دور الخدمات الإلكترونية في مواجهة أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب /
،شريف زكي السيد حسانين 
دور الخدمات الإلكترونية في مواجهة أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب / The role of electronic services in facing the crisis of trust between the taxpayer and the tax authority / إعداد شريف زكي السيد حسانين؛ إشراف الأستاذ الدكتور/ آمال سليمان حسن، الدكتورة إيمان مصطفي مسلم. - 124 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 109-117.
تهدف هذه الدراسة إلى تحديد آليات واضحة وفعّالة لتحقيق العدالة الضريبية ورفع الوعي الضريبي لدى الممول، مما يحفزه على الالتزام بدفع التزاماته تجاه الدولة، والوصول إلى استراتيجيات مناسبة لتحقيق أهداف مصلحة الضرائب في التحول الرقمي وتقديم خدمات إلكترونية مفيدة للممولين تسهل التعامل مع المصلحة، وتحديد المعوقات ونقاط الضعف التي تؤدي إلى زيادة معدلات التهرب الضريبي وأسباب الفشل في تحسين الخدمة الإلكترونية وخدمة العملاء في مأموريات الضرائب، والخروج بنتائج وتوصيات تساهم في تحقيق مستويات عالية من الامتثال الضريبي الطوعي والمحافظة على تلك المعدلات بل وزيادتها مستقبلًا، ووضع قواعد ومعايير محددة يجب مراعاتها عند فرض الضريبة والتأكد من وضوح النظام الضريبي في الدولة واستقراره، مما يساعد الممولين على فهمه بشكلٍ أفضل وتسهيل التعامل مع مصلحة الضرائب. وأخيرًا، التوصل إلى وضع تصور مقترح لتطوير دور الخدمات الإلكترونية في مواجهة أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب، وذلك للتعامل مع الأمية الضريبية لدى الكثير من الممولين وتعريف الناس بماهية الضريبة وأهميتها ودور إيراداتها في تدعيم الموازنة العامة للدولة.
ومن أجل ذلك، استخدم الباحث في الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم اختيار عدد من الممولين المتعاملين مع مصلحة الضرائب المصرية وكذلك عدد من العاملين بمصلحة الضرائب المصرية.
وكانت أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أنه توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين المتغير المستقل (الخدمات الإلكترونية) ودَوره في أزمة الثقة بين الممول والمصلحة عند مستوى ثقة 95%. أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين التطبيقات الذكية في خدمة العملاء للتواصل مع المكلفين عبر وسائط مختلفة وبين أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب عند مستوى ثقة 95%. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين استخدام وسائل التواصل الاجتماعي والمنصات الرقمية المختلفة لشرح قوانين الضرائب وكيفية التعامل معها وبين أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب. وأظهرت النتائج أيضًا وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين تأهيل العاملين في مأموريات الضرائب على استخدام الخدمات الإلكترونية وبرامج الاتصال والوسائل الذكية في التعامل مع الممولين وبين أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين ميكنة إجراءات التعامل مع الملفات الضريبية والتقدير الإلكتروني للمستحقات الضريبية على الممولين وتقليل تدخل العنصر البشري وبين أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب. وكان من أهم التوصيات: ضرورة قياس جودة الخدمات الإلكترونية الضريبية المقدمة بشكل مستمر، من أجل استطلاع آراء الممولين عن مستوى جودة الخدمة المقدمة ومعرفة العوامل التي تحقق ثقة الممولين والوقوف على أسباب القصور في تقديم الخدمة ومعالجتها. كما يُوصى بالتوسع في تقديم كافة الخدمات الضريبية إلكترونيًا بشكلٍ متكامل، بما يتواكب مع التغيرات السريعة والمتلاحقة في البيئة المحيطة وبما يتناسب مع الانفتاح الذي تشهده التعاملات المالية على المستويين العام والخاص، وبما يحقق الثقة للممولين. This study aims to identify clear and effective mechanisms to achieve tax justice and raise tax awareness among taxpayers, which motivates them to commit paying their obligations towards the country, and to reach appropriate strategies to achieve the Tax Authority's goals in digital transformation and providing useful electronic services to taxpayers that facilitate dealing with the Authority. Also identifying the obstacles and weak points that lead to increased rates of tax evasion and the reasons of failure in improving electronic service and customer service in tax offices. And to come up with results and recommendations that contribute to achieving high levels of voluntary tax compliance and maintaining those rates and even increasing them in the future, and to establish specific rules and standards that must be taken into account when imposing taxes and ensuring the clarity and stability of the tax system in the country, which helps taxpayers understand it better and facilitate dealing with the Tax Authority. And finally, to reach a proposed conceptualize to develop the role of electronic services in confronting the crisis of confidence between taxpayers and the Tax Authority in order to deal with tax Illiteracy among many taxpayers and to inform people of the nature of tax, its importance and the role of its revenues in supporting the country general budget. For this purpose, the researcher used the descriptive analytical approach in the study, where a number of taxpayers dealing with the Egyptian Tax Authority were selected as well as a number of employees of the Egyptian Tax Authority.Results:
The most important results reached by the study were that there is a statistically significant relationship between the independent variable (electronic services) and its role in the trust crisis between the taxpayer and the tax authority at a confidence level of 95%. It showed a statistically significant relationship between smart applications in customer service to communicate with taxpayers through different media and the trust crisis between the taxpayer and the tax authority at a confidence level of 95%. There is a statistically significant relationship between the use of social media and various digital platforms to explain tax laws and how to deal with them and confront the trust between the taxpayer and the tax authority. It showed a statistically significant relationship between qualifying workers in tax offices to use electronic services, communication programs and smart means in dealing with taxpayers and confronting the trust between the taxpayer and the tax authority. It also showed a statistically significant relationship between mechanizing procedures for dealing with tax files and electronic estimation of tax dues on taxpayers and reducing human Intervention and confronting the trust crisis between the taxpayer and the tax authority.The most important recommendations: The necessity of measuring the quality of electronic tax services provided on an ongoing basis, in order to survey the opinions of taxpayers about the level of quality of the service provided and to know the factors that achieve taxpayers' confidence. Identifying the reasons for the shortcomings in providing the service and to expand the provision of all tax services electronically in an integrated manner, in line with the rapid and successive changes in the surrounding environment and in line with the openness witnessed by financial transactions at the public and private levels and in a way that achieves trust for taxpayers.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
الضرائب
الخدمات الضريبية الإلكترونية أزمة الثقة بين الممول والمصلحة مصلحة الضرائب
336.2
                        دور الخدمات الإلكترونية في مواجهة أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب / The role of electronic services in facing the crisis of trust between the taxpayer and the tax authority / إعداد شريف زكي السيد حسانين؛ إشراف الأستاذ الدكتور/ آمال سليمان حسن، الدكتورة إيمان مصطفي مسلم. - 124 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 109-117.
تهدف هذه الدراسة إلى تحديد آليات واضحة وفعّالة لتحقيق العدالة الضريبية ورفع الوعي الضريبي لدى الممول، مما يحفزه على الالتزام بدفع التزاماته تجاه الدولة، والوصول إلى استراتيجيات مناسبة لتحقيق أهداف مصلحة الضرائب في التحول الرقمي وتقديم خدمات إلكترونية مفيدة للممولين تسهل التعامل مع المصلحة، وتحديد المعوقات ونقاط الضعف التي تؤدي إلى زيادة معدلات التهرب الضريبي وأسباب الفشل في تحسين الخدمة الإلكترونية وخدمة العملاء في مأموريات الضرائب، والخروج بنتائج وتوصيات تساهم في تحقيق مستويات عالية من الامتثال الضريبي الطوعي والمحافظة على تلك المعدلات بل وزيادتها مستقبلًا، ووضع قواعد ومعايير محددة يجب مراعاتها عند فرض الضريبة والتأكد من وضوح النظام الضريبي في الدولة واستقراره، مما يساعد الممولين على فهمه بشكلٍ أفضل وتسهيل التعامل مع مصلحة الضرائب. وأخيرًا، التوصل إلى وضع تصور مقترح لتطوير دور الخدمات الإلكترونية في مواجهة أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب، وذلك للتعامل مع الأمية الضريبية لدى الكثير من الممولين وتعريف الناس بماهية الضريبة وأهميتها ودور إيراداتها في تدعيم الموازنة العامة للدولة.
ومن أجل ذلك، استخدم الباحث في الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم اختيار عدد من الممولين المتعاملين مع مصلحة الضرائب المصرية وكذلك عدد من العاملين بمصلحة الضرائب المصرية.
وكانت أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أنه توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين المتغير المستقل (الخدمات الإلكترونية) ودَوره في أزمة الثقة بين الممول والمصلحة عند مستوى ثقة 95%. أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين التطبيقات الذكية في خدمة العملاء للتواصل مع المكلفين عبر وسائط مختلفة وبين أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب عند مستوى ثقة 95%. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين استخدام وسائل التواصل الاجتماعي والمنصات الرقمية المختلفة لشرح قوانين الضرائب وكيفية التعامل معها وبين أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب. وأظهرت النتائج أيضًا وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين تأهيل العاملين في مأموريات الضرائب على استخدام الخدمات الإلكترونية وبرامج الاتصال والوسائل الذكية في التعامل مع الممولين وبين أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين ميكنة إجراءات التعامل مع الملفات الضريبية والتقدير الإلكتروني للمستحقات الضريبية على الممولين وتقليل تدخل العنصر البشري وبين أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب. وكان من أهم التوصيات: ضرورة قياس جودة الخدمات الإلكترونية الضريبية المقدمة بشكل مستمر، من أجل استطلاع آراء الممولين عن مستوى جودة الخدمة المقدمة ومعرفة العوامل التي تحقق ثقة الممولين والوقوف على أسباب القصور في تقديم الخدمة ومعالجتها. كما يُوصى بالتوسع في تقديم كافة الخدمات الضريبية إلكترونيًا بشكلٍ متكامل، بما يتواكب مع التغيرات السريعة والمتلاحقة في البيئة المحيطة وبما يتناسب مع الانفتاح الذي تشهده التعاملات المالية على المستويين العام والخاص، وبما يحقق الثقة للممولين. This study aims to identify clear and effective mechanisms to achieve tax justice and raise tax awareness among taxpayers, which motivates them to commit paying their obligations towards the country, and to reach appropriate strategies to achieve the Tax Authority's goals in digital transformation and providing useful electronic services to taxpayers that facilitate dealing with the Authority. Also identifying the obstacles and weak points that lead to increased rates of tax evasion and the reasons of failure in improving electronic service and customer service in tax offices. And to come up with results and recommendations that contribute to achieving high levels of voluntary tax compliance and maintaining those rates and even increasing them in the future, and to establish specific rules and standards that must be taken into account when imposing taxes and ensuring the clarity and stability of the tax system in the country, which helps taxpayers understand it better and facilitate dealing with the Tax Authority. And finally, to reach a proposed conceptualize to develop the role of electronic services in confronting the crisis of confidence between taxpayers and the Tax Authority in order to deal with tax Illiteracy among many taxpayers and to inform people of the nature of tax, its importance and the role of its revenues in supporting the country general budget. For this purpose, the researcher used the descriptive analytical approach in the study, where a number of taxpayers dealing with the Egyptian Tax Authority were selected as well as a number of employees of the Egyptian Tax Authority.Results:
The most important results reached by the study were that there is a statistically significant relationship between the independent variable (electronic services) and its role in the trust crisis between the taxpayer and the tax authority at a confidence level of 95%. It showed a statistically significant relationship between smart applications in customer service to communicate with taxpayers through different media and the trust crisis between the taxpayer and the tax authority at a confidence level of 95%. There is a statistically significant relationship between the use of social media and various digital platforms to explain tax laws and how to deal with them and confront the trust between the taxpayer and the tax authority. It showed a statistically significant relationship between qualifying workers in tax offices to use electronic services, communication programs and smart means in dealing with taxpayers and confronting the trust between the taxpayer and the tax authority. It also showed a statistically significant relationship between mechanizing procedures for dealing with tax files and electronic estimation of tax dues on taxpayers and reducing human Intervention and confronting the trust crisis between the taxpayer and the tax authority.The most important recommendations: The necessity of measuring the quality of electronic tax services provided on an ongoing basis, in order to survey the opinions of taxpayers about the level of quality of the service provided and to know the factors that achieve taxpayers' confidence. Identifying the reasons for the shortcomings in providing the service and to expand the provision of all tax services electronically in an integrated manner, in line with the rapid and successive changes in the surrounding environment and in line with the openness witnessed by financial transactions at the public and private levels and in a way that achieves trust for taxpayers.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
الضرائب
الخدمات الضريبية الإلكترونية أزمة الثقة بين الممول والمصلحة مصلحة الضرائب
336.2