التنظيم الإنفعالي وعلاقته بالسلوك العدواني لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد / (Record no. 173261)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 08488namaa22004331i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250811112615.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250731s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 371.94 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 371.94 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.07.M.Sc.2024.رض.ت |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،رضــا بيومــي محمـد عطيــة |
| Preparation | إعداد. |
| 245 12 - TITLE STATEMENT | |
| Title | التنظيم الإنفعالي وعلاقته بالسلوك العدواني لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد / |
| Statement of responsibility, etc. | مقدمة من الباحث رضــا بيومــي محمـد عطيــة؛ إشراف أ.د/ خالد محمد حسن الرشيدي، د/ هند رأفت عبد البديع عبد الخالق. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | Emotional regulation and its relationship with aggressive behavior in children with mild intellectual disabilities and autism spectrum disorder / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 219 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 164-201. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين التنظيم الإنفعالي والسلوك العدواني لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي الإرتباطي المقارن، وتكونت مجموعة الدراسة من (١٠٠) طفلاً وطفلة من ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد، وتراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (٩-١٢) عاماً، وتتراوح نسب ذكائهم ما بين (٥٠-٧٠ إعاقة فكرية بسيطة)، (٧٠-٩٠ اضطراب طيف التوحد)، واستخدمت الدراسة الأدوات الآتية: مقياس التنظيم الإنفعالي (إعداد الباحث)، ومقياس السلوك العدواني (إعداد الباحث)، وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة احصائية بين درجات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة على مقياس التنظيم الإنفعالي ودرجاتهم على مقياس السلوك العدواني، وجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة احصائية بين درجات الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس التنظيم الإنفعالي ودرجاتهم على مقياس السلوك العدواني، ويمكن التنبؤ بالسلوك العدواني من خلال التنظيم الإنفعالي لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد، وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الذكور والإناث من ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة على مقياس التنظيم الإنفعالي لصالح الإناث، بينما لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الذكور والإناث من ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة على مقياس السلوك العدواني عدا بعد السلوك العدواني نحو الذات فقد وجدت فروقاً لصالح الإناث، وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الذكور والإناث من ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس التنظيم الإنفعالي لصالح الإناث عدا بعد الإستجابة الإنفعالية، بينما لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الذكور والإناث من ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس السلوك العدواني، وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة والأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس التنظيم الإنفعالي لصالح الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة، بينما لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة والأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس السلوك العدواني، ومن ثمّ توصي الدراسة بضرورة الإهتمام بالتنظيم الإنفعالي لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد؛ لما له من آثار إيجابية في الحد من السلوك العدواني لديهم. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | This study aimed to find out the relationship between diversity and the kind of emotional and aggressive behavior in children with intellectual disabilities simple and autism spectrum disorder, and the study used the descriptive method first comparative, and the study group of the (100) children with intellectual disabilities simple and autism spectrum disorder, ranged in age range between (9-12) years, and the proportion of their wits between (50-70 intellectual disability, mild), (70-90 autism spectrum disorder), and used study tools the following: The results indicated that there is a statistically significant inverse correlation between the scores of children with mild intellectual disabilities on the emotional regulation scale and their scores on the Aggressive Behavior Scale, and there is a statistically significant inverse correlation between the scores of children with autism spectrum disorder on the emotional regulation scale and their scores on the Aggressive Behavior Scale, and aggressive behavior can be predicted through emotional regulation in children with mild intellectual disabilities and those with autism spectrum disorder, the presence of statistically significant differences between the average scores of males and females with intellectual disabilities On the scale of emotional regulation in favor of females, while there are no statistically significant differences between the average scores of males and females with mild intellectual disabilities on the scale of aggressive behavior except after aggressive behavior towards oneself, there were differences in favor of females, there are statistically significant differences between the average scores of males and females with autism spectrum disorder on the scale of emotional regulation in favor of females except after the emotional response, while there are no statistically significant differences between the average scores of males and females with autism spectrum disorder on the scale of aggressive behavior, the presence of statistically significant differences between the average scores of children with mild intellectual disabilities and children with Autism spectrum disorder on the scale of emotional regulation for the benefit of children with mild intellectual disabilities |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | الأطفال المعاقون |
| Source of heading or term | qrmak |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | الاطفال بطيئو التعلم |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | الإعاقة الفكرية البسيطة |
| -- | اضطراب طيف التوحد |
| -- | التنظيم الإنفعالي |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | خالد محمد حسن الرشيدي |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | هند رأفت عبد البديع عبد الخالق |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | خالد محمد حسن الرشيدي |
| -- | هند رأفت عبد البديع عبد الخالق |
| Discussion body | آمال إبراهيم الفقي |
| -- | منال عبد النعيم محمد |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم التربية الخاصة |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 31.07.2025 | 32306 | Cai01.23.07.M.Sc.2024.رض.ت | 01010100032306000 | 31.07.2025 | 31.07.2025 | Thesis |