الاسهام النسبي لمهارات إدارة الذات وتنظيم الانفعالات في التنبؤ بالتمكين النفسي للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الاعدادية /

هدير القطب عيسى محمد خليل،

الاسهام النسبي لمهارات إدارة الذات وتنظيم الانفعالات في التنبؤ بالتمكين النفسي للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الاعدادية / The Title The Relative Contribution For Self-Management Skills and Emotion Regulation in Predicting the Psychological Empowerment of Students with Learning Disabilities in the Preparatory Stage إعداد هدير القطب عيسى محمد خليل؛ إشراف أ.م. د. عمرو رمضان عطايا، د. إسراء خالد محمد. - 157 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 134-147.

هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين مهارات إدارة الذات والتمكين النفسي والعلاقة بين تنظيم الانفعالات والتمكين النفسي، ومدي إسهام كلاً من مهارات إدارة الذات وتنظيم الانفعالات في التنبؤ بالتمكين النفسي للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الإعدادية ، وتكونت عينة الدراسة من (320) تلميذًا وتلميذة من تلاميذ المرحلة الإعدادية ، واستخدمت الدراسة مقياس مهارات إدارة الذات ومقياس تنظيم الانفعالات ومقياس التمكين النفسي، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة موجبة بين الدرجة الكلية لمهارات إدارة الذات والدرجة الكلية للتمكين النفسي وكذلك بين ابعاد كلا من مهارات إدارة الذات وـأبعاد التمكين النفسي ووجود علاقة طردية موجبة بين تنظيم الانفعالات وأبعاده مع التمكين النفسي وأبعاده لدى التلاميــذ ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الإعدادية، فيما عدا بعد إعادة التقييم المعرفي للانفعالات مع أبعاد التمكين النفسي غير دال احصائيا، وكذلك يمكن التنبؤ من مهارات إدارة الذات وأبعاد تنظيم الانفعالات بالتمكين النفسي للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الإعدادية. The study aims to identify the relationship between self-management skills and psychological empowerment, the relationship between emotion regulation and psychological empowerment, and the extent to which both self-management skills and emotion regulation contribute to predicting the psychological empowerment of students with learning disabilities in the preparatory stage. The study sample consisted of (320) male and female students from the preparatory stage. Preparatory school. The study used the self-management skills scale, the emotion regulation scale, and the psychological empowerment scale prepared by the researcher. The results of the study found that there is a positive relationship between the total score of self-management skills and the total score of psychological empowerment, as well as between the dimensions of both self-management skills and the dimensions of psychological empowerment, and the existence of a positive direct relationship between emotion regulation and its dimensions with psychological empowerment and its dimensions among students with learning disabilities in the preparatory stage, with the exception of After the cognitive reappraisal of emotions with the dimensions of psychological empowerment,. Likewise, it is possible to predict from the self-management skills and the dimensions of emotion regulation the psychological empowerment of students with Learning disabilities in middle school.




النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.


الاطفال بطيئو التعلم
الاطفال الشواذ

مهارات إدارة الذات تنظيم الانفعالات التمكين النفسي

371.926
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library