فاعلية استخدام أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم / Remainder of title /
،فاطمة محمد مصطفى سليم
فاعلية استخدام أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم / Remainder of title / The effectiveness of using montessori tools to develop the skills of forming scientific concepts for children with learning disabilities / مقدم من الباحثة فاطمة محمد مصطفى سليم؛ إشراف أ/د. سهير كامل أحمد، أ/د. بطرس حافظ بطرس. - 188 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 136-156.
هدف البحث الحالي إلى استخدام أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم، وتكونت العينة من (15) طفل واشتملت أدوات البحث على اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لـRaven، بطارية ذوى صعوبات التعلم– التشخيص والتدخل، اختبار مهارات تكوين المفاهيم العلمية، برنامج قائم على أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم، وتوصلت الباحثة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 01. 0 بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي صعوبات التعلم في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي على مقياس مهارات تكوين المفاهيم العلمية، وعدم وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطي رتب درجات الأطفال ذوي صعوبات التعلم في القياسين البعدي والتتبعي لتطبيق أدوات منتسوري على مقياس مهارات تكوين المفاهيم العلمية. The current research aimed to use Montessori tools to develop the skills of forming scientific concepts for children with learning disabilities. The sample consisted of (15) children, and the research tools included the Raven’s colored sequential matrices test, a battery for people with learning disabilities - diagnosis and intervention, a test of the skills of forming scientific concepts, an existing program. On Montessori tools to develop the skills of forming scientific concepts for children with learning disabilities, the researcher found that there were statistically significant differences at the significance level of 0.01 between the average ranks of the scores of children with learning disabilities in the pre- and post-measurements in favor of the post-measurement on the skills of forming scientific concepts scale, and not There are statistically significant differences between the average ranks of the scores of children with learning disabilities in the post and follow-up measurements for applying Montessori tools on a scale of skills for forming scientific concepts.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
صعوبات التعلم
صعوبات التعلم مهارات تكوين المفاهيم العلمية أدوات ماريا منتسوري
370.15
فاعلية استخدام أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم / Remainder of title / The effectiveness of using montessori tools to develop the skills of forming scientific concepts for children with learning disabilities / مقدم من الباحثة فاطمة محمد مصطفى سليم؛ إشراف أ/د. سهير كامل أحمد، أ/د. بطرس حافظ بطرس. - 188 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 136-156.
هدف البحث الحالي إلى استخدام أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم، وتكونت العينة من (15) طفل واشتملت أدوات البحث على اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لـRaven، بطارية ذوى صعوبات التعلم– التشخيص والتدخل، اختبار مهارات تكوين المفاهيم العلمية، برنامج قائم على أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم، وتوصلت الباحثة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 01. 0 بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي صعوبات التعلم في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي على مقياس مهارات تكوين المفاهيم العلمية، وعدم وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطي رتب درجات الأطفال ذوي صعوبات التعلم في القياسين البعدي والتتبعي لتطبيق أدوات منتسوري على مقياس مهارات تكوين المفاهيم العلمية. The current research aimed to use Montessori tools to develop the skills of forming scientific concepts for children with learning disabilities. The sample consisted of (15) children, and the research tools included the Raven’s colored sequential matrices test, a battery for people with learning disabilities - diagnosis and intervention, a test of the skills of forming scientific concepts, an existing program. On Montessori tools to develop the skills of forming scientific concepts for children with learning disabilities, the researcher found that there were statistically significant differences at the significance level of 0.01 between the average ranks of the scores of children with learning disabilities in the pre- and post-measurements in favor of the post-measurement on the skills of forming scientific concepts scale, and not There are statistically significant differences between the average ranks of the scores of children with learning disabilities in the post and follow-up measurements for applying Montessori tools on a scale of skills for forming scientific concepts.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
صعوبات التعلم
صعوبات التعلم مهارات تكوين المفاهيم العلمية أدوات ماريا منتسوري
370.15