فاعلية استخدام أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم / (Record no. 171588)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 04613namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250429121600.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250417s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 370.15 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 370.15 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | دكتـــــوراه |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.26.03.Ph.D.2024.فا.ف |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،فاطمة محمد مصطفى سليم |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | فاعلية استخدام أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم / |
| Statement of responsibility, etc. | مقدم من الباحثة فاطمة محمد مصطفى سليم؛ إشراف أ/د. سهير كامل أحمد، أ/د. بطرس حافظ بطرس. |
| Remainder of title | Remainder of title / |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | The effectiveness of using montessori tools to develop the skills of forming scientific concepts for children with learning disabilities / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 188 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 136-156. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدف البحث الحالي إلى استخدام أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم، وتكونت العينة من (15) طفل واشتملت أدوات البحث على اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لـRaven، بطارية ذوى صعوبات التعلم– التشخيص والتدخل، اختبار مهارات تكوين المفاهيم العلمية، برنامج قائم على أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم، وتوصلت الباحثة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 01. 0 بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي صعوبات التعلم في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي على مقياس مهارات تكوين المفاهيم العلمية، وعدم وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطي رتب درجات الأطفال ذوي صعوبات التعلم في القياسين البعدي والتتبعي لتطبيق أدوات منتسوري على مقياس مهارات تكوين المفاهيم العلمية. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The current research aimed to use Montessori tools to develop the skills of forming scientific concepts for children with learning disabilities. The sample consisted of (15) children, and the research tools included the Raven’s colored sequential matrices test, a battery for people with learning disabilities - diagnosis and intervention, a test of the skills of forming scientific concepts, an existing program. On Montessori tools to develop the skills of forming scientific concepts for children with learning disabilities, the researcher found that there were statistically significant differences at the significance level of 0.01 between the average ranks of the scores of children with learning disabilities in the pre- and post-measurements in favor of the post-measurement on the skills of forming scientific concepts scale, and not There are statistically significant differences between the average ranks of the scores of children with learning disabilities in the post and follow-up measurements for applying Montessori tools on a scale of skills for forming scientific concepts. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | صعوبات التعلم |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | صعوبات التعلم |
| -- | مهارات تكوين المفاهيم العلمية |
| -- | أدوات ماريا منتسوري |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | سهير كامل أحمد |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | بطرس حافظ بطرس |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | سهير كامل أحمد |
| -- | بطرس حافظ بطرس |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية التربية للطفولة المبكرة |
| Department | قسم العلوم النفسية |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 17.04.2025 | 31974 | Cai01.26.03.Ph.D.2024.فا.ف | 01010100031974000 | 17.04.2025 | 17.04.2025 | Thesis |