برنامج قائم على الوعي الفونولوجي لخفض اضطراب المعالجة السمعيَّة وأثره على بعض مهارات اللغة الإنجليزيَّة للتلاميذ ضعاف السَّمع / إعداد الباحثة مروة عصام الدين عبد الواحد؛ إشراف أ.د سميرة أبو الحسن عبد السلام، د. ليلى إسماعيل هاشم، د. سوزان عبد الفتاح يوسف.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 152 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- A program based on phonological awareness to reduce auditory processing disorder and its effect on developing english language skills for hard-of- hearing pupils [Added title page title]
- 305.908162
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.07.M.Sc.2024.مر.ب (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032305000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 130-143.
هدفت الدراسة الى التحقق من فاعلية البرنامج القائم على الوعي الفونولوجي لخفض اضطراب المعالجة السمعيَّة وتنمية بعض مهارات اللغة الإنجليزيَّة للتلاميذ ضعاف السَّمع، تكوَّنت عينة الدراسة من مجموعة تجريبية واحدة عددها (6) تلاميذ من التلاميذ ضعاف السَّمع، تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (12-14) سنوات بالصف السادس والسابع والثامن الابتدائي. استخدمت الباحثة أدوات الدراسة المتمثلة في: مقياس اضطراب المعالجة السمعيَّة للتلاميذ ضعاف السَّمع (إعداد الباحثة)، مقياس مهارات اللغة الإنجليزيَّة (استماع وتحدث) باللغة الإنجليزيَّة للتلاميذ ضعاف السَّمع (إعداد الباحثة)، البرنامج القائم على الوعي الفونولوجي للتلاميذ ضعاف السَّمع (إعداد الباحثة). توصَّلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة بين متوسطات رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبيَّة في القياسين (القبلي، والبعدي) على مقياس اضطراب المعالجة السمعيَّة ومقياس مهارات اللغة الإنجليزيَّة لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة بين متوسطات رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبيَّة في القياسين (البعدي، والتتبعي) على مقياس اضطراب المعالجة السمعيَّة ومقياس مهارات اللغة الإنجليزيَّة؛ ممَّا يُشير إلى استمرار أثر البرنامج.
The study aimed to investigate the effectiveness of a program based on phonological awareness in reducing the auditory processing disorder and developing some of English language skills for hard-of-hearing pupils, The study sample contained one experimental group (6) of hard-of-hearing pupils, their ages were between (12-14) years in sixth year, seventh year and eighth year primary. The instruments of the study were: scale of auditory processing disorder for hard-of-hearing pupils (prepared by the researcher), an English language skills scale (listening-speaking) (prepared by the researcher), the program based on phonological awareness for hard-of-hearing (prepared by the researcher).The study results confirmed that: there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group pupils in the (pre- and post) measurements on the auditory processing scale and the English language skills scale, in favor of the post measurements. Moreover, there were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group pupils in the (post- and follow-up) measurements on the auditory processing disorder scale and English language skills scale(listening-speaking), and this indicated the effect of a program.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.