دور الخدمات الإلكترونية في مواجهة أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب / (Record no. 175191)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 10532namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20251026100226.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 336.2
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 336.2
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.18.06.Ph.D.2024.شر.د
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،شريف زكي السيد حسانين
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title دور الخدمات الإلكترونية في مواجهة أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب /
Statement of responsibility, etc. إعداد شريف زكي السيد حسانين؛ إشراف الأستاذ الدكتور/ آمال سليمان حسن، الدكتورة إيمان مصطفي مسلم.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The role of electronic services in facing the crisis of trust between the taxpayer and the tax authority /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 124 ورقة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 109-117.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد آليات واضحة وفعّالة لتحقيق العدالة الضريبية ورفع الوعي الضريبي لدى الممول، مما يحفزه على الالتزام بدفع التزاماته تجاه الدولة، والوصول إلى استراتيجيات مناسبة لتحقيق أهداف مصلحة الضرائب في التحول الرقمي وتقديم خدمات إلكترونية مفيدة للممولين تسهل التعامل مع المصلحة، وتحديد المعوقات ونقاط الضعف التي تؤدي إلى زيادة معدلات التهرب الضريبي وأسباب الفشل في تحسين الخدمة الإلكترونية وخدمة العملاء في مأموريات الضرائب، والخروج بنتائج وتوصيات تساهم في تحقيق مستويات عالية من الامتثال الضريبي الطوعي والمحافظة على تلك المعدلات بل وزيادتها مستقبلًا، ووضع قواعد ومعايير محددة يجب مراعاتها عند فرض الضريبة والتأكد من وضوح النظام الضريبي في الدولة واستقراره، مما يساعد الممولين على فهمه بشكلٍ أفضل وتسهيل التعامل مع مصلحة الضرائب. وأخيرًا، التوصل إلى وضع تصور مقترح لتطوير دور الخدمات الإلكترونية في مواجهة أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب، وذلك للتعامل مع الأمية الضريبية لدى الكثير من الممولين وتعريف الناس بماهية الضريبة وأهميتها ودور إيراداتها في تدعيم الموازنة العامة للدولة.<br/>ومن أجل ذلك، استخدم الباحث في الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم اختيار عدد من الممولين المتعاملين مع مصلحة الضرائب المصرية وكذلك عدد من العاملين بمصلحة الضرائب المصرية.<br/>وكانت أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أنه توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين المتغير المستقل (الخدمات الإلكترونية) ودَوره في أزمة الثقة بين الممول والمصلحة عند مستوى ثقة 95%. أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين التطبيقات الذكية في خدمة العملاء للتواصل مع المكلفين عبر وسائط مختلفة وبين أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب عند مستوى ثقة 95%. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين استخدام وسائل التواصل الاجتماعي والمنصات الرقمية المختلفة لشرح قوانين الضرائب وكيفية التعامل معها وبين أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب. وأظهرت النتائج أيضًا وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين تأهيل العاملين في مأموريات الضرائب على استخدام الخدمات الإلكترونية وبرامج الاتصال والوسائل الذكية في التعامل مع الممولين وبين أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين ميكنة إجراءات التعامل مع الملفات الضريبية والتقدير الإلكتروني للمستحقات الضريبية على الممولين وتقليل تدخل العنصر البشري وبين أزمة الثقة بين الممول ومصلحة الضرائب. وكان من أهم التوصيات: ضرورة قياس جودة الخدمات الإلكترونية الضريبية المقدمة بشكل مستمر، من أجل استطلاع آراء الممولين عن مستوى جودة الخدمة المقدمة ومعرفة العوامل التي تحقق ثقة الممولين والوقوف على أسباب القصور في تقديم الخدمة ومعالجتها. كما يُوصى بالتوسع في تقديم كافة الخدمات الضريبية إلكترونيًا بشكلٍ متكامل، بما يتواكب مع التغيرات السريعة والمتلاحقة في البيئة المحيطة وبما يتناسب مع الانفتاح الذي تشهده التعاملات المالية على المستويين العام والخاص، وبما يحقق الثقة للممولين.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. This study aims to identify clear and effective mechanisms to achieve tax justice and raise tax awareness among taxpayers, which motivates them to commit paying their obligations towards the country, and to reach appropriate strategies to achieve the Tax Authority's goals in digital transformation and providing useful electronic services to taxpayers that facilitate dealing with the Authority. Also identifying the obstacles and weak points that lead to increased rates of tax evasion and the reasons of failure in improving electronic service and customer service in tax offices. And to come up with results and recommendations that contribute to achieving high levels of voluntary tax compliance and maintaining those rates and even increasing them in the future, and to establish specific rules and standards that must be taken into account when imposing taxes and ensuring the clarity and stability of the tax system in the country, which helps taxpayers understand it better and facilitate dealing with the Tax Authority. And finally, to reach a proposed conceptualize to develop the role of electronic services in confronting the crisis of confidence between taxpayers and the Tax Authority in order to deal with tax Illiteracy among many taxpayers and to inform people of the nature of tax, its importance and the role of its revenues in supporting the country general budget. For this purpose, the researcher used the descriptive analytical approach in the study, where a number of taxpayers dealing with the Egyptian Tax Authority were selected as well as a number of employees of the Egyptian Tax Authority.Results:<br/>The most important results reached by the study were that there is a statistically significant relationship between the independent variable (electronic services) and its role in the trust crisis between the taxpayer and the tax authority at a confidence level of 95%. It showed a statistically significant relationship between smart applications in customer service to communicate with taxpayers through different media and the trust crisis between the taxpayer and the tax authority at a confidence level of 95%. There is a statistically significant relationship between the use of social media and various digital platforms to explain tax laws and how to deal with them and confront the trust between the taxpayer and the tax authority. It showed a statistically significant relationship between qualifying workers in tax offices to use electronic services, communication programs and smart means in dealing with taxpayers and confronting the trust between the taxpayer and the tax authority. It also showed a statistically significant relationship between mechanizing procedures for dealing with tax files and electronic estimation of tax dues on taxpayers and reducing human Intervention and confronting the trust crisis between the taxpayer and the tax authority.The most important recommendations: The necessity of measuring the quality of electronic tax services provided on an ongoing basis, in order to survey the opinions of taxpayers about the level of quality of the service provided and to know the factors that achieve taxpayers' confidence. Identifying the reasons for the shortcomings in providing the service and to expand the provision of all tax services electronically in an integrated manner, in line with the rapid and successive changes in the surrounding environment and in line with the openness witnessed by financial transactions at the public and private levels and in a way that achieves trust for taxpayers.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الضرائب
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term الخدمات الضريبية الإلكترونية
-- أزمة الثقة بين الممول والمصلحة
-- مصلحة الضرائب
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name آمال سليمان حسن
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name إيمان مصطفي مسلم
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body آمال سليمان حسن
-- إيمان مصطفي مسلم
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للبحوث الإحصائية
Department قسم إدارة المخاطر والأزمات
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 26.10.2025 32679 Cai01.18.06.Ph.D.2024.شر.د 01010100032679000 26.10.2025 26.10.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library