Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

جودة علاقة الأم والطفل والفاعلية الذاتية لديها كمنبئات بالتأخر اللغوي للطفل / إعداد نجلاء عشري علي علي ؛ إشراف ا.د.منال عبدالنعيم محمد طه، ا.د.عمرو رمضان عطايا.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 118 صفحة. : إيضاحيات. ؛ 25 سم. CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The quality of the mother-child relationship and the maternal self-efficacy as predictors of the child’s language delay [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.9142
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: هدفت الدراسة إلى تحديد العلاقة بين جودة العلاقة بين الأم والطفل والتأخر اللغوي للطفل، والعلاقة بينالفاعلية الذاتية للأم والتأخر اللغوي للطفل ، وتحديد مدى اسهام جودة العلاقة بين الأم والطفل والفاعلية الذاتية للأم في التنبؤ بالتأخر اللغوي للطفل، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي التنبؤي، وقد بلغت عينة الدراسة (100) طفل وطفلة تراوحت أعمارهم من (4: 6) سنوات وأمهاتهم، تم اختيارهم بطريقة عشوائية؛ وقد استخدمت الدراسة الأدوات الآتية: مقياس اللغة المعرب لأطفال ما قبل المدرسة اعداد: أحمد ابوحسيبة ”2013”، واختبار وكسلر لذكاء الأطفال في سن ما قبل المدرسة إعداد: مصطفى كامل ”2017”، مقياس فاعلية الذات للأم اعداد الباحثة، واستبيان جودة العلاقة بين الأم والطفل، إعداد: McQuaid 1994، ترجمة: منال عبدالنعيم، عمرو عطايا ”2019”، أشارت النتائج إلى وجود علاقة سالبة دالة إحصائياً بين جودة العلاقة بين الأم والطفل والتأخر اللغوي للطفل، كما توجد علاقة سالبة دالة إحصائياً بين فاعلية الذات للأم والتأخر اللغوي للطفل، وأشارت النتائج إلى أن متغيري جودة العلاقة بين الأم والطفل وفاعلية الذات للأم استطاعا التنبؤ بالتأخر اللغوي للطفل.Summary: The study aimed to determine the relationship between the quality of the relationship between the mother and the child and the child’s language delay, and the relationship between the mother’s self-efficacy and the child’s language delay, and to determine the extent to which the quality of the relationship between the mother and the child and the mother’s self-efficacy in predicting the child’s language delay. The study sample (100) boys and girls ranging in age from (4: 6) years and their mothers, were randomly selected; The study used the following tools: The Expressed Language Scale for preschool children prepared by: Ahmed Abu Hasiba ”2013”, Wechsler’s test of intelligence for preschool children prepared by: Mustafa Kamel ”2017”, the mother’s self-efficacy scale prepared by the researcher, and the mother-relationship quality questionnaire and the child, prepared by: McQuaid 1994, translated by: Manal Abdel-Naeem, Amr Ataya ”2019”. The results indicated that there is a statistically significant negative relationship between the quality of the relationship between mother and child and the child’s language delay, and there is a statistically significant negative relationship between the mother’s self-efficacy and the child’s language delay, The results indicated that the variables of the quality of the relationship between mother and child and the mother’s self-efficacy were able to predict the child’s language delay.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.04.M.Sc.2022.نج.ج (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030120000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات. 95-102.

هدفت الدراسة إلى تحديد العلاقة بين جودة العلاقة بين الأم والطفل والتأخر اللغوي للطفل، والعلاقة بينالفاعلية الذاتية للأم والتأخر اللغوي للطفل ، وتحديد مدى اسهام جودة العلاقة بين الأم والطفل والفاعلية الذاتية للأم في التنبؤ بالتأخر اللغوي للطفل، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي التنبؤي، وقد بلغت عينة الدراسة (100) طفل وطفلة تراوحت أعمارهم من (4: 6) سنوات وأمهاتهم، تم اختيارهم بطريقة عشوائية؛ وقد استخدمت الدراسة الأدوات الآتية: مقياس اللغة المعرب لأطفال ما قبل المدرسة اعداد: أحمد ابوحسيبة ”2013”، واختبار وكسلر لذكاء الأطفال في سن ما قبل المدرسة إعداد: مصطفى كامل ”2017”، مقياس فاعلية الذات للأم اعداد الباحثة، واستبيان جودة العلاقة بين الأم والطفل، إعداد: McQuaid 1994، ترجمة: منال عبدالنعيم، عمرو عطايا ”2019”، أشارت النتائج إلى وجود علاقة سالبة دالة إحصائياً بين جودة العلاقة بين الأم والطفل والتأخر اللغوي للطفل، كما توجد علاقة سالبة دالة إحصائياً بين فاعلية الذات للأم والتأخر اللغوي للطفل، وأشارت النتائج إلى أن متغيري جودة العلاقة بين الأم والطفل وفاعلية الذات للأم استطاعا التنبؤ بالتأخر اللغوي للطفل.

The study aimed to determine the relationship between the quality of the relationship between the mother and the child and the child’s language delay, and the relationship between the mother’s self-efficacy and the child’s language delay, and to determine the extent to which the quality of the relationship between the mother and the child and the mother’s self-efficacy in predicting the child’s language delay. The study sample (100) boys and girls ranging in age from (4: 6) years and their mothers, were randomly selected; The study used the following tools: The Expressed Language Scale for preschool children prepared by: Ahmed Abu Hasiba ”2013”, Wechsler’s test of intelligence for preschool children prepared by: Mustafa Kamel ”2017”, the mother’s self-efficacy scale prepared by the researcher, and the mother-relationship quality questionnaire and the child, prepared by: McQuaid 1994, translated by: Manal Abdel-Naeem, Amr Ataya ”2019”. The results indicated that there is a statistically significant negative relationship between the quality of the relationship between mother and child and the child’s language delay, and there is a statistically significant negative relationship between the mother’s self-efficacy and the child’s language delay, The results indicated that the variables of the quality of the relationship between mother and child and the mother’s self-efficacy were able to predict the child’s language delay.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library