Arabic translation and clinical validation of the feeding handicap index for children /
Amira Abdallah Fathallah Salem,
Arabic translation and clinical validation of the feeding handicap index for children / الترجمة العربية والتحقق الإكلينيكي من مؤشر إعاقة الإطعام لدى الأطفال by Amira Abdallah Fathallah Salem ; Supervision Prof. Dr. Hossam Mohamed ElDessouky, Prof. Dr. Asmaa Ahmed Abdelhamid, Prof. Dr. Ayatallah Raouf Sheikhany. - 186 pages : illustrations ; 25 cm. + CD.
Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025.
Bibliography: pages 151-178.
Background: Children with Neurodevelopmental Disabilities (NDDs)
such as Cerebral Palsy (CP), Intellectual Disabilities (ID), and Down
Syndrome (DS) appear to be disproportionately affected by feeding
difficulties. It is therefore important to identify and assess these problems
early in order to provide the necessary support.
Objective: This article aims to develop and assess the reliability of a new
Arabic version of the Feeding Handicap Index for children with
developmental disabilities and to evaluate the correlation with the Arabic
Pediatric EAT-10 questionnaire combined with the FEES examination.
Methods: An analytical cross-sectional study was conducted at the
Phoniatrics Unit, Kasr Al-Aini Hospital, Cairo University. The study
included 88 Egyptian caregivers of preschool children (44 children with
NDDs and 44 typically developing children). The internal consistency,
reliability, and validity of the Arabic Feeding Handicap Index For
Children (A_FHI_C) questionnaire were assessed using statistical
analyses and correlation with FEES findings.
Results: The A_FHI_C questionnaire showed good internal consistency
(Cronbach alpha = 0.842) and positive correlations with the Arabic
Pediatric EAT-10 questionnaire. Compared with the other group, children
with Cerebral palsy and both intellectual disability, and Down syndrome
had more significant difficulties in PFD in physical, functional, and
emotional domains. It was able to differentiate well between cases and
controls and has a robust correlation with FEES findings for pharyngeal
and esophageal domain.
Conclusion: The A_FHI_C is a dependable and valid tool for feeding
problems assessment in children who have neurodevelopmental disorders.
The tool’s features are in line with FEES outcomes, thereby allowing it to
be applied as a screening tool in practice, enabling quick pinpointing and
management of feeding problems in children for superior feeding
outcomes. الخلفية: يبدو أن الأطفال ذوي الإعاقات النمائية العصبية، مثل الشلل الدماغي، والإعاقة الذهنية، ومتلازمة داون، يتأثرون بشكل غير متناسب بصعوبات التغذية. لذلك، من المهم تحديد هذه المشكلات وتقييمها مبكرًا لتوفير الدعم اللازم.
الهدف: تهدف هذه المقالة إلى تطوير وتقييم موثوقية نسخة عربية جديدة من مؤشر صعوبة التغذية للأطفال ذوي الإعاقات النمائية، وتقييم ارتباطها بالنسخة العربية من استبيان EAT-10 للأطفال، بالإضافة إلى فحص FEES.
المنهجية: أُجريت دراسة تحليلية مقطعية في وحدة أمراض الصوت بمستشفى قصر العيني، جامعة القاهرة. شملت الدراسة 88 من مقدمي الرعاية المصريين لأطفال ما قبل المدرسة (44 طفلًا من ذوي الإعاقات النمائية العصبية و44 طفلًا من ذوي النمو الطبيعي). تم تقييم الاتساق الداخلي، والموثوقية، والصلاحية لمؤشر إعاقة التغذية للأطفال باللغة العربية (A_FHI_C) باستخدام التحليلات الإحصائية والارتباط بنتائج تنظير البلعوم الأنفي بالمنظار (FEES).
النتائج: أظهر استبيان A_FHI_C اتساقًا داخليًا جيدًا (معامل ألفا لكرونباخ = 0.842) وارتباطات إيجابية مع استبيان EAT-10 للأطفال باللغة العربية.
مقارنةً بالمجموعة الأخرى، عانى الأطفال المصابون بالشلل الدماغي والإعاقة الذهنية، ومتلازمة داون، من صعوبات أكبر في اضطرابات التغذية في المجالات البدنية والوظيفية والعاطفية.
وتمكن الاستبيان من التمييز بشكل جيد بين الحالات والمجموعات الضابطة، وله ارتباط قوي بنتائج تنظير البلعوم الأنفي بالمنظار (FEES) في مجال البلعوم والمريء.
الخلاصة: يُعد مؤشر A_FHI_C أداة موثوقة وصالحة لتقييم مشاكل التغذية لدى الأطفال الذين يعانون من اضطرابات النمو العصبي. تتوافق خصائص الأداة مع نتائج فحص التنظير الليفي بالمنظار (FEES)، مما يسمح بتطبيقها كأداة فحص عملية، مما يتيح تحديد مشاكل التغذية لدى الأطفال وإدارتها بسرعة لتحقيق نتائج تغذية أفضل.
Text in English and abstract in Arabic & English.
Children with disabilities
الأطفال ذوي الإعاقة
Feeding difficulties Neurodevelopmental disorders Arabic Feeding Handicap Index Arabic Pediatric EAT-10 Fiberoptic Endoscopic Evaluation of Swallowing (FEES)
649.15
Arabic translation and clinical validation of the feeding handicap index for children / الترجمة العربية والتحقق الإكلينيكي من مؤشر إعاقة الإطعام لدى الأطفال by Amira Abdallah Fathallah Salem ; Supervision Prof. Dr. Hossam Mohamed ElDessouky, Prof. Dr. Asmaa Ahmed Abdelhamid, Prof. Dr. Ayatallah Raouf Sheikhany. - 186 pages : illustrations ; 25 cm. + CD.
Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025.
Bibliography: pages 151-178.
Background: Children with Neurodevelopmental Disabilities (NDDs)
such as Cerebral Palsy (CP), Intellectual Disabilities (ID), and Down
Syndrome (DS) appear to be disproportionately affected by feeding
difficulties. It is therefore important to identify and assess these problems
early in order to provide the necessary support.
Objective: This article aims to develop and assess the reliability of a new
Arabic version of the Feeding Handicap Index for children with
developmental disabilities and to evaluate the correlation with the Arabic
Pediatric EAT-10 questionnaire combined with the FEES examination.
Methods: An analytical cross-sectional study was conducted at the
Phoniatrics Unit, Kasr Al-Aini Hospital, Cairo University. The study
included 88 Egyptian caregivers of preschool children (44 children with
NDDs and 44 typically developing children). The internal consistency,
reliability, and validity of the Arabic Feeding Handicap Index For
Children (A_FHI_C) questionnaire were assessed using statistical
analyses and correlation with FEES findings.
Results: The A_FHI_C questionnaire showed good internal consistency
(Cronbach alpha = 0.842) and positive correlations with the Arabic
Pediatric EAT-10 questionnaire. Compared with the other group, children
with Cerebral palsy and both intellectual disability, and Down syndrome
had more significant difficulties in PFD in physical, functional, and
emotional domains. It was able to differentiate well between cases and
controls and has a robust correlation with FEES findings for pharyngeal
and esophageal domain.
Conclusion: The A_FHI_C is a dependable and valid tool for feeding
problems assessment in children who have neurodevelopmental disorders.
The tool’s features are in line with FEES outcomes, thereby allowing it to
be applied as a screening tool in practice, enabling quick pinpointing and
management of feeding problems in children for superior feeding
outcomes. الخلفية: يبدو أن الأطفال ذوي الإعاقات النمائية العصبية، مثل الشلل الدماغي، والإعاقة الذهنية، ومتلازمة داون، يتأثرون بشكل غير متناسب بصعوبات التغذية. لذلك، من المهم تحديد هذه المشكلات وتقييمها مبكرًا لتوفير الدعم اللازم.
الهدف: تهدف هذه المقالة إلى تطوير وتقييم موثوقية نسخة عربية جديدة من مؤشر صعوبة التغذية للأطفال ذوي الإعاقات النمائية، وتقييم ارتباطها بالنسخة العربية من استبيان EAT-10 للأطفال، بالإضافة إلى فحص FEES.
المنهجية: أُجريت دراسة تحليلية مقطعية في وحدة أمراض الصوت بمستشفى قصر العيني، جامعة القاهرة. شملت الدراسة 88 من مقدمي الرعاية المصريين لأطفال ما قبل المدرسة (44 طفلًا من ذوي الإعاقات النمائية العصبية و44 طفلًا من ذوي النمو الطبيعي). تم تقييم الاتساق الداخلي، والموثوقية، والصلاحية لمؤشر إعاقة التغذية للأطفال باللغة العربية (A_FHI_C) باستخدام التحليلات الإحصائية والارتباط بنتائج تنظير البلعوم الأنفي بالمنظار (FEES).
النتائج: أظهر استبيان A_FHI_C اتساقًا داخليًا جيدًا (معامل ألفا لكرونباخ = 0.842) وارتباطات إيجابية مع استبيان EAT-10 للأطفال باللغة العربية.
مقارنةً بالمجموعة الأخرى، عانى الأطفال المصابون بالشلل الدماغي والإعاقة الذهنية، ومتلازمة داون، من صعوبات أكبر في اضطرابات التغذية في المجالات البدنية والوظيفية والعاطفية.
وتمكن الاستبيان من التمييز بشكل جيد بين الحالات والمجموعات الضابطة، وله ارتباط قوي بنتائج تنظير البلعوم الأنفي بالمنظار (FEES) في مجال البلعوم والمريء.
الخلاصة: يُعد مؤشر A_FHI_C أداة موثوقة وصالحة لتقييم مشاكل التغذية لدى الأطفال الذين يعانون من اضطرابات النمو العصبي. تتوافق خصائص الأداة مع نتائج فحص التنظير الليفي بالمنظار (FEES)، مما يسمح بتطبيقها كأداة فحص عملية، مما يتيح تحديد مشاكل التغذية لدى الأطفال وإدارتها بسرعة لتحقيق نتائج تغذية أفضل.
Text in English and abstract in Arabic & English.
Children with disabilities
الأطفال ذوي الإعاقة
Feeding difficulties Neurodevelopmental disorders Arabic Feeding Handicap Index Arabic Pediatric EAT-10 Fiberoptic Endoscopic Evaluation of Swallowing (FEES)
649.15