Image from OpenLibrary

الحكي على لسان الحيوان بين أيسوبوس وفايدروس في ضوء النظرية الشكلانية / إعداد الباحثة علا ربيع يونس أبازيد؛ تحت إشراف أ.د. هشام عبد العليم بكر درويش، أ.د. هانم محمد فوزي سليمان.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 292 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Animal fables between aesopus and phaedrus in light of the formalist theory [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 870
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: تتكون الدراسة من ثلاثة فصول رئيسة. يتحدث الفصل الأول عن النظرية المورفولوجية السردية للناقد الروسي فلاديمير بروب، ودوره الفعّال في علم السرد، مشيرًا إلى مصطلح المورفولوجيا السردية. وعليه ستتبنى الباحثة نظرية بروب المورفولوجية لتحليل حكايات أيسوبوس النثرية وحكايات فايدروس الشعرية وفقًا لوظائف بروب المورفولوجية السردية، وذلك من خلال ثلاثة مباحث هي: الحدث الحكائي، والشخصيات الحكائية، والربط بين الحدث الحكائي والإنسانية الحكائية. ويتحدث الفصل الثاني عن نظرية الأغراض السردية للناقد الروسي، ورائد علم السرد بوريس توماشفسكي. ومن ثم ستتطرق الباحثة إلى تحليل حكايات أيسوبوس النثرية، وحكايات فايدروس الشعرية للكشف عن الأغراض الأساسية والفرعية لكل حكاية وفقًا لمنظور توماشفسكي، من خلال ثلاثة مباحث هي: المتن الحكائي المرتبط بالأغراض الأساسية، والمبنى الحكائي المرتبط بالأغراض الفرعية، والزمان والمكان الحكائي ومدى أهميتهما في تشكيل المتن، والمبنى الحكائي والمساهمة في استخلاص الأغراض السردية. وفي الفصل الثالث والأخير سوف تتناول الباحثة عن مفهوم توماشفسكي حول الحوافز السردية، من خلال ثلاثة مباحث هي: الحوافز المشتركة، والحوافز الحرة، والحوافز التقديمية، ودورها في استكمال الصورة الفنية للنص الأدبي بجانب الأغراض السردية. وعليه، تستعرض الباحثة تحليل حكايات أيسوبوس وفايدروس في ضوء مفهوم الحوافز السردية، وإيضاح مدى أهميته في تحقيق مبدأ أدبية النص السردي سواء في حكايات أيسوبوس أو حكايات فايدروس. Summary: The study is divided into three primary chapters. The first chapter explores the Russian critic Vladimir Propp's narrative morphological theory and his influential role in the study of narration, using the term narrative morphology. As a result, the researcher will use Propp's morphological theory to analyze Aesop's prose fables and Phaedrus' poetic fables in terms of Propp's narrative morphological functions, focusing on three topics: the narrative event, the narrative characters, and the relationship between the narrative event and the narrative humanity. The second chapter discusses the narrative goal theory of Boris Tomashevsky, a Russian critic and narration pioneer. The researcher will then analyze the prose fables of Aesopus and the poetic fables of Phaedrus to reveal the primary and secondary purposes of each fables according to Tomashevsky's perspective, through three topics: the narrative text linked to the primary purposes; the narrative structure related to the secondary purposes; the narrative time and place and their importance in shaping the text; and the narrative structure and its contribution to extracting the narrative purpose. The third chapter discusses Tomashevsky's concept of narrative incentives, covering three topics: common motivations, free motivations, and presentation motivations, as well as their significance in completing the artistic image of the literary text in addition to narrative goals. As a result, the researcher examines the fables of Aesopus and Phaedrus in light of the notion of narrative incentives, emphasizing its relevance in accomplishing the principle of the literariness of the narrative text, whether in Aesopus's or Phaedrus' fables.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.02.04.Ph.D.2024.عل.ح (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032277000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 283-292.

تتكون الدراسة من ثلاثة فصول رئيسة. يتحدث الفصل الأول عن النظرية المورفولوجية السردية للناقد الروسي فلاديمير بروب، ودوره الفعّال في علم السرد، مشيرًا إلى مصطلح المورفولوجيا السردية. وعليه ستتبنى الباحثة نظرية بروب المورفولوجية لتحليل حكايات أيسوبوس النثرية وحكايات فايدروس الشعرية وفقًا لوظائف بروب المورفولوجية السردية، وذلك من خلال ثلاثة مباحث هي: الحدث الحكائي، والشخصيات الحكائية، والربط بين الحدث الحكائي والإنسانية الحكائية. ويتحدث الفصل الثاني عن نظرية الأغراض السردية للناقد الروسي، ورائد علم السرد بوريس توماشفسكي. ومن ثم ستتطرق الباحثة إلى تحليل حكايات أيسوبوس النثرية، وحكايات فايدروس الشعرية للكشف عن الأغراض الأساسية والفرعية لكل حكاية وفقًا لمنظور توماشفسكي، من خلال ثلاثة مباحث هي: المتن الحكائي المرتبط بالأغراض الأساسية، والمبنى الحكائي المرتبط بالأغراض الفرعية، والزمان والمكان الحكائي ومدى أهميتهما في تشكيل المتن، والمبنى الحكائي والمساهمة في استخلاص الأغراض السردية. وفي الفصل الثالث والأخير سوف تتناول الباحثة عن مفهوم توماشفسكي حول الحوافز السردية، من خلال ثلاثة مباحث هي: الحوافز المشتركة، والحوافز الحرة، والحوافز التقديمية، ودورها في استكمال الصورة الفنية للنص الأدبي بجانب الأغراض السردية. وعليه، تستعرض الباحثة تحليل حكايات أيسوبوس وفايدروس في ضوء مفهوم الحوافز السردية، وإيضاح مدى أهميته في تحقيق مبدأ أدبية النص السردي سواء في حكايات أيسوبوس أو حكايات فايدروس.

The study is divided into three primary chapters. The first chapter explores the Russian critic Vladimir Propp's narrative morphological theory and his influential role in the study of narration, using the term narrative morphology. As a result, the researcher will use Propp's morphological theory to analyze Aesop's prose fables and Phaedrus' poetic fables in terms of Propp's narrative morphological functions, focusing on three topics: the narrative event, the narrative characters, and the relationship between the narrative event and the narrative humanity. The second chapter discusses the narrative goal theory of Boris Tomashevsky, a Russian critic and narration pioneer. The researcher will then analyze the prose fables of Aesopus and the poetic fables of Phaedrus to reveal the primary and secondary purposes of each fables according to Tomashevsky's perspective, through three topics: the narrative text linked to the primary purposes; the narrative structure related to the secondary purposes; the narrative time and place and their importance in shaping the text; and the narrative structure and its contribution to extracting the narrative purpose. The third chapter discusses Tomashevsky's concept of narrative incentives, covering three topics: common motivations, free motivations, and presentation motivations, as well as their significance in completing the artistic image of the literary text in addition to narrative goals. As a result, the researcher examines the fables of Aesopus and Phaedrus in light of the notion of narrative incentives, emphasizing its relevance in accomplishing the principle of the literariness of the narrative text, whether in Aesopus's or Phaedrus' fables.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library