التفكيـر البصري في تصميم ايقونات التطبيقات الإلكترونية وعلاقته بكفاءة القدرة المعرفية لدى طلاب التربية الفنية /
،سلمى محمد أميـن
التفكيـر البصري في تصميم ايقونات التطبيقات الإلكترونية وعلاقته بكفاءة القدرة المعرفية لدى طلاب التربية الفنية / Visual thinking in design app icon and its relation to the efficiency of cognitive ability among students of art education / اعـــداد الباحثة سلمى محمد أميـن؛ إشــــراف أ.د/ أميمة مصطفى كامل، أ.د/ علي محمد المليجــي، د. سامية علي محمد. - 228 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 175-185.
الفصل الأول: "موضوع البحث وإجراءاته" يحتوي على خلفية البحث ومشكلته وأهدافه، وأهميته، وفروضه، والمصطلحات. الفصل الثاني: "الإطار النظري" يتكون هذا الفصل من ثلاث محاور: المحور الأول (القدرات المعرفية وتصنيفها والعوامل المؤثرة في كفاءة القدرة المعرفية)، المحور الثاني (التفكير البصري من حيث الخصائص والمهارات والأهمية)، المحور الثالث (ايقونات التطبيقات الالكترونية من حيث الأهمية وانواعها والمكونات البنائية لها ومراحل تصميمها لأي تطبيق). الفصل الثالث: "الدراسات والبحوث السابقة" قسمت الباحثة ذلك الفصل الي ثلاث محاور: الأول يتناول دراسات وبحوث القدرات المعرفية، والثاني يتناول دراسات وبحوث التفكير البصري والثالث دراسات وبحوث يتناول تصميم التطبيقات الالكترونية. الفصل الرابع: "المنهج والإجراءات" يتناول هذا الفصل الإجراءات التي قامت بها الباحثة لبناء برنامج مقترح في ضوء التفكير البصري في تصميم ايقونات التطبيقات الالكترونية وعلاقته بالقدرات المعرفية، وتوضيح خطوات بناء أدوات البحث، وضبطهم والتأكد من صلاحيتهم، إضافة إلى إجراءات التطبيق العملي للتجربة الأساسية للبحث وتنفيذها، وملاحظات الباحثة على التجربة، وأساليب المعالجة الإحصائية المستخدمة.
الفصل الخامس: "تحليل البيانات وتفسير النتائج" يعرض هذا الفصل النتائج التي توصلت إليها الباحثة بعد تطبيق أدوات البحث، معالجة النتائج احصائيا وتفسيرها في ضوء فروض البحث. It contains the research's background and its problem، objectives، importance، obligations، borders، methodology and terminology. Chapter Two: "Theoretical Framework" The research in this chapter refers to cognitive abilities and their classification (visual attention ability, visual perception ability, visual memory ability) and the factors affecting the efficiency of cognitive ability, then visual thinking in terms of (characteristics, skills, and importance). Then the researcher discusses the icons of electronic applications in terms of (importance, types, and structural components), followed by the stages of designing icons for any application. Chapter Three: "Previous Studies and Research" The researcher divided this chapter into three axes: the first deals with studies and research on cognitive abilities, the second deals with visual thinking, and the third deals with the design of electronic applications. Chapter Four: "Methodology and Procedures" This chapter deals with the procedures that the researcher took to build a proposed program in light of visual thinking in designing electronic application icons and its relationship to cognitive abilities, and clarifying the steps for building research tools, controlling them and ensuring their validity, in addition to the procedures for practical application of the basic research experiment and its implementation, the researcher's observations on the experiment, and the statistical processing methods used. Chapter Five: "Conclusions and recommendations" This chapter presents the results that the researcher reached after applying the research tools, processing the results statistically and interpreting them in light of the research hypotheses.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
التربية الفنية--تعليم
التفكير البصري تصميم ايقونات التطبيقات الالكترونية
372.5
التفكيـر البصري في تصميم ايقونات التطبيقات الإلكترونية وعلاقته بكفاءة القدرة المعرفية لدى طلاب التربية الفنية / Visual thinking in design app icon and its relation to the efficiency of cognitive ability among students of art education / اعـــداد الباحثة سلمى محمد أميـن؛ إشــــراف أ.د/ أميمة مصطفى كامل، أ.د/ علي محمد المليجــي، د. سامية علي محمد. - 228 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 175-185.
الفصل الأول: "موضوع البحث وإجراءاته" يحتوي على خلفية البحث ومشكلته وأهدافه، وأهميته، وفروضه، والمصطلحات. الفصل الثاني: "الإطار النظري" يتكون هذا الفصل من ثلاث محاور: المحور الأول (القدرات المعرفية وتصنيفها والعوامل المؤثرة في كفاءة القدرة المعرفية)، المحور الثاني (التفكير البصري من حيث الخصائص والمهارات والأهمية)، المحور الثالث (ايقونات التطبيقات الالكترونية من حيث الأهمية وانواعها والمكونات البنائية لها ومراحل تصميمها لأي تطبيق). الفصل الثالث: "الدراسات والبحوث السابقة" قسمت الباحثة ذلك الفصل الي ثلاث محاور: الأول يتناول دراسات وبحوث القدرات المعرفية، والثاني يتناول دراسات وبحوث التفكير البصري والثالث دراسات وبحوث يتناول تصميم التطبيقات الالكترونية. الفصل الرابع: "المنهج والإجراءات" يتناول هذا الفصل الإجراءات التي قامت بها الباحثة لبناء برنامج مقترح في ضوء التفكير البصري في تصميم ايقونات التطبيقات الالكترونية وعلاقته بالقدرات المعرفية، وتوضيح خطوات بناء أدوات البحث، وضبطهم والتأكد من صلاحيتهم، إضافة إلى إجراءات التطبيق العملي للتجربة الأساسية للبحث وتنفيذها، وملاحظات الباحثة على التجربة، وأساليب المعالجة الإحصائية المستخدمة.
الفصل الخامس: "تحليل البيانات وتفسير النتائج" يعرض هذا الفصل النتائج التي توصلت إليها الباحثة بعد تطبيق أدوات البحث، معالجة النتائج احصائيا وتفسيرها في ضوء فروض البحث. It contains the research's background and its problem، objectives، importance، obligations، borders، methodology and terminology. Chapter Two: "Theoretical Framework" The research in this chapter refers to cognitive abilities and their classification (visual attention ability, visual perception ability, visual memory ability) and the factors affecting the efficiency of cognitive ability, then visual thinking in terms of (characteristics, skills, and importance). Then the researcher discusses the icons of electronic applications in terms of (importance, types, and structural components), followed by the stages of designing icons for any application. Chapter Three: "Previous Studies and Research" The researcher divided this chapter into three axes: the first deals with studies and research on cognitive abilities, the second deals with visual thinking, and the third deals with the design of electronic applications. Chapter Four: "Methodology and Procedures" This chapter deals with the procedures that the researcher took to build a proposed program in light of visual thinking in designing electronic application icons and its relationship to cognitive abilities, and clarifying the steps for building research tools, controlling them and ensuring their validity, in addition to the procedures for practical application of the basic research experiment and its implementation, the researcher's observations on the experiment, and the statistical processing methods used. Chapter Five: "Conclusions and recommendations" This chapter presents the results that the researcher reached after applying the research tools, processing the results statistically and interpreting them in light of the research hypotheses.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
التربية الفنية--تعليم
التفكير البصري تصميم ايقونات التطبيقات الالكترونية
372.5