برنامج إرشادي لخفض الحساسية الانفعالية وأثره في بعض المتغيرات النفسية لدي طلاب الجامعة /

منى عبد العزيز على عبد العزيز،

برنامج إرشادي لخفض الحساسية الانفعالية وأثره في بعض المتغيرات النفسية لدي طلاب الجامعة / : A counseling program to reduce emotional sensitivity and its impact on some variables in a sample of university students إعداد منى عبد العزيز على عبد العزيز ؛ إشراف أ.د/ منال عبد النعيم محمد. - 239 صفحة : ; إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 158-173.

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي لخفض الحساسية الانفعالية وأثره في بعض المتغيرات لدي عينه من طلاب الجامعة، تكونت عينة الدراسة من مجموعتين مجموعة ضابطة (12 طالب) ومجموعة تجريبية (12 طالب) ممن يعانون من الحساسية الانفعالية تتراوح أعمارهم بين (18: 22) عاماً، واستخدمت الدراسة مقياس الحساسية الانفعالية من إعداد الباحثة، ومقياس قوة الآنا إعداد الباحثة) ومقياس تقدير الذات (إعداد إبراهيم جبر،2020) ومقياس الكفاءة الاجتماعية(اعداد ساراسون1985 ترجمه مجدي حبيب،1990). وقد توصلت النتائج الى : انخفاضاً دالا في الحساسية الانفعالية لدي المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج وارتفاعاً في قوه الانا مما يدل على فعالية البرنامج في تعزيز قوة الآنا. وأشارت النتائج إلى ارتفاعًا في تقدير الذات لدى طلاب المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج. وأظهرت القياسات التتبعية بعد شهر ونصف من انتهاء البرنامج استمرار فعالية البرنامج في تحسين قوة الآنا وتقدير الذات، و الكفاءة الاجتماعية لدى المجموعة التجريبية. The current study aimed to investigate the effectiveness of a counseling program designed to reduce emotional sensitivity and its impact on various variables among a sample of university students. The study sample consisted of two groups: (A) a control group (12 students) and an experimental group (12 students) who were experiencing emotional sensitivity, with ages ranging from 18 to 22 years. The study utilized an emotional sensitivity scale, an ego strength scale (both developed by the researcher), a self-esteem scale (developed by Ibrahim Jabr, 2020), as well as a social competence scale (developed by Sarason, 1985, translated by Magdy Habib, 1990).
The results indicated a significant decrease in emotional sensitivity in the experimental group after the program was applied, along with an increase in ego strength, which reflects the program's effectiveness in enhancing ego strength. The results also showed an increase in self-esteem among the experimental group students after the program was applied. Follow-up measurements, taken a month and a half after the program's completion, revealed that the program's effectiveness continued in improving ego strength, self-esteem, and social competence among the experimental group.





النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.


علم النفس الارشادي

الحساسية الانفعالية ، قوة الآنا الاجتماعيةـ تقدير ، طلاب الجامعة.

155.7
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library