدراسة المنهج المختلط الاستكشافي لتحليل نوعية استراتيجيات اللياقة المستخدمة داخل تلك المقابلات بجانب الخصائص اللغوية المستخدمة عند استخدام نمط معين لتخفيف حدة الأفعال المستخدمة أثناء المقابلات اللاحقة للملاحظات الصفية. وظفت الدراسة نظرية اللياقة في الحديث التي قدمها كلاً من براون وليفنسن عام 1978 مع تطويرها عام 1987 بالإضافة إلى نموذج فاسكيز (2004) لتحليل استراتيجيات اللياقة الخاصة بإسداء النصح وتقديم المقترحات في اثنتي وأربعين مقابلة قام بها عشرة مشرفون في ثلاث جامعات في مصر. تركز هذه الدراسة أيضاً على بحث درجة وعي ومشاعر المشرفين الذين يعتبرون أكثر سلطة ونفوذ من مدرسيهم داخل مؤسساتهم التعليمية تجاه استخدامهم تلك الإستراتيجيات من خلال تقديم استبيان مفتوح للمشرفين للإجابة عليه عقب الإنتهاء من المقابلات. وقد أظهرت نتائج تحليل البيانات استخدام المشرفين لجميع إستراتيجيات اللياقة تقريبا التي قدمها كلاً من براون وليفنسن أثناء المقابلات مع حرص المشرفين الشديد على استخدامهم جميع التعبيرات اللغوية التي قدمتها فاسكيز من خلال نموذجها. أما عن نتائج الاستبيان فقد أظهرت استخدام المشرفين لاستراتيجيات اللياقة بصورة متعمدة لحفظ ماء وجه المشاركين في المقابلات وذلك لأسباب متباينة.

Issued also as CD

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library