جودة علاقة الأم والطفل والفاعلية الذاتية لديها كمنبئات بالتأخر اللغوي للطفل / (Record no. 163087)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 05503namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250223033054.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 230610s2022 ua a frm 000 0 ara d d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | ايداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 371.9142 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 371.9142 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.04.M.Sc.2022.نج.ج |
| 100 #0 - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | نجلاء عشري علي علي، |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | جودة علاقة الأم والطفل والفاعلية الذاتية لديها كمنبئات بالتأخر اللغوي للطفل / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد نجلاء عشري علي علي ؛ إشراف ا.د.منال عبدالنعيم محمد طه، ا.د.عمرو رمضان عطايا. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | The quality of the mother-child relationship and the maternal self-efficacy as predictors of the child’s language delay |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2022. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 118 صفحة. : |
| Other physical details | إيضاحيات. ؛ |
| Dimensions | 25 سم. |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Source | rda content |
| Content type term | text |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Source | rdamedia |
| Media type term | Unmediated |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Source | rdacarrier |
| Carrier type term | volume |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات. 95-102. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | هدفت الدراسة إلى تحديد العلاقة بين جودة العلاقة بين الأم والطفل والتأخر اللغوي للطفل، والعلاقة بينالفاعلية الذاتية للأم والتأخر اللغوي للطفل ، وتحديد مدى اسهام جودة العلاقة بين الأم والطفل والفاعلية الذاتية للأم في التنبؤ بالتأخر اللغوي للطفل، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي التنبؤي، وقد بلغت عينة الدراسة (100) طفل وطفلة تراوحت أعمارهم من (4: 6) سنوات وأمهاتهم، تم اختيارهم بطريقة عشوائية؛ وقد استخدمت الدراسة الأدوات الآتية: مقياس اللغة المعرب لأطفال ما قبل المدرسة اعداد: أحمد ابوحسيبة ”2013”، واختبار وكسلر لذكاء الأطفال في سن ما قبل المدرسة إعداد: مصطفى كامل ”2017”، مقياس فاعلية الذات للأم اعداد الباحثة، واستبيان جودة العلاقة بين الأم والطفل، إعداد: McQuaid 1994، ترجمة: منال عبدالنعيم، عمرو عطايا ”2019”، أشارت النتائج إلى وجود علاقة سالبة دالة إحصائياً بين جودة العلاقة بين الأم والطفل والتأخر اللغوي للطفل، كما توجد علاقة سالبة دالة إحصائياً بين فاعلية الذات للأم والتأخر اللغوي للطفل، وأشارت النتائج إلى أن متغيري جودة العلاقة بين الأم والطفل وفاعلية الذات للأم استطاعا التنبؤ بالتأخر اللغوي للطفل. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The study aimed to determine the relationship between the quality of the relationship between the mother and the child and the child’s language delay, and the relationship between the mother’s self-efficacy and the child’s language delay, and to determine the extent to which the quality of the relationship between the mother and the child and the mother’s self-efficacy in predicting the child’s language delay. The study sample (100) boys and girls ranging in age from (4: 6) years and their mothers, were randomly selected; The study used the following tools: The Expressed Language Scale for preschool children prepared by: Ahmed Abu Hasiba ”2013”, Wechsler’s test of intelligence for preschool children prepared by: Mustafa Kamel ”2017”, the mother’s self-efficacy scale prepared by the researcher, and the mother-relationship quality questionnaire and the child, prepared by: McQuaid 1994, translated by: Manal Abdel-Naeem, Amr Ataya ”2019”. The results indicated that there is a statistically significant negative relationship between the quality of the relationship between mother and child and the child’s language delay, and there is a statistically significant negative relationship between the mother’s self-efficacy and the child’s language delay, The results indicated that the variables of the quality of the relationship between mother and child and the mother’s self-efficacy were able to predict the child’s language delay. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | التلعثم - تعليم خاص |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | الفاعلية الذاتية للأم |
| -- | العلاقة بين الأم والطفل |
| -- | التأخر اللغوي |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | منال عبدالنعيم محمد طه |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | عمرو رمضان عطايا |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2022 |
| Supervisory body | منال عبدالنعيم محمد طه |
| -- | عمرو رمضان عطايا |
| Discussion body | امال ابراهيم عبد العزيز الفقى |
| -- | منال منصور الحملاوى |
| Universities | جامعة القاهرة. |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم علم النفس الإرشادي |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Nadia |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Koha item type | Thesis |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 24.11.2024 | 30120 | Cai01.23.04.M.Sc.2022.نج.ج | 01010100030120000 | 30.10.2023 | 30.10.2023 | Thesis |