التنظيم الإنفعالي وعلاقته بالسلوك العدواني لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد /

،رضــا بيومــي محمـد عطيــة

التنظيم الإنفعالي وعلاقته بالسلوك العدواني لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد / Emotional regulation and its relationship with aggressive behavior in children with mild intellectual disabilities and autism spectrum disorder / مقدمة من الباحث رضــا بيومــي محمـد عطيــة؛ إشراف أ.د/ خالد محمد حسن الرشيدي، د/ هند رأفت عبد البديع عبد الخالق. - 219 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 164-201.

هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين التنظيم الإنفعالي والسلوك العدواني لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي الإرتباطي المقارن، وتكونت مجموعة الدراسة من (١٠٠) طفلاً وطفلة من ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد، وتراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (٩-١٢) عاماً، وتتراوح نسب ذكائهم ما بين (٥٠-٧٠ إعاقة فكرية بسيطة)، (٧٠-٩٠ اضطراب طيف التوحد)، واستخدمت الدراسة الأدوات الآتية: مقياس التنظيم الإنفعالي (إعداد الباحث)، ومقياس السلوك العدواني (إعداد الباحث)، وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة احصائية بين درجات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة على مقياس التنظيم الإنفعالي ودرجاتهم على مقياس السلوك العدواني، وجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة احصائية بين درجات الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس التنظيم الإنفعالي ودرجاتهم على مقياس السلوك العدواني، ويمكن التنبؤ بالسلوك العدواني من خلال التنظيم الإنفعالي لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد، وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الذكور والإناث من ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة على مقياس التنظيم الإنفعالي لصالح الإناث، بينما لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الذكور والإناث من ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة على مقياس السلوك العدواني عدا بعد السلوك العدواني نحو الذات فقد وجدت فروقاً لصالح الإناث، وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الذكور والإناث من ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس التنظيم الإنفعالي لصالح الإناث عدا بعد الإستجابة الإنفعالية، بينما لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الذكور والإناث من ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس السلوك العدواني، وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة والأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس التنظيم الإنفعالي لصالح الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة، بينما لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة والأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس السلوك العدواني، ومن ثمّ توصي الدراسة بضرورة الإهتمام بالتنظيم الإنفعالي لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد؛ لما له من آثار إيجابية في الحد من السلوك العدواني لديهم. This study aimed to find out the relationship between diversity and the kind of emotional and aggressive behavior in children with intellectual disabilities simple and autism spectrum disorder, and the study used the descriptive method first comparative, and the study group of the (100) children with intellectual disabilities simple and autism spectrum disorder, ranged in age range between (9-12) years, and the proportion of their wits between (50-70 intellectual disability, mild), (70-90 autism spectrum disorder), and used study tools the following: The results indicated that there is a statistically significant inverse correlation between the scores of children with mild intellectual disabilities on the emotional regulation scale and their scores on the Aggressive Behavior Scale, and there is a statistically significant inverse correlation between the scores of children with autism spectrum disorder on the emotional regulation scale and their scores on the Aggressive Behavior Scale, and aggressive behavior can be predicted through emotional regulation in children with mild intellectual disabilities and those with autism spectrum disorder, the presence of statistically significant differences between the average scores of males and females with intellectual disabilities On the scale of emotional regulation in favor of females, while there are no statistically significant differences between the average scores of males and females with mild intellectual disabilities on the scale of aggressive behavior except after aggressive behavior towards oneself, there were differences in favor of females, there are statistically significant differences between the average scores of males and females with autism spectrum disorder on the scale of emotional regulation in favor of females except after the emotional response, while there are no statistically significant differences between the average scores of males and females with autism spectrum disorder on the scale of aggressive behavior, the presence of statistically significant differences between the average scores of children with mild intellectual disabilities and children with Autism spectrum disorder on the scale of emotional regulation for the benefit of children with mild intellectual disabilities




النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


الأطفال المعاقون
الاطفال بطيئو التعلم

الإعاقة الفكرية البسيطة اضطراب طيف التوحد التنظيم الإنفعالي

371.94
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library