التنظيم الإنفعالي وعلاقته بالسلوك العدواني لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد / (Record no. 173261)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 08488namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250811112615.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250731s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.94
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.94
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.07.M.Sc.2024.رض.ت
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،رضــا بيومــي محمـد عطيــة
Preparation إعداد.
245 12 - TITLE STATEMENT
Title التنظيم الإنفعالي وعلاقته بالسلوك العدواني لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد /
Statement of responsibility, etc. مقدمة من الباحث رضــا بيومــي محمـد عطيــة؛ إشراف أ.د/ خالد محمد حسن الرشيدي، د/ هند رأفت عبد البديع عبد الخالق.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Emotional regulation and its relationship with aggressive behavior in children with mild intellectual disabilities and autism spectrum disorder /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 219 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 164-201.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين التنظيم الإنفعالي والسلوك العدواني لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي الإرتباطي المقارن، وتكونت مجموعة الدراسة من (١٠٠) طفلاً وطفلة من ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد، وتراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (٩-١٢) عاماً، وتتراوح نسب ذكائهم ما بين (٥٠-٧٠ إعاقة فكرية بسيطة)، (٧٠-٩٠ اضطراب طيف التوحد)، واستخدمت الدراسة الأدوات الآتية: مقياس التنظيم الإنفعالي (إعداد الباحث)، ومقياس السلوك العدواني (إعداد الباحث)، وأشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة احصائية بين درجات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة على مقياس التنظيم الإنفعالي ودرجاتهم على مقياس السلوك العدواني، وجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة احصائية بين درجات الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس التنظيم الإنفعالي ودرجاتهم على مقياس السلوك العدواني، ويمكن التنبؤ بالسلوك العدواني من خلال التنظيم الإنفعالي لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد، وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الذكور والإناث من ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة على مقياس التنظيم الإنفعالي لصالح الإناث، بينما لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الذكور والإناث من ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة على مقياس السلوك العدواني عدا بعد السلوك العدواني نحو الذات فقد وجدت فروقاً لصالح الإناث، وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الذكور والإناث من ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس التنظيم الإنفعالي لصالح الإناث عدا بعد الإستجابة الإنفعالية، بينما لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الذكور والإناث من ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس السلوك العدواني، وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة والأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس التنظيم الإنفعالي لصالح الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة، بينما لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة والأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس السلوك العدواني، ومن ثمّ توصي الدراسة بضرورة الإهتمام بالتنظيم الإنفعالي لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة وذوي اضطراب طيف التوحد؛ لما له من آثار إيجابية في الحد من السلوك العدواني لديهم.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. This study aimed to find out the relationship between diversity and the kind of emotional and aggressive behavior in children with intellectual disabilities simple and autism spectrum disorder, and the study used the descriptive method first comparative, and the study group of the (100) children with intellectual disabilities simple and autism spectrum disorder, ranged in age range between (9-12) years, and the proportion of their wits between (50-70 intellectual disability, mild), (70-90 autism spectrum disorder), and used study tools the following: The results indicated that there is a statistically significant inverse correlation between the scores of children with mild intellectual disabilities on the emotional regulation scale and their scores on the Aggressive Behavior Scale, and there is a statistically significant inverse correlation between the scores of children with autism spectrum disorder on the emotional regulation scale and their scores on the Aggressive Behavior Scale, and aggressive behavior can be predicted through emotional regulation in children with mild intellectual disabilities and those with autism spectrum disorder, the presence of statistically significant differences between the average scores of males and females with intellectual disabilities On the scale of emotional regulation in favor of females, while there are no statistically significant differences between the average scores of males and females with mild intellectual disabilities on the scale of aggressive behavior except after aggressive behavior towards oneself, there were differences in favor of females, there are statistically significant differences between the average scores of males and females with autism spectrum disorder on the scale of emotional regulation in favor of females except after the emotional response, while there are no statistically significant differences between the average scores of males and females with autism spectrum disorder on the scale of aggressive behavior, the presence of statistically significant differences between the average scores of children with mild intellectual disabilities and children with Autism spectrum disorder on the scale of emotional regulation for the benefit of children with mild intellectual disabilities
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الأطفال المعاقون
Source of heading or term qrmak
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الاطفال بطيئو التعلم
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term الإعاقة الفكرية البسيطة
-- اضطراب طيف التوحد
-- التنظيم الإنفعالي
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name خالد محمد حسن الرشيدي
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name هند رأفت عبد البديع عبد الخالق
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body خالد محمد حسن الرشيدي
-- هند رأفت عبد البديع عبد الخالق
Discussion body آمال إبراهيم الفقي
-- منال عبد النعيم محمد
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم التربية الخاصة
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 31.07.2025 32306 Cai01.23.07.M.Sc.2024.رض.ت 01010100032306000 31.07.2025 31.07.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library