A suggested strategy based on autonomous learning approach for using tablet in developing english reading comprehension skills among secondary stage students /

Rania Kamal Abdel Rahman Afify,

A suggested strategy based on autonomous learning approach for using tablet in developing english reading comprehension skills among secondary stage students / استراتيجيـة مقترحـة قائمـة على مدخـل التعلـم المستقـل باستخـدام الجهـاز اللوحـي لتنمية مهارات الفهم القرائي باللغة الإنجليزية لدي طلاب المرحلة الثانوية. by Rania Kamal Abdel Rahman Afify ; Supervised Dr. Awatef Ali Sheir, Dr. Tharwat Mashhout Khalifa. - 121 pages : illustrations ; 25 cm. + CD.

Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2024.

Bibliography: pages 82-96.

This research aimed to evaluate the effectiveness of an Autonomous Learning (AL) strategy using tablets to enhance English reading comprehension skills among first-year secondary school students. The study included 60 students from Benha Secondary School for Girls, divided into two groups: an experimental group (30 students) and a control group (30 students). The research utilized a reading comprehension skills checklist, a pre-post reading comprehension test, and the proposed AL strategy. A quasi-experimental design was employed. The experimental group used the AL strategy with tablets, while the control group followed regular instruction without technological support. The findings showed a statistically significant improvement in the experimental group’s reading comprehension skills, particularly in inferential and critical comprehension, compared to the control group. The study concludes that integrating autonomous learning strategies with modern technology can enhance students' reading comprehension. It advocates for the broader implementation of such strategies in education to foster self-regulated learning and improve academic outcomes هدفت هذه الدراسة إلى تقييم فعالية استراتيجية مقترحة تعتمد على مدخل التعلم المستقل باستخدام الأجهزة اللوحية في تطوير مهارات الفهم القرائي باللغة الإنجليزية لدى طلاب المرحلة الثانوية. تضمنت العينة 60 طالبة من مدرسة بنها الثانوية للبنات، تم تقسيمهن إلى مجموعتين: تجريبية (30 طالبة) وضابطة (30 طالبة). اعتمدت الدراسة على قائمة مهارات الفهم القرائي، واختبار قبلي وبعدي للفهم القرائي، بالإضافة إلى استراتيجية التعلم المستقل المقترحة كأدوات رئيسية. استخدم البحث التصميم شبه التجريبي، حيث طبقت المجموعة التجريبية استراتيجية التعلم المستقل مع استخدام الأجهزة اللوحية، بينما اعتمدت المجموعة الضابطة على التعليم التقليدي بدون دعم تكنولوجي. أظهرت النتائج تحسنًا ذا دلالة إحصائية في أداء المجموعة التجريبية في اختبار مهارات الفهم القرائي، خاصة في المهارات الاستدلالية والنقدية، مقارنة بالمجموعة الضابطة، عند مستوى دلالة 0.01. خلصت الدراسة إلى أن دمج استراتيجيات التعلم المستقل مع التكنولوجيا الحديثة يسهم في تعزيز الفهم القرائي باللغة الإنجليزية لدى الطلاب. واستنادًا إلى النتائج، قدمت الدراسة توصيات ومقترحات لتفعيل استراتيجية التعلم المستقل عبر الجهاز اللوحي "التابلت" بشكل فعال لتحسين تعلم الطلاب لمهارات اللغة الإنجليزية.




Text in English and abstract in Arabic & English.


English language
اللغة الأنجليزية

Autonomous Learning Reading Comprehension; Secondary Education Tablet-based Learning English as a Foreign Language (EFL) Educational Technology Egypt

420
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library