الحكي على لسان الحيوان بين أيسوبوس وفايدروس في ضوء النظرية الشكلانية /

،علا ربيع يونس أبازيد

الحكي على لسان الحيوان بين أيسوبوس وفايدروس في ضوء النظرية الشكلانية / Animal fables between aesopus and phaedrus in light of the formalist theory / إعداد الباحثة علا ربيع يونس أبازيد؛ تحت إشراف أ.د. هشام عبد العليم بكر درويش، أ.د. هانم محمد فوزي سليمان. - 292 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 283-292.

تتكون الدراسة من ثلاثة فصول رئيسة. يتحدث الفصل الأول عن النظرية المورفولوجية السردية للناقد الروسي فلاديمير بروب، ودوره الفعّال في علم السرد، مشيرًا إلى مصطلح المورفولوجيا السردية. وعليه ستتبنى الباحثة نظرية بروب المورفولوجية لتحليل حكايات أيسوبوس النثرية وحكايات فايدروس الشعرية وفقًا لوظائف بروب المورفولوجية السردية، وذلك من خلال ثلاثة مباحث هي: الحدث الحكائي، والشخصيات الحكائية، والربط بين الحدث الحكائي والإنسانية الحكائية. ويتحدث الفصل الثاني عن نظرية الأغراض السردية للناقد الروسي، ورائد علم السرد بوريس توماشفسكي. ومن ثم ستتطرق الباحثة إلى تحليل حكايات أيسوبوس النثرية، وحكايات فايدروس الشعرية للكشف عن الأغراض الأساسية والفرعية لكل حكاية وفقًا لمنظور توماشفسكي، من خلال ثلاثة مباحث هي: المتن الحكائي المرتبط بالأغراض الأساسية، والمبنى الحكائي المرتبط بالأغراض الفرعية، والزمان والمكان الحكائي ومدى أهميتهما في تشكيل المتن، والمبنى الحكائي والمساهمة في استخلاص الأغراض السردية. وفي الفصل الثالث والأخير سوف تتناول الباحثة عن مفهوم توماشفسكي حول الحوافز السردية، من خلال ثلاثة مباحث هي: الحوافز المشتركة، والحوافز الحرة، والحوافز التقديمية، ودورها في استكمال الصورة الفنية للنص الأدبي بجانب الأغراض السردية. وعليه، تستعرض الباحثة تحليل حكايات أيسوبوس وفايدروس في ضوء مفهوم الحوافز السردية، وإيضاح مدى أهميته في تحقيق مبدأ أدبية النص السردي سواء في حكايات أيسوبوس أو حكايات فايدروس. The study is divided into three primary chapters. The first chapter explores the Russian critic Vladimir Propp's narrative morphological theory and his influential role in the study of narration, using the term narrative morphology. As a result, the researcher will use Propp's morphological theory to analyze Aesop's prose fables and Phaedrus' poetic fables in terms of Propp's narrative morphological functions, focusing on three topics: the narrative event, the narrative characters, and the relationship between the narrative event and the narrative humanity. The second chapter discusses the narrative goal theory of Boris Tomashevsky, a Russian critic and narration pioneer. The researcher will then analyze the prose fables of Aesopus and the poetic fables of Phaedrus to reveal the primary and secondary purposes of each fables according to Tomashevsky's perspective, through three topics: the narrative text linked to the primary purposes; the narrative structure related to the secondary purposes; the narrative time and place and their importance in shaping the text; and the narrative structure and its contribution to extracting the narrative purpose. The third chapter discusses Tomashevsky's concept of narrative incentives, covering three topics: common motivations, free motivations, and presentation motivations, as well as their significance in completing the artistic image of the literary text in addition to narrative goals. As a result, the researcher examines the fables of Aesopus and Phaedrus in light of the notion of narrative incentives, emphasizing its relevance in accomplishing the principle of the literariness of the narrative text, whether in Aesopus's or Phaedrus' fables.




النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


الادب اللاتينى

حكايات فايدروس اللاتينية الشعرية حكايات أيسوبوس اليونانية النثرية الحكاية على لسان الحيوان

870
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library