فاعلية استخدام أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم / (Record no. 171588)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 04613namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250429121600.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250417s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 370.15
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 370.15
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.26.03.Ph.D.2024.فا.ف
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،فاطمة محمد مصطفى سليم
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title فاعلية استخدام أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم /
Statement of responsibility, etc. مقدم من الباحثة فاطمة محمد مصطفى سليم؛ إشراف أ/د. سهير كامل أحمد، أ/د. بطرس حافظ بطرس.
Remainder of title Remainder of title /
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The effectiveness of using montessori tools to develop the skills of forming scientific concepts for children with learning disabilities /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 188 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 136-156.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدف البحث الحالي إلى استخدام أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم، وتكونت العينة من (15) طفل واشتملت أدوات البحث على اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لـRaven، بطارية ذوى صعوبات التعلم– التشخيص والتدخل، اختبار مهارات تكوين المفاهيم العلمية، برنامج قائم على أدوات منتسوري لتنمية مهارات تكوين المفاهيم العلمية للأطفال ذوي صعوبات التعلم، وتوصلت الباحثة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 01. 0 بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي صعوبات التعلم في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي على مقياس مهارات تكوين المفاهيم العلمية، وعدم وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطي رتب درجات الأطفال ذوي صعوبات التعلم في القياسين البعدي والتتبعي لتطبيق أدوات منتسوري على مقياس مهارات تكوين المفاهيم العلمية.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The current research aimed to use Montessori tools to develop the skills of forming scientific concepts for children with learning disabilities. The sample consisted of (15) children, and the research tools included the Raven’s colored sequential matrices test, a battery for people with learning disabilities - diagnosis and intervention, a test of the skills of forming scientific concepts, an existing program. On Montessori tools to develop the skills of forming scientific concepts for children with learning disabilities, the researcher found that there were statistically significant differences at the significance level of 0.01 between the average ranks of the scores of children with learning disabilities in the pre- and post-measurements in favor of the post-measurement on the skills of forming scientific concepts scale, and not There are statistically significant differences between the average ranks of the scores of children with learning disabilities in the post and follow-up measurements for applying Montessori tools on a scale of skills for forming scientific concepts.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element صعوبات التعلم
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term صعوبات التعلم
-- مهارات تكوين المفاهيم العلمية
-- أدوات ماريا منتسوري
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name سهير كامل أحمد
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name بطرس حافظ بطرس
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body سهير كامل أحمد
-- بطرس حافظ بطرس
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية التربية للطفولة المبكرة
Department قسم العلوم النفسية
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 17.04.2025 31974 Cai01.26.03.Ph.D.2024.فا.ف 01010100031974000 17.04.2025 17.04.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library