Immersive versus passive virtual reality on pper limb pain & range of motion In pediatric Burn /

Haitham Mustafa Yusuf Mahmoud,

Immersive versus passive virtual reality on pper limb pain & range of motion In pediatric Burn / الواقع الافتراضي الانغماسي مقابل الواقع الافتراضي السلبي في اداره الألم والمدي الحركي للطرف العلوي في حروق الأطفال by Haitham Mustafa Yusuf Mahmoud ; Supervisors Prof. Dr. Khadra Mohamed Ali, Prof Dr. Tarek Ahmed Mohamed Ali, Dr. Aya Gamal Fawzy Elsayed. - 80 pages : illustrations ; 25 cm. + CD.

Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025.

Bibliography: pages 68-76.

Introduction: Worldwide attention for paediatric burns that affect long-
term functionality, quality of life. Potential evidence regarding virtual
reality (VR) systems also have been studied and shown some promise in
procedural pain control and encouraging way for functional exercises, and
well-known support mechanisms alongside multimodal therapeutic
approaches may reduce overall anxiety, thereby mitigating the experience
of pain in the recovery. This research aimed to declare the difference
between using immersive virtual reality versus passive virtual reality on
pain management, and improvement of joints` mobility in paediatric burn
patients.
Material and methods: Sixty children with acute upper extremity 2nd
degree thermal burn injury. TBSA calculated between 20 to 30 %. Cause
of burn were chosen among burn caused by open flames, hot liquids, hot
objects, steam or chemical burns. Circumferential burn patients were
included in the study after medical stability insurance.
Participants were distributed into two equal groups. Each group underwent
treatment over 8 weeks (3 sessions per week). Group A underwent
immersive virtual reality program combined with a traditional
physiotherapy program comprising stretching exercises and splinting.
While Group B underwent virtual reality, program combined with a
traditional physiotherapy program comprising stretching exercises and
splinting. Pain intensity level, upper extremity disabilities, and its joints`
range of motion were evaluated before and after the intervention using a
Color visual analogue Scale (cVAS), Disabilities of the Arm, Shoulder and
Hand (DASH) and digital goniometer, respectively.
Results: Both groups A and B exhibited significant improvements in cVAS
scores, DASH and reported upper extremity joints` range of motion scores
(p <0.001). However, Group A achieved greater improvements in all
measurements compared to Group B (p < 0.001).
Conclusion: Both immersive and passive virtual reality effectively
modulate pain intensity and upper extremity joints` range of motion during
rehabilitation for children with acute upper extremity 2nd degree thermal
burn injury أجريت هذه الدراسة بهدف دراسة مقارنة الواقع الإفتراضي الانغماسي مقابل الواقع اللإفتراضي السلبي لعلاج الألم وتحسن المدي الحركي للطرف العلوي للأطفال في حروق الأطفال، تم اختيار ستين طفلا من كلا الجنسين ممن تعرضوا للحروق من الدرجة الثانية للطرف العلوي بمستشفيات القصر العيني ومستشفي أم المصريين بمحافظتي القاهرة والجيزة- بمصر؛ وذلك في الفترة من يناير إلى أغسطس 2024.
تم تقسيم المشاركينإلىمجموعتين؛ المجموعة الأولي فقد تلقت العلاج بالواقع الإفتراضي الإنغماسي بالإضافة للعلاج الطبيعي التقليدي "8-10" دقائق من تمرينات التمدد والمدي الحركي الإيجابي للطرف العلوي بمعدل ثلاث جلسات كل أسبوع على مدى ثمانية أسابيع متتالية، بينما المجموعة الثانية قد تلقت العلاج بالواقع الإفتراضي السلبي بالإضافة للعلاج الطبيعي التقليدي؛ بمعدل ثلاث جلسات كل أسبوع على مدى ثمانية أسابيع متتالية .
تم إعطاء شرح كامل لجميع المشاركين الستين لبروتوكول الدراسة كما تم إبلاغ إجراءات التقييم بنموذج الموافقة الذي تم توقيعه من كل مشارك قبل المشاركة في هذه الدراسة .
البيانات التي تم الحصول عليها من كلا المجموعتين قبل بدء العلاج، وبعد العلاج فيما يتعلق مقياس الألم البصري الملون، ومقياس مستوى الإعاقة الخاص بالطرف العلوي والكتف واليد، ومقياس الزوايا الرقمي لقياس المدي الحركي للطرف العلوي المصاب "الكتف، الكوع لمدي شهرين وتلي ذلك تحليل إحصائيا تفصيليا.




Text in English and abstract in Arabic & English.


Physical Therapy
العلاج الطبيعي

Color visual analogue scale Digital goniometer Immersive virtual reality Paediatric burn Passive virtual reality

615.82
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library