Image from OpenLibrary

التفاعل بين نوع الاسئلة ومعدل التجزئة فى الفيديو التفاعلي ببيئة تعلم إلكترونية قائمة على تحليلات التعلم وأثره في تنمية مهارات ما وراء الذاكرة والانخراط فى التعلم لتلاميذ الحلقة الإعدادية / إعداد الباحثة علا محمود الشافعي؛ إشراف أ. د/ أمل عبد الفتاح سويدان، أ. م. د/ مروة محمد جمال الدين المحمدي.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 309 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The interaction between the type of questions and the segmentation rate in the interactive video in an e-learning environment based on learning analytics and its impact on developing meta-memory skills and engagement in learning for preparatory stage pupils [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 373.236
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدف البحث الحالي إلى الكشف عن التفاعل بين نوع الأسئلة (مفتوحة/ مغلقة) ومعدل التجزئة (صغير/ كبير) بالفيديو التفاعلي ببيئة تعلم إلكترونية قائمة على تحليلات التعلم وأثره في تنمية مهارات ما وراء الذاكرة والانخراط في التعلم لتلاميذ الحلقة الإعدادية، وتكونت عينة البحث من (80) تلميذة، بالصف الأول الإعدادي، تم توزيعهم بطريقة عشوائية إلى أربعة مجموعات تجريبية، كل مجموعة تكونت من (20) تلميذة، وتم إعداد أدوات القياس وهي: الاختبار التحصيلي، ومقياس مهارات ما وراء الذاكرة، ومقياس الانخراط في التعلم، وتم إجراء التجربة وتطبيق الأدوات، وأسفرت أهم نتائج البحث عن: أن المجموعات التجريبية التي درست من خلال معدل التجزئة الكبير حققت نتائج أفضل في مقياس مهارات ما وراء الذاكرة والانخراط في التعلم، ولا يوجد فرق بين المجموعات التجريبية الأربعة يرجع لنوع الأسئلة (مفتوحة/ مغلقة) في التحصيل المعرفي ومقياس مهارات ما وراء الذاكرة والانخراط في التعلم، ولا يوجد أثر للتفاعل بين نوع الأسئلة (مفتوحة/ مغلقة) ومعدل التجزئة (صغير/ كبير) في التحصيل المعرفي، ومقياس مهارات ما وراء الذاكرة والانخراط في التعلم.Summary: The current research aims to reveal the interaction between the type of questions (open/closed) and the fragmentation rate (small/large) in the interactive video in an electronic learning environment based on learning analytics and its effect on developing metacognitive skills and engagement in learning for middle school students. The research sample consisted of (80) female students in the first middle school grade, who were randomly distributed into four experimental groups, each group consisting of (20) students. The measurement tools were prepared: the achievement test, the metacognitive skills scale, and the learning engagement scale. The experiment was conducted and the tools were applied. The most important results of the research were: The experimental groups that studied through the large fragmentation rate achieved better results in the metacognitive skills scale and engagement in learning. There is no difference between the four experimental groups due to the type of questions (open/closed) in cognitive achievement and the metacognitive skills scale and engagement in learning. There is no effect of the interaction between the type of questions (open/closed) and the fragmentation rate (small/large) in cognitive achievement, the metacognitive skills scale and engagement in learning
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.03.Ph.D.2024.عل.ت (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032300000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 185-233.

هدف البحث الحالي إلى الكشف عن التفاعل بين نوع الأسئلة (مفتوحة/ مغلقة) ومعدل التجزئة (صغير/ كبير) بالفيديو التفاعلي ببيئة تعلم إلكترونية قائمة على تحليلات التعلم وأثره في تنمية مهارات ما وراء الذاكرة والانخراط في التعلم لتلاميذ الحلقة الإعدادية، وتكونت عينة البحث من (80) تلميذة، بالصف الأول الإعدادي، تم توزيعهم بطريقة عشوائية إلى أربعة مجموعات تجريبية، كل مجموعة تكونت من (20) تلميذة، وتم إعداد أدوات القياس وهي: الاختبار التحصيلي، ومقياس مهارات ما وراء الذاكرة، ومقياس الانخراط في التعلم، وتم إجراء التجربة وتطبيق الأدوات، وأسفرت أهم نتائج البحث عن: أن المجموعات التجريبية التي درست من خلال معدل التجزئة الكبير حققت نتائج أفضل في مقياس مهارات ما وراء الذاكرة والانخراط في التعلم، ولا يوجد فرق بين المجموعات التجريبية الأربعة يرجع لنوع الأسئلة (مفتوحة/ مغلقة) في التحصيل المعرفي ومقياس مهارات ما وراء الذاكرة والانخراط في التعلم، ولا يوجد أثر للتفاعل بين نوع الأسئلة (مفتوحة/ مغلقة) ومعدل التجزئة (صغير/ كبير) في التحصيل المعرفي، ومقياس مهارات ما وراء الذاكرة والانخراط في التعلم.

The current research aims to reveal the interaction between the type of questions (open/closed) and the fragmentation rate (small/large) in the interactive video in an electronic learning environment based on learning analytics and its effect on developing metacognitive skills and engagement in learning for middle school students. The research sample consisted of (80) female students in the first middle school grade, who were randomly distributed into four experimental groups, each group consisting of (20) students. The measurement tools were prepared: the achievement test, the metacognitive skills scale, and the learning engagement scale. The experiment was conducted and the tools were applied. The most important results of the research were: The experimental groups that studied through the large fragmentation rate achieved better results in the metacognitive skills scale and engagement in learning. There is no difference between the four experimental groups due to the type of questions (open/closed) in cognitive achievement and the metacognitive skills scale and engagement in learning. There is no effect of the interaction between the type of questions (open/closed) and the fragmentation rate (small/large) in cognitive achievement, the metacognitive skills scale and engagement in learning

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library