أثر برنامج قائم على إستراتيجية سكامبر للتفكير في فعالية الذات الإبداعية والتفكير التخيلي لدى الموهوبين بالمرحلة الإبتدائية / إعداد الباحثة مرفت شوقي محمد شلقاني؛ إشراف أ د. أماني سعيدة سيد إبراهيم، أ د. منى حسن السيد بدوي.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 130 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The effect of program based on scamper thinking strategy on creative self- efficacy and imaginative thinking of talented for primary school [Added title page title]
- 305.90829
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.09.Ph.D.2024.مر.أ (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032313000 |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 112-125.
هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر برنامج قائم على إستراتيجية سكامبر للتفكير في فعالية الذات الإبداعية والتفكير التخيلي, وذلك لدى التلاميذ الموهوبين بالمرحلة الإبتدائية، وتكونت عينة الدراسة من ( 84) تلميذاً وتلميذة تم تقسيمهم إلى مجموعتين مجموعة تجريبية عددها (42) تلمبذاً وتلميذة تلقت البرنامج القائم على إسترايتجية سكامبر، وأخرى مجموعة ضابطة وكان عددها ايضاَ( 42) تلميذاً وتلميذة لم تتلق أي معالجة ، واعتمدت الدراسة على الأدوات التالية ( اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة رافن Raven ، اختبار الكشف عن الخصائص المعرفية و الشخصية للطفل الموهوب (آمال عبد السميع باظة ،2007)، و مقياس فعالية الذات الإبداعية إعداد أبوت (Abbot,2010) ترجمة أحمد الزغيي ، مقياس التفكير التخيلي (إعداد الباحثة)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى تحسين درجات المجموعة التجريبية في الدرجة الكلية لكل من مقياس فعالية الذات الإبداعية ومقياس التفكير التخيلي لصالح المجموعة التجريبية, وقد أوصت الدراسة بضرورة الإهتمام بتدريب التلاميذ في مرحلة مبكرة على إستراتيجيات سكامبر.
The study aimed to recognize the impact of a programme based on Scamper's strategy to think about the effectiveness of the creative self and imaginary thinking in pupils gifted at the primary level The study sample consisted of 84 male and female students who were divided into two pilot groups : an experimental group consisting of 42 male and female studen who received the programme based on Scamper' strategy, The other was a control group, which also had 42 male and female studen who had not received any treatment. and the study relied on the recruitment of the following tools, colored sequential matrices test Raven, cognitive and personal characteristics detection test for the gifted child (Amal Abd al-Sameeh Baza, 2007), and the test of creative self-effectiveness prepared by Abbott (Abbot,2010) Translation of Ahmed Al-Zaghaie, Imaginary Thinking Test (Researcher's Preparation), and the results of the study found statistically significant differences between the averages of the experimental group scores and the control group in the overall degree of both creative self-efficacy test and imaginary thinking test in favour of the experimental group
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.