Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

نظم تعليم وتدريب الصحفيين الأردنيين في ظل الإعلام الرقمي : دراسة تقويمية / اعــــــــــداد إلهام أحمد سليم البرصان؛ اشــــــــراف ا.د.محمود علم الدين، ا.د.ليلي عبد المجيد.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 356 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Education and training systems for Jordanian journalists in light of digital media “ Evaluation study" [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 070.023
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: أظهرت التطورات والتحولات التي يشهدها العالم معطيات جديدة على المسرح الإعلامي، وأدت إلى ظهور شكل جديد من التحول الرقمي ، وذلك نحو الاتجاه إلى عصر التكنولوجيا و الإعلام الرقمي بمختلف وسائله وأدواته، الذي أصبح حالياً رهاناً وخياراً ومصيراً، وأمام هذه التحولات الجذرية يزداد الإهتمام في الأردن لتحسين نظم التعليم والتدريب الصحفي في المؤسسات التعليمية والإعلامية بينما كانت تتعرض خلال السنوات السابقة لعوامل المد والجزر ، مما جعلها تحت مشكلات قديمة وتحديات جديدة ، لذلك تتركز الخطط والاستراتيجيات الحالية والمستقبلية حول التحسين الجذري لمستوى التعليم والتدريب والدعم المستمر لتطوير سياسات إصلاحية بهدف إعداد جيل جديد من خريجين وصحفيين مؤهلين يمتلكون المعارف والمهارات اللازمة لتحسين جودة العمل الصحفي و تحسين البيئة الإعلامية في الأردن، ولا ننسى التحولات الجذرية بعد أن كشف المتحور كوفيد 19 نقاط الضعف في الأنظمة التعليمية الذي أجبر العالم بشكل عام، والأردن بشكل خاص، على أخد منحنى التحول نحو التعليم الإلكتروني الذي كان من المفترض شق خطواته باكراً في ظل الثورة الرقمية ، لذلك هدفت هذه الدراسة إلى تقويم واقع نظم التعليم والتدريب الصحفي في المؤسسات الأردنية التعليمية والإعلامية من أجل الوصول إلى رؤية علمية حول واقع نظم التعليم والتدريب الصحفي في ظل الإعلام الرقمي والتعرف على نواحي القوة والضعف، ولتحقيق هذه الأهداف حاولت الدراسة الإجابة عن عدة أسئلة كان أبرزها ما واقع نظم التعليم والتدريب للصحفيين الأردنيين في المملكة الأردنية الهاشمية في ظل الإعلام الرقمي؟ ولتحقيق ذلك استعملت الباحثة أداة صحيفة الاستبيان لجمع البيانات والمعلومات، وقد تم تحكيها وفق الأسس الأكاديمية المتعارف عليها من ثمانية محكمين من ذوي الاختصاص في الجامعات الأردنية والعربية، حيث تم اختيار عينة مكونة من (288) عضو من أعضاء الهيئة التدريسية وطلبة كليات الإعلام بالإضافة إلى الصحفيين المسجلين في نقابة الصحفيين الأردنيين والمسؤولين في المؤسسات الإعلامية الحكومية وغير الحكومية ، بطريقة العينة العشوائية ، كما استعانت الباحثة في دراستها على نظريتي النظم (Systems Theory) والبنائية الوظيفية ( Structural Functionalism Theory) بالإضافة إلى نموذج دونالد كيركباترك (Donald Kirkpatrick) لتقويم التدريب داخل المؤسسات الإعلامية ، وقد تبين من تحليل الاستمارة عدة نتائج لواقع نظم التعليم الصحفي أهمها : 1. الحاجة إلى تعديل المناهج الدراسية في كليات الإعلام لتتفق مع التطور التكنولوجي. 2. قلة التعاون المشترك بين المؤسسات التعليمية داخل وخارج الأردن في مجال التعليم الصحفي. 3. أغلب طلبة كليات الإعلام يرون أن إجراءات الامتحانات والتقويم تحتاج إلى تطوير لتشمل الجانب النظري والتطبيقي. وبخصوص نظم التدريب الصحفي تبين من تحليل الاستمارة عدة نتائج كان أهمها: 1. عدم وجود توازن بين المحتوى النظري والعملي في البرامج التدريبية الصحفية داخل المؤسسات الإعلامية. 2. عدم وجود تعاون مشترك وتفاعل بين المؤسسات الإعلامية الأردنية في مجال التدريب وتبادل الخبرات المشتركة. 3. عدم توفر نماذج تقويم قبلي وبعدي للصحفيين المشاركين في التدريب الصحفي. وتوصي الدراسة بخصوص نظم التعليم الصحفي بما يلي: 1. التعاون بين المؤسسات التعليمية ووزارة التعليم العالي والبحث العملي في تطوير المناهج الدراسية الإعلامية وإتباع المعايير العالمية في التدريس في ظل التطور التكنولوجي. 2. التوازن في التعليم الصحفي بين جانبي النظري والتطبيقي وأن تراعي الخطط والمناهج الدراسية هذا التوازن. 3. تأهيل أعضاء الهيئة التدريسية بدورات مكثفة حول الإعلام الرقمي. بخصوص نظم التدريب الصحفي توصي الباحثة بما يلي: 1. بتفعيل دور مركز الإعلام الأردني والمؤسسات الغير ربحية كاليونسكو وفريدريش في تعزيز الدورات التدريبية حول الإعلام الرقمي. 2. عقد مؤتمرات وندوات لمناقشة التطورات الحاصلة في الإعلام بصفة مستمرة. 3. ضرورة اتباع المعايير العالمية في تطوير البرامج التدريبية في المؤسسات الإعلامية الأردنية. 4. إضافة لضرورة تحسين البرامج التدريبية وإدخال بعض المواد المطروحة عالميا مثل صحافة البيانات و زيادة الزمالة الخارجية. Summary: The developments and transformations witnessed globally have yielded new insights within the media landscape. Consequently, a new era in digital media has emerged, characterized by its strong emphasis on technology and the utilization of diverse means and tools associated with digital media. In response to these profound changes, there is a growing interest in Jordan to enhance journalism education and training systems in both educational and media institutions. However, these systems have encountered various challenges in recent years, impeding their advancement and introducing novel complexities. Consequently, current and future plans and strategies focus on significantly improving the quality of education and training, along with continuous support to develop and reform policies aimed at preparing a new generation of qualified graduates and journalists equipped with the knowledge and skills necessary to enhance the quality of journalistic work and improve the media environment in Jordan. The transformative impact of the COVID-19 mutation has also exposed weaknesses in educational systems globally and, specifically, in Jordan. Consequently, the world, including Jordan, had to accelerate the shift towards e-learning, which was supposed to take its course earlier, given the digital revolution. This study aimed to evaluate the reality of journalism education and training systems in Jordanian educational and media institutions in the context of digital media. It sought to identify the strengths and weaknesses in these systems and attempted to answer several questions, notably, the current state of journalism education and training for Jordanian journalists in the Hashemite Kingdom under the influence of digital media. To achieve this, the researcher utilized a questionnaire as a data collection tool. The sample comprised 288 participants, including faculty members and students of journalism colleges, registered journalists in the Jordanian Journalists Syndicate, and officials in government and non-governmental media institutions, randomly selected The study employed Systems Theory and Structural Functionalism Theory, in addition to Donald Kirkpatrick's model for training evaluation within media institutions. Analysis of the questionnaire resulted in several findings concerning journalism education systems, 1- There is a lack of balance between theoretical and practical content in journalism training programs within media institutions. 2- limited collaboration between educational institutions within and outside Jordan in the field of journalism education 3- A prevailing sentiment among journalism college students is that there is a need for improvement in examination procedures and evaluation methods to encompass both theoretical and practical aspects. Regarding journalism training systems, findings revealed. 1- A lack of balance between theoretical and practical content in media institutions' training programs, 2- Inadequate collaboration and interaction among Jordanian media institutions in the field of training and knowledge exchange. 3- The Absence of pre-and post-evaluation models for participating journalists in training programs. The study provides the following recommendations concerning journalism education systems: 1-Fosteing collaboration between educational institutions, the Ministry of Higher Education, and research to develop media curriculums and adopt global teaching standards in the context of technological advancements. 2-Ensuring a balance between theoretical and practical aspects of journalism education, reflected in the design of educational plans and curriculum. 3- Qualifying faculty members through intensive courses on digital media. Regarding journalism training systems, the researcher suggests the following: 1-Activate the role of the Jordanian Media Centre and non-profit organizations like UNESCO and Friedrich-Ebert-Stiftung in enhancing training courses on digital media. 2-Organize conferences and seminars to discuss ongoing developments in the media landscape continuously. 3-Implement global standards in developing training programs within Jordanian media institutions. 4-Enhance training programs by incorporating internationally recognized subjects such as data journalism and increasing opportunities for foreign fellowships.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01 15 02 Ph.D 2023 ال.ن (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031212000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: اوراق295-329.

أظهرت التطورات والتحولات التي يشهدها العالم معطيات جديدة على المسرح الإعلامي، وأدت إلى ظهور شكل جديد من التحول الرقمي ، وذلك نحو الاتجاه إلى عصر التكنولوجيا و الإعلام الرقمي بمختلف وسائله وأدواته، الذي أصبح حالياً رهاناً وخياراً ومصيراً، وأمام هذه التحولات الجذرية يزداد الإهتمام في الأردن لتحسين نظم التعليم والتدريب الصحفي في المؤسسات التعليمية والإعلامية بينما كانت تتعرض خلال السنوات السابقة لعوامل المد والجزر ، مما جعلها تحت مشكلات قديمة وتحديات جديدة ، لذلك تتركز الخطط والاستراتيجيات الحالية والمستقبلية حول التحسين الجذري لمستوى التعليم والتدريب والدعم المستمر لتطوير سياسات إصلاحية بهدف إعداد جيل جديد من خريجين وصحفيين مؤهلين يمتلكون المعارف والمهارات اللازمة لتحسين جودة العمل الصحفي و تحسين البيئة الإعلامية في الأردن، ولا ننسى التحولات الجذرية بعد أن كشف المتحور كوفيد 19 نقاط الضعف في الأنظمة التعليمية الذي أجبر العالم بشكل عام، والأردن بشكل خاص، على أخد منحنى التحول نحو التعليم الإلكتروني الذي كان من المفترض شق خطواته باكراً في ظل الثورة الرقمية ، لذلك هدفت هذه الدراسة إلى تقويم واقع نظم التعليم والتدريب الصحفي في المؤسسات الأردنية التعليمية والإعلامية من أجل الوصول إلى رؤية علمية حول واقع نظم التعليم والتدريب الصحفي في ظل الإعلام الرقمي والتعرف على نواحي القوة والضعف، ولتحقيق هذه الأهداف حاولت الدراسة الإجابة عن عدة أسئلة كان أبرزها ما واقع نظم التعليم والتدريب للصحفيين الأردنيين في المملكة الأردنية الهاشمية في ظل الإعلام الرقمي؟
ولتحقيق ذلك استعملت الباحثة أداة صحيفة الاستبيان لجمع البيانات والمعلومات، وقد تم تحكيها وفق الأسس الأكاديمية المتعارف عليها من ثمانية محكمين من ذوي الاختصاص في الجامعات الأردنية والعربية، حيث تم اختيار عينة مكونة من (288) عضو من أعضاء الهيئة التدريسية وطلبة كليات الإعلام بالإضافة إلى الصحفيين المسجلين في نقابة الصحفيين الأردنيين والمسؤولين في المؤسسات الإعلامية الحكومية وغير الحكومية ، بطريقة العينة العشوائية ، كما استعانت الباحثة في دراستها على نظريتي النظم (Systems Theory) والبنائية الوظيفية ( Structural Functionalism Theory) بالإضافة إلى نموذج دونالد كيركباترك (Donald Kirkpatrick) لتقويم التدريب داخل المؤسسات الإعلامية ، وقد تبين من تحليل الاستمارة عدة نتائج لواقع نظم التعليم الصحفي أهمها :
1. الحاجة إلى تعديل المناهج الدراسية في كليات الإعلام لتتفق مع التطور التكنولوجي.
2. قلة التعاون المشترك بين المؤسسات التعليمية داخل وخارج الأردن في مجال التعليم الصحفي.
3. أغلب طلبة كليات الإعلام يرون أن إجراءات الامتحانات والتقويم تحتاج إلى تطوير لتشمل الجانب النظري والتطبيقي.
وبخصوص نظم التدريب الصحفي تبين من تحليل الاستمارة عدة نتائج كان أهمها:
1. عدم وجود توازن بين المحتوى النظري والعملي في البرامج التدريبية الصحفية داخل المؤسسات الإعلامية.
2. عدم وجود تعاون مشترك وتفاعل بين المؤسسات الإعلامية الأردنية في مجال التدريب وتبادل الخبرات المشتركة.
3. عدم توفر نماذج تقويم قبلي وبعدي للصحفيين المشاركين في التدريب الصحفي.
وتوصي الدراسة بخصوص نظم التعليم الصحفي بما يلي:
1. التعاون بين المؤسسات التعليمية ووزارة التعليم العالي والبحث العملي في تطوير المناهج الدراسية الإعلامية وإتباع المعايير العالمية في التدريس في ظل التطور التكنولوجي.
2. التوازن في التعليم الصحفي بين جانبي النظري والتطبيقي وأن تراعي الخطط والمناهج الدراسية هذا التوازن.
3. تأهيل أعضاء الهيئة التدريسية بدورات مكثفة حول الإعلام الرقمي.
بخصوص نظم التدريب الصحفي توصي الباحثة بما يلي:
1. بتفعيل دور مركز الإعلام الأردني والمؤسسات الغير ربحية كاليونسكو وفريدريش في تعزيز الدورات التدريبية حول الإعلام الرقمي.
2. عقد مؤتمرات وندوات لمناقشة التطورات الحاصلة في الإعلام بصفة مستمرة.
3. ضرورة اتباع المعايير العالمية في تطوير البرامج التدريبية في المؤسسات الإعلامية الأردنية.
4. إضافة لضرورة تحسين البرامج التدريبية وإدخال بعض المواد المطروحة عالميا مثل صحافة البيانات و زيادة الزمالة الخارجية.

The developments and transformations witnessed globally have yielded new insights within the media landscape. Consequently, a new era in digital media has emerged, characterized by its strong emphasis on technology and the utilization of diverse means and tools associated with digital media. In response to these profound changes, there is a growing interest in Jordan to enhance journalism education and training systems in both educational and media institutions. However, these systems have encountered various challenges in recent years, impeding their advancement and introducing novel complexities. Consequently, current and future plans and strategies focus on significantly improving the quality of education and training, along with continuous support to develop and reform policies aimed at preparing a new generation of qualified graduates and journalists equipped with the knowledge and skills necessary to enhance the quality of journalistic work and improve the media environment in Jordan. The transformative impact of the COVID-19 mutation has also exposed weaknesses in educational systems globally and, specifically, in Jordan. Consequently, the world, including Jordan, had to accelerate the shift towards e-learning, which was supposed to take its course earlier, given the digital revolution.
This study aimed to evaluate the reality of journalism education and training systems in Jordanian educational and media institutions in the context of digital media. It sought to identify the strengths and weaknesses in these systems and attempted to answer several questions, notably, the current state of journalism education and training for Jordanian journalists in the Hashemite Kingdom under the influence of digital media.
To achieve this, the researcher utilized a questionnaire as a data collection tool. The sample comprised 288 participants, including faculty members and students of journalism colleges, registered journalists in the Jordanian Journalists Syndicate, and officials in government and non-governmental media institutions, randomly selected
The study employed Systems Theory and Structural Functionalism Theory, in addition to Donald Kirkpatrick's model for training evaluation within media institutions.
Analysis of the questionnaire resulted in several findings concerning journalism education systems,
1- There is a lack of balance between theoretical and practical content in journalism training programs within media institutions.
2- limited collaboration between educational institutions within and outside Jordan in the field of journalism education
3- A prevailing sentiment among journalism college students is that there is a need for improvement in examination procedures and evaluation methods to encompass both theoretical and practical aspects.

Regarding journalism training systems, findings revealed.
1- A lack of balance between theoretical and practical content in media institutions' training programs,
2- Inadequate collaboration and interaction among Jordanian media institutions in the field of training and knowledge exchange.
3- The Absence of pre-and post-evaluation models for participating journalists in training programs.
The study provides the following recommendations concerning journalism education systems:
1-Fosteing collaboration between educational institutions, the Ministry of Higher Education, and research to develop media curriculums and adopt global teaching standards in the context of technological advancements.
2-Ensuring a balance between theoretical and practical aspects of journalism education, reflected in the design of educational plans and curriculum.
3- Qualifying faculty members through intensive courses on digital media.
Regarding journalism training systems, the researcher suggests the following:
1-Activate the role of the Jordanian Media Centre and non-profit organizations like UNESCO and Friedrich-Ebert-Stiftung in enhancing training courses on digital media.
2-Organize conferences and seminars to discuss ongoing developments in the media landscape continuously.
3-Implement global standards in developing training programs within Jordanian media institutions.
4-Enhance training programs by incorporating internationally recognized subjects such as data journalism and increasing opportunities for foreign fellowships.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library