أخطاء الكتابة لدى طلاب المستوى المتقدم من دارسي العربية الفصيحة الناطقين بغيرها : (Record no. 174551)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 05476namaa22004331i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20251019114712.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 418.24 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 418.24 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.02.06.M.A.2024.أح.أ |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،أحمد رمضان فاروق عبد المولى |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | أخطاء الكتابة لدى طلاب المستوى المتقدم من دارسي العربية الفصيحة الناطقين بغيرها : |
| Remainder of title | دراسة على ثلاث مجموعات من الطلاب الأوزبكيين والشيشانيين والصينيين الدارسين في مصر / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد أحمد رمضان فاروق عبد المولى؛ إشراف أ.د/ حسام قاسم، د/عمرو عطيفي. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | The writing errors of the advanced level non _speaking arabic students studying the classical arabic language : |
| Remainder of title | A study of three groups of uzbek,chechen and chinese students studying in egypt / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 382 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 232-245. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | تتناول هذه الدراسة أخطاء الكتابة لدى دارسي اللغة العربية الفصيحة الناطقين بغيرها في المستوى المتقدم، وقد أجريت على ثلاث مجموعات من الطلاب الأوزبكيين والشيشانيين والصينيين الدارسين في مصر. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد الأخطاء الكتابية عند هؤلاء الطلاب، وبيان سبب الوقوع فيها، ومحاولة تقديم اقتراحات لعلاجها؛ لمساعدة المعلمين في استخدام الطرق المناسبة للتدريس؛ لتفادي الوقوع في تلك الأخطاء، وكذلك مساعدة معدي مناهج تعليم العربية للناطقين بغيرها في إعداد المناهج الدراسية المناسبة. ولتحقيق هذه الأهداف؛ حاولت الدراسة رصد هذه الأخطاء، ودراستها في إطار مدخل تحليل الأخطاء الذي يعتمد على أربع مراحل، هي: تحديد الخطأ، ثم وصفه، ثم تصنيفه حسب المستوى اللغوي، ثم تفسيره وبيان سبب وقوعه، ومن الناحية الإجرائية استكتب الباحث طلاب العينة في عدة موضوعات، ثم رصد الأخطاء في هذه الكتابات لمعرفة الأخطاء التي يقع فيها كل طالب، ثم صنف الأخطاء على أساس مستويات التحليل اللغوي إلى أخطاء تتصل بالمستوى الصوتي، والمستوى الصرفي، والمستوى النحوي، والمستوى الدلالي، والمستوى الإملائي. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | This study deals with writing errors of non-native speakers of classical Arabic at the advanced level. It was conducted on three groups of Uzbek, Chechen and Chinese students studying in Egypt.<br/>This study aims to identify writing errors among these students, explain the reason for making them, and try to provide suggestions for treating these errors to help teachers use appropriate teaching methods to avoid making these errors, as well as assisting those who prepare curricula for teaching Arabic to non-native speakers in preparing appropriate curricula. To achieve these objectives, the study attempted to monitor these errors and study them within the framework of the error analysis approach, which is based on four stages: identifying the error, describing it, classifying it according to the linguistic level, then interpreting it and explaining the reason for its occurrence. From a procedural perspective, the researcher asked the sample students to write on several topics, then monitored the errors in these writings to know the errors that each student makes, then classified the errors based on the levels of linguistic analysis into errors related to the phonetic level, the morphological level, the syntactic level, the semantic level and the spelling level. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | اللغة العربية |
| Source of heading or term | qrmak |
| General subdivision | الكتابة |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | اللغة العربية |
| Source of heading or term | qrmak |
| General subdivision | تعليم الاجانب |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | علم اللغة |
| -- | علم اللغة التقابلي |
| -- | علم اللغة التطبيقي |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | حسام قاسم |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | عمرو عطيفي |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | حسام قاسم |
| -- | عمرو عطيفي |
| Discussion body | عصام الدين أبو زلال |
| -- | سعد عبد الرحيم |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الآداب |
| Department | قسم اللغة العربية وآدابها |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 06.10.2025 | 32601 | Cai01.02.06.M.A.2024.أح.أ | 01010100032601000 | 06.10.2025 | 06.10.2025 | Thesis |