أخطاء الكتابة لدى طلاب المستوى المتقدم من دارسي العربية الفصيحة الناطقين بغيرها : دراسة على ثلاث مجموعات من الطلاب الأوزبكيين والشيشانيين والصينيين الدارسين في مصر /

،أحمد رمضان فاروق عبد المولى

أخطاء الكتابة لدى طلاب المستوى المتقدم من دارسي العربية الفصيحة الناطقين بغيرها : دراسة على ثلاث مجموعات من الطلاب الأوزبكيين والشيشانيين والصينيين الدارسين في مصر / The writing errors of the advanced level non _speaking arabic students studying the classical arabic language : A study of three groups of uzbek,chechen and chinese students studying in egypt / إعداد أحمد رمضان فاروق عبد المولى؛ إشراف أ.د/ حسام قاسم، د/عمرو عطيفي. - 382 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 232-245.

تتناول هذه الدراسة أخطاء الكتابة لدى دارسي اللغة العربية الفصيحة الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم، وقد أجريت على ثلاث مجموعات من الطلاب الأوزبكيين والشيشانيين والصينيين الدارسين في مصر. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد الأخطاء الكتابية عند هؤلاء الطلاب، وبيان سبب الوقوع فيها، ومحاولة تقديم اقتراحات لعلاجها؛ لمساعدة المعلمين في استخدام الطرق المناسبة للتدريس؛ لتفادي الوقوع في تلك الأخطاء، وكذلك مساعدة معدي مناهج تعليم العربية للناطقين بغيرها في إعداد المناهج الدراسية المناسبة. ولتحقيق هذه الأهداف؛ حاولت الدراسة رصد هذه الأخطاء، ودراستها في إطار مدخل تحليل الأخطاء الذي يعتمد على أربع مراحل، هي: تحديد الخطأ، ثم وصفه، ثم تصنيفه حسب المستوى اللغوي، ثم تفسيره وبيان سبب وقوعه، ومن الناحية الإجرائية استكتب الباحث طلاب العينة في عدة موضوعات، ثم رصد الأخطاء في هذه الكتابات لمعرفة الأخطاء التي يقع فيها كل طالب، ثم صنف الأخطاء على أساس مستويات التحليل اللغوي إلى أخطاء تتصل بالمستوى الصوتي، والمستوى الصرفي، والمستوى النحوي، والمستوى الدلالي، والمستوى الإملائي. This study deals with writing errors of non-native speakers of classical Arabic at the advanced level. It was conducted on three groups of Uzbek, Chechen and Chinese students studying in Egypt.
This study aims to identify writing errors among these students, explain the reason for making them, and try to provide suggestions for treating these errors to help teachers use appropriate teaching methods to avoid making these errors, as well as assisting those who prepare curricula for teaching Arabic to non-native speakers in preparing appropriate curricula. To achieve these objectives, the study attempted to monitor these errors and study them within the framework of the error analysis approach, which is based on four stages: identifying the error, describing it, classifying it according to the linguistic level, then interpreting it and explaining the reason for its occurrence. From a procedural perspective, the researcher asked the sample students to write on several topics, then monitored the errors in these writings to know the errors that each student makes, then classified the errors based on the levels of linguistic analysis into errors related to the phonetic level, the morphological level, the syntactic level, the semantic level and the spelling level.




النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


اللغة العربية--الكتابة
اللغة العربية--تعليم الاجانب

علم اللغة علم اللغة التقابلي علم اللغة التطبيقي

418.24
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library