Functional Task Training Combined With Electrical Stimulation On Balance And Motor Abilities In Childern With Diplegia /
Randa Adel Mousa Mostafa,
Functional Task Training Combined With Electrical Stimulation On Balance And Motor Abilities In Childern With Diplegia / التدريب على المهام الوظيفية مع التنبيه الكهربائي على التوازن والقدرات الحركية /عند الأطفال الذين يعانون من الشلل المزدوج التشنجى By Randa Adel Mousa Mostafa; Supervisors Prof. Dr. Eman Ibrahim Elhadidy, Dr. Walaa Mahfouz Ali Bahr. - 102 pages : illustrations ; 25 cm. + CD.
Thesis (M.Sc.) -Cairo University, 2024.
Bibliography: pages 82-93.
Thirty children with diplegic CP aged 7 to 10 years were assigned randomly into two equal groups (control and study). For both, motor abilities were assessed by gross motor function measure (GMFM) and balance (static and dynamic) were assessed by Humac balance system before and after the intervention. The control group received functional training program focusing on balance, standing and walking exercises, while children in the study group received the same functional training program in addition to electrical stimulation using EV-906 Digital TENS/EMS neuromuscular stimulator device during exercises for 50 minutes. The treatment program for both groups was conducted for 3sessions /week for 8 successive weeks.
اجريت الدراسة على ثلاثين طفلاً مصابًا بالشلل الدماغي المزدوج التشنجى تتراوح أعمارهم بين 7 إلى 10 سنوات تم تقسيمهم بشكل عشوائي إلى مجموعتين متساويتين( الضابطة و الدراسة) . حيث تم تقييم القدرات الحركية من خلال قياس الوظيفة الحركية الإجمالية (GMFM) و تقييم التوازن (الثابت والديناميكي) بواسطة نظام توازن الهيوماك للمجموعتين قبل وبعد الدراسة. تلقت المجموعة الضابطة برنامج تدريب وظيفي يركز على تمارين التوازن والوقوف والمشي، بينما تلقى الأطفال في مجموعة الدراسة نفس البرنامج التدريبي الوظيفي بالإضافة إلى التنبيه الكهربائي باستخدام جهاز التحفيز العصبي العضلي الرقمي EV-906 TENS/EMS اثناء اداء التمارين لمدة 50 دقيقة. تم تنفيذ البرنامج العلاجي لكلا المجموعتين لمدة 3 جلسات/أسبوع لمدة 8 أسابيع متتالية لوحظ وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الضابطة ومجموعة الدراسة بعد العلاج في مقياس الوظائف الحركية GMFM وكذلك مركز اختبار الضغطCOP )) واختبار تحول الوزن limits of stability test) ) لصالح مجموعة الدراسة (P <0.05).
Text in English and abstract in Arabic & English.
Physical Therapy For Pediatrics
Balance Diplegia Functional electrical stimulation التوازن الشلل الدماغي المزدوج التحفيز الكهربائي الوظيفي
615.82088054
Functional Task Training Combined With Electrical Stimulation On Balance And Motor Abilities In Childern With Diplegia / التدريب على المهام الوظيفية مع التنبيه الكهربائي على التوازن والقدرات الحركية /عند الأطفال الذين يعانون من الشلل المزدوج التشنجى By Randa Adel Mousa Mostafa; Supervisors Prof. Dr. Eman Ibrahim Elhadidy, Dr. Walaa Mahfouz Ali Bahr. - 102 pages : illustrations ; 25 cm. + CD.
Thesis (M.Sc.) -Cairo University, 2024.
Bibliography: pages 82-93.
Thirty children with diplegic CP aged 7 to 10 years were assigned randomly into two equal groups (control and study). For both, motor abilities were assessed by gross motor function measure (GMFM) and balance (static and dynamic) were assessed by Humac balance system before and after the intervention. The control group received functional training program focusing on balance, standing and walking exercises, while children in the study group received the same functional training program in addition to electrical stimulation using EV-906 Digital TENS/EMS neuromuscular stimulator device during exercises for 50 minutes. The treatment program for both groups was conducted for 3sessions /week for 8 successive weeks.
اجريت الدراسة على ثلاثين طفلاً مصابًا بالشلل الدماغي المزدوج التشنجى تتراوح أعمارهم بين 7 إلى 10 سنوات تم تقسيمهم بشكل عشوائي إلى مجموعتين متساويتين( الضابطة و الدراسة) . حيث تم تقييم القدرات الحركية من خلال قياس الوظيفة الحركية الإجمالية (GMFM) و تقييم التوازن (الثابت والديناميكي) بواسطة نظام توازن الهيوماك للمجموعتين قبل وبعد الدراسة. تلقت المجموعة الضابطة برنامج تدريب وظيفي يركز على تمارين التوازن والوقوف والمشي، بينما تلقى الأطفال في مجموعة الدراسة نفس البرنامج التدريبي الوظيفي بالإضافة إلى التنبيه الكهربائي باستخدام جهاز التحفيز العصبي العضلي الرقمي EV-906 TENS/EMS اثناء اداء التمارين لمدة 50 دقيقة. تم تنفيذ البرنامج العلاجي لكلا المجموعتين لمدة 3 جلسات/أسبوع لمدة 8 أسابيع متتالية لوحظ وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الضابطة ومجموعة الدراسة بعد العلاج في مقياس الوظائف الحركية GMFM وكذلك مركز اختبار الضغطCOP )) واختبار تحول الوزن limits of stability test) ) لصالح مجموعة الدراسة (P <0.05).
Text in English and abstract in Arabic & English.
Physical Therapy For Pediatrics
Balance Diplegia Functional electrical stimulation التوازن الشلل الدماغي المزدوج التحفيز الكهربائي الوظيفي
615.82088054