Image from OpenLibrary

Facebook Humorous Memes And Their Effects On Expressing Gender Prejudice / By Nada Ehab Ibrahim Mohamed; Under The Supervision Of Prof. Dr. Shaimaa Zolfakar Zoghaib.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2024Description: 325 leaves : illustrations ; 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • المحتوى الفكاهي (الميمات) على الفيسبوك وتأثيره على التعبير عن التمييز على أساس النوع الاجتماعي [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 302.234
Available additional physical forms:
  • Issued also as CD
Dissertation note: Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024. Summary: This study explored the socio-cognitive construction of gender as a social identity within humorous Facebook memes, focusing on their role in reinforcing or challenging the hierarchical gender order within Egyptian society. It examined the responses the memes provoke, ranging from tolerance to intolerance of prejudice. The study integrated gender and power theory with social identity theory to provide a multilayered analysis at individual, interactional, and institutional levels. Thematic analysis identified ten predominant themes that revealed a widespread negative depiction of both men and women. Multimodal critical discourse analysis further highlighted the complex dynamics of gender stereotyping and othering. This phenomenon can be partially explained by in-group favouritism dynamics. Interestingly, the negative portrayals often emerged from creators of both gender groups, suggesting a deeper underlying social mechanism at play. A significant aspect of the study is the exploration of how memes reflect and construct different masculinities and femininities which are hierarchized according to varying degrees of power. The study identified how memes can reinforce dominant masculinities and femininities while also offering a platform for oppositional identities that question the established hierarchal gender order. The predominance of "haha" reactions on the memes indicated that humour plays a significant role in how gendered content is interpreted. The enjoyment of memes that derogate the out-group and, paradoxically, even the in-group, aligns with in-group favouritism when understood within the context of idealized gender norms and the differing perceptions of these norms among users. Overall, the analysis underscored the role of memes as a significant arena for the construction and negotiation of gender identities within the symbolic domain. These identities were shaped by both the media and the active agency of meme creators, who can either challenge or perpetuate the hierarchical gender order. Summary: تستكشف هذه الدراسة البناء الاجتماعي المعرفي للنوع الاجتماعي باعتباره هوية اجتماعية داخل الميمات الفكاهية على الفيسبوك، مع التركيز على دورها في تعزيز أو تحدي النظام الهرمي للنوع الاجتماعي. كما تفحص الدراسة الاستجابات التي تثيرها الميمات، والتي تتراوح من التسامح إلى عدم التسامح مع التحيز على أساس النوع الاجتماعي. تدمج الدراسة بين نظرية النوع الاجتماعي والقوة ونظرية الهوية الاجتماعية لتوفير تحليل متعدد الطبقات على المستويات الفردية والتفاعلية والمؤسسية. حدد التحليل الموضوعي عشرة موضوعات سائدة تكشف عن تمثيل سلبي واسع النطاق لكل من الرجال والنساء. كما سلط تحليل الخطاب النقدي متعدد الوسائط الضوء على الديناميكيات المعقدة للتنميط والتمييز على أساس النوع الاجتماعي. يمكن تفسير هذه الظاهرة جزئيا من خلال ديناميكيات تفضيل المجموعة الداخلية. من المثير للاهتمام أن الصور السلبية غالبًا ما ظهرت من صانعي الميمات من كلا من الرجال والنساء، مما يشير إلى آلية اجتماعية أعمق تلعب دورًا في ذلك.أحد الجوانب المهمة للدراسة هو استكشاف كيف تعكس وتنشئ الميمات توصيفات مختلفة للنوع الاجتماعي والتي يتم ترتيبها هرميا وفقًا لدرجات متفاوتة من القوة. وضحت الدراسة كيف يمكن للميمات أن تدعم النظام الهرمي للنوع الاجتماعي بينما تقدم أيضًا منصة لتحدي العلاقات الهرمية. تشير هيمنة ردود الفعل الضاحكة على الميمات إلى أن الفكاهة تلعب دورًا مهمًا في تفسير المحتوى المتعلق بالنوع الاجتماعي. إن الاستمتاع بالميمات التي تنتقص من المجموعة الخارجية، وبشكل متناقض، حتى المجموعة الداخلية، يتماشى مع ديناميكيات تفضيل المجموعة الداخلية عندما يُفهم في سياق اختلاف المعايير المثالية للنوع الاجتماعي والتصورات المختلفة عنها بين المستخدمين. بشكل عام، يؤكد التحليل على دور الميمات كساحة مهمة لبناء الهوية الاجتماعية للنوع الاجتماعي داخل المجال الرمزي. تتشكل هذه الهويات من خلال وسائل الإعلام والدور النشط لصانعي الميمات، الذين يمكنهم إما تحدي أودعم النظام الهرمي للنوع الاجتماعي.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.15.01.Ph.D.2024.Na.F. (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110091584000

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.

Bibliography: pages 261-283.

This study explored the socio-cognitive construction of gender as a social identity within humorous Facebook memes, focusing on their role in reinforcing or challenging the hierarchical gender order within Egyptian society. It examined the responses the memes provoke, ranging from tolerance to intolerance of prejudice. The study integrated gender and power theory with social identity theory to provide a multilayered analysis at individual, interactional, and institutional levels. Thematic analysis identified ten predominant themes that revealed a widespread negative depiction of both men and women. Multimodal critical discourse analysis further highlighted the complex dynamics of gender stereotyping and othering. This phenomenon can be partially explained by in-group favouritism dynamics. Interestingly, the negative portrayals often emerged from creators of both gender groups, suggesting a deeper underlying social mechanism at play. A significant aspect of the study is the exploration of how memes reflect and construct different masculinities and femininities which are hierarchized according to varying degrees of power. The study identified how memes can reinforce dominant masculinities and femininities while also offering a platform for oppositional identities that question the established hierarchal gender order. The predominance of "haha" reactions on the memes indicated that humour plays a significant role in how gendered content is interpreted. The enjoyment of memes that derogate the out-group and, paradoxically, even the in-group, aligns with in-group favouritism when understood within the context of idealized gender norms and the differing perceptions of these norms among users. Overall, the analysis underscored the role of memes as a significant arena for the construction and negotiation of gender identities within the symbolic domain. These identities were shaped by both the media and the active agency of meme creators, who can either challenge or perpetuate the hierarchical gender order.

تستكشف هذه الدراسة البناء الاجتماعي المعرفي للنوع الاجتماعي باعتباره هوية اجتماعية داخل الميمات الفكاهية على الفيسبوك، مع التركيز على دورها في تعزيز أو تحدي النظام الهرمي للنوع الاجتماعي. كما تفحص الدراسة الاستجابات التي تثيرها الميمات، والتي تتراوح من التسامح إلى عدم التسامح مع التحيز على أساس النوع الاجتماعي. تدمج الدراسة بين نظرية النوع الاجتماعي والقوة ونظرية الهوية الاجتماعية لتوفير تحليل متعدد الطبقات على المستويات الفردية والتفاعلية والمؤسسية. حدد التحليل الموضوعي عشرة موضوعات سائدة تكشف عن تمثيل سلبي واسع النطاق لكل من الرجال والنساء. كما سلط تحليل الخطاب النقدي متعدد الوسائط الضوء على الديناميكيات المعقدة للتنميط والتمييز على أساس النوع الاجتماعي. يمكن تفسير هذه الظاهرة جزئيا من خلال ديناميكيات تفضيل المجموعة الداخلية. من المثير للاهتمام أن الصور السلبية غالبًا ما ظهرت من صانعي الميمات من كلا من الرجال والنساء، مما يشير إلى آلية اجتماعية أعمق تلعب دورًا في ذلك.أحد الجوانب المهمة للدراسة هو استكشاف كيف تعكس وتنشئ الميمات توصيفات مختلفة للنوع الاجتماعي والتي يتم ترتيبها هرميا وفقًا لدرجات متفاوتة من القوة. وضحت الدراسة كيف يمكن للميمات أن تدعم النظام الهرمي للنوع الاجتماعي بينما تقدم أيضًا منصة لتحدي العلاقات الهرمية. تشير هيمنة ردود الفعل الضاحكة على الميمات إلى أن الفكاهة تلعب دورًا مهمًا في تفسير المحتوى المتعلق بالنوع الاجتماعي. إن الاستمتاع بالميمات التي تنتقص من المجموعة الخارجية، وبشكل متناقض، حتى المجموعة الداخلية، يتماشى مع ديناميكيات تفضيل المجموعة الداخلية عندما يُفهم في سياق اختلاف المعايير المثالية للنوع الاجتماعي والتصورات المختلفة عنها بين المستخدمين. بشكل عام، يؤكد التحليل على دور الميمات كساحة مهمة لبناء الهوية الاجتماعية للنوع الاجتماعي داخل المجال الرمزي. تتشكل هذه الهويات من خلال وسائل الإعلام والدور النشط لصانعي الميمات، الذين يمكنهم إما تحدي أودعم النظام الهرمي للنوع الاجتماعي.

Issued also as CD

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library