نظم تعليم وتدريب الصحفيين الأردنيين في ظل الإعلام الرقمي : (Record no. 167348)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 12839namaa22004331i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250223033246.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 240605s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 043 ## - GEOGRAPHIC AREA CODE | |
| Geographic area code | a-ja--- |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | ايداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 070.023 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 070.023 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | دكتـــــوراه |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01 15 02 Ph.D 2023 ال.ن |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | إلهام أحمد سليم البرصان، |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | نظم تعليم وتدريب الصحفيين الأردنيين في ظل الإعلام الرقمي : |
| Remainder of title | دراسة تقويمية / |
| Statement of responsibility, etc. | اعــــــــــداد إلهام أحمد سليم البرصان؛ اشــــــــراف ا.د.محمود علم الدين، ا.د.ليلي عبد المجيد. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | Education and training systems for Jordanian journalists in light of digital media “ |
| Remainder of title | Evaluation study" |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2023. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 356 ورقة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 30 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: اوراق295-329. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | أظهرت التطورات والتحولات التي يشهدها العالم معطيات جديدة على المسرح الإعلامي، وأدت إلى ظهور شكل جديد من التحول الرقمي ، وذلك نحو الاتجاه إلى عصر التكنولوجيا و الإعلام الرقمي بمختلف وسائله وأدواته، الذي أصبح حالياً رهاناً وخياراً ومصيراً، وأمام هذه التحولات الجذرية يزداد الإهتمام في الأردن لتحسين نظم التعليم والتدريب الصحفي في المؤسسات التعليمية والإعلامية بينما كانت تتعرض خلال السنوات السابقة لعوامل المد والجزر ، مما جعلها تحت مشكلات قديمة وتحديات جديدة ، لذلك تتركز الخطط والاستراتيجيات الحالية والمستقبلية حول التحسين الجذري لمستوى التعليم والتدريب والدعم المستمر لتطوير سياسات إصلاحية بهدف إعداد جيل جديد من خريجين وصحفيين مؤهلين يمتلكون المعارف والمهارات اللازمة لتحسين جودة العمل الصحفي و تحسين البيئة الإعلامية في الأردن، ولا ننسى التحولات الجذرية بعد أن كشف المتحور كوفيد 19 نقاط الضعف في الأنظمة التعليمية الذي أجبر العالم بشكل عام، والأردن بشكل خاص، على أخد منحنى التحول نحو التعليم الإلكتروني الذي كان من المفترض شق خطواته باكراً في ظل الثورة الرقمية ، لذلك هدفت هذه الدراسة إلى تقويم واقع نظم التعليم والتدريب الصحفي في المؤسسات الأردنية التعليمية والإعلامية من أجل الوصول إلى رؤية علمية حول واقع نظم التعليم والتدريب الصحفي في ظل الإعلام الرقمي والتعرف على نواحي القوة والضعف، ولتحقيق هذه الأهداف حاولت الدراسة الإجابة عن عدة أسئلة كان أبرزها ما واقع نظم التعليم والتدريب للصحفيين الأردنيين في المملكة الأردنية الهاشمية في ظل الإعلام الرقمي؟ <br/>ولتحقيق ذلك استعملت الباحثة أداة صحيفة الاستبيان لجمع البيانات والمعلومات، وقد تم تحكيها وفق الأسس الأكاديمية المتعارف عليها من ثمانية محكمين من ذوي الاختصاص في الجامعات الأردنية والعربية، حيث تم اختيار عينة مكونة من (288) عضو من أعضاء الهيئة التدريسية وطلبة كليات الإعلام بالإضافة إلى الصحفيين المسجلين في نقابة الصحفيين الأردنيين والمسؤولين في المؤسسات الإعلامية الحكومية وغير الحكومية ، بطريقة العينة العشوائية ، كما استعانت الباحثة في دراستها على نظريتي النظم (Systems Theory) والبنائية الوظيفية ( Structural Functionalism Theory) بالإضافة إلى نموذج دونالد كيركباترك (Donald Kirkpatrick) لتقويم التدريب داخل المؤسسات الإعلامية ، وقد تبين من تحليل الاستمارة عدة نتائج لواقع نظم التعليم الصحفي أهمها : <br/>1. الحاجة إلى تعديل المناهج الدراسية في كليات الإعلام لتتفق مع التطور التكنولوجي. <br/>2. قلة التعاون المشترك بين المؤسسات التعليمية داخل وخارج الأردن في مجال التعليم الصحفي. <br/>3. أغلب طلبة كليات الإعلام يرون أن إجراءات الامتحانات والتقويم تحتاج إلى تطوير لتشمل الجانب النظري والتطبيقي.<br/>وبخصوص نظم التدريب الصحفي تبين من تحليل الاستمارة عدة نتائج كان أهمها:<br/>1. عدم وجود توازن بين المحتوى النظري والعملي في البرامج التدريبية الصحفية داخل المؤسسات الإعلامية.<br/>2. عدم وجود تعاون مشترك وتفاعل بين المؤسسات الإعلامية الأردنية في مجال التدريب وتبادل الخبرات المشتركة. <br/>3. عدم توفر نماذج تقويم قبلي وبعدي للصحفيين المشاركين في التدريب الصحفي. <br/> وتوصي الدراسة بخصوص نظم التعليم الصحفي بما يلي: <br/>1. التعاون بين المؤسسات التعليمية ووزارة التعليم العالي والبحث العملي في تطوير المناهج الدراسية الإعلامية وإتباع المعايير العالمية في التدريس في ظل التطور التكنولوجي.<br/>2. التوازن في التعليم الصحفي بين جانبي النظري والتطبيقي وأن تراعي الخطط والمناهج الدراسية هذا التوازن. <br/>3. تأهيل أعضاء الهيئة التدريسية بدورات مكثفة حول الإعلام الرقمي. <br/>بخصوص نظم التدريب الصحفي توصي الباحثة بما يلي: <br/>1. بتفعيل دور مركز الإعلام الأردني والمؤسسات الغير ربحية كاليونسكو وفريدريش في تعزيز الدورات التدريبية حول الإعلام الرقمي. <br/>2. عقد مؤتمرات وندوات لمناقشة التطورات الحاصلة في الإعلام بصفة مستمرة. <br/>3. ضرورة اتباع المعايير العالمية في تطوير البرامج التدريبية في المؤسسات الإعلامية الأردنية. <br/>4. إضافة لضرورة تحسين البرامج التدريبية وإدخال بعض المواد المطروحة عالميا مثل صحافة البيانات و زيادة الزمالة الخارجية. <br/><br/> |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The developments and transformations witnessed globally have yielded new insights within the media landscape. Consequently, a new era in digital media has emerged, characterized by its strong emphasis on technology and the utilization of diverse means and tools associated with digital media. In response to these profound changes, there is a growing interest in Jordan to enhance journalism education and training systems in both educational and media institutions. However, these systems have encountered various challenges in recent years, impeding their advancement and introducing novel complexities. Consequently, current and future plans and strategies focus on significantly improving the quality of education and training, along with continuous support to develop and reform policies aimed at preparing a new generation of qualified graduates and journalists equipped with the knowledge and skills necessary to enhance the quality of journalistic work and improve the media environment in Jordan. The transformative impact of the COVID-19 mutation has also exposed weaknesses in educational systems globally and, specifically, in Jordan. Consequently, the world, including Jordan, had to accelerate the shift towards e-learning, which was supposed to take its course earlier, given the digital revolution.<br/>This study aimed to evaluate the reality of journalism education and training systems in Jordanian educational and media institutions in the context of digital media. It sought to identify the strengths and weaknesses in these systems and attempted to answer several questions, notably, the current state of journalism education and training for Jordanian journalists in the Hashemite Kingdom under the influence of digital media.<br/>To achieve this, the researcher utilized a questionnaire as a data collection tool. The sample comprised 288 participants, including faculty members and students of journalism colleges, registered journalists in the Jordanian Journalists Syndicate, and officials in government and non-governmental media institutions, randomly selected<br/>The study employed Systems Theory and Structural Functionalism Theory, in addition to Donald Kirkpatrick's model for training evaluation within media institutions. <br/>Analysis of the questionnaire resulted in several findings concerning journalism education systems,<br/>1- There is a lack of balance between theoretical and practical content in journalism training programs within media institutions.<br/>2- limited collaboration between educational institutions within and outside Jordan in the field of journalism education<br/>3- A prevailing sentiment among journalism college students is that there is a need for improvement in examination procedures and evaluation methods to encompass both theoretical and practical aspects.<br/><br/>Regarding journalism training systems, findings revealed. <br/>1- A lack of balance between theoretical and practical content in media institutions' training programs,<br/>2- Inadequate collaboration and interaction among Jordanian media institutions in the field of training and knowledge exchange.<br/>3- The Absence of pre-and post-evaluation models for participating journalists in training programs.<br/>The study provides the following recommendations concerning journalism education systems: <br/>1-Fosteing collaboration between educational institutions, the Ministry of Higher Education, and research to develop media curriculums and adopt global teaching standards in the context of technological advancements.<br/>2-Ensuring a balance between theoretical and practical aspects of journalism education, reflected in the design of educational plans and curriculum.<br/>3- Qualifying faculty members through intensive courses on digital media.<br/>Regarding journalism training systems, the researcher suggests the following:<br/>1-Activate the role of the Jordanian Media Centre and non-profit organizations like UNESCO and Friedrich-Ebert-Stiftung in enhancing training courses on digital media.<br/>2-Organize conferences and seminars to discuss ongoing developments in the media landscape continuously.<br/>3-Implement global standards in developing training programs within Jordanian media institutions.<br/>4-Enhance training programs by incorporating internationally recognized subjects such as data journalism and increasing opportunities for foreign fellowships.<br/> |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | الصحافة |
| Geographic subdivision | الارادن |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | نظم التدريب الصحفي |
| -- | نظم التعليم الصحفي |
| -- | الأداء الصحفي |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | محمود علم الدين |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | ليلي عبد المجيد |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 27-09-2023 |
| Supervisory body | محمود علم الدين |
| -- | ليلي عبد المجيد |
| Discussion body | فاطمة الزهراء السيد |
| -- | حنان يوسف |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الاعلام |
| Department | قسم الصحافة |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Nadia |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 05.06.2024 | 31212 | Cai01 15 02 Ph.D 2023 ال.ن | 01010100031212000 | 05.06.2024 | 05.06.2024 | Thesis |