فاعلية برنامج معرفي سلوكي في تنمية بعض التعبيرات الانفعالية لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب الذاتوية / (Record no. 171372)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 05339namaa2200433 i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20250429124713.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 250408s2024 ua a|||f |m|| 000 0 eng d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | eng |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | إيداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 155.45 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 155.45 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | دكتـــــوراه |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01.26.03.Ph.D.2024.أم.ف |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | أميرة سالم ثابت الفرخ، |
Preparation | إعداد. |
245 10 - TITLE STATEMENT | |
Title | فاعلية برنامج معرفي سلوكي في تنمية بعض التعبيرات الانفعالية لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب الذاتوية / |
Statement of responsibility, etc. | إعداد الباحثة أميرة سالم ثابت الفرخ؛ إشراف أ.د /شحاته سليمان محمد سليمان، أ.م.د /احمد عبد الرحيم العمري |
Remainder of title | Remainder of title / |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | A Cognitive-Behavioral Program In Developing Some Emotional Expressions Among A Sample Of Children With Autism Disorder / |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 301 صفحة : |
Other physical details | إيضاحيات ؛ |
Dimensions | 25 cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Content type term | text |
Source | rda content |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Media type term | Unmediated |
Source | rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Carrier type term | volume |
Source | rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 211-189. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | هدفت الدراسة إلى استخدام برنامج معرفي سلوكي لتنمية بعض التعبيرات الانفعالية لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب الذاتوية، والتحقق من استمرارية البرنامج، وتكونت عينة الدراسة من (10) من الأطفال ذوي اضطراب الذاتوية مرتفعي الأداء الذين تتراوح نسبة ذكائهم من (90-100) درجة ذكاء، ومعدل اضطراب الذاتوية لديهم يتراوح بين (82-85)، وتتراوح أعمارهم من (5,5-7) سنوات، وقد اعتمدت الدراسة على الأدوات الأتية: مقياس جليام لتقدير وتشخيص التوحد تعريب وتقنين عادل عبدالله وعبير ابو المجد (2020)، مقياس المصفوفات الملونة لرأفن تعريب وتقنين عماد أحمد حسن علي (2016)، ومقياس التعبيرات الانفعالية للطفل الذاتوي (إعداد الباحثة)، وبرنامج معرفي سلوكي لتنمية بعض التعبيرات الانفعالية لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب الذاتوية من (إعداد الباحثة)، كما استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي الذى يعتمد على المجموعة الواحدة ذات القياسين القبلي والبعدي لمناسبته لطبيعة الدراسة، وقد أسفرت النتائج على فعالية استخدام البرنامج المعرفي السلوكي في تنمية بعض التعبيرات الانفعالية لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب الذاتوية. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | The study aimed to use a cognitive-behavioral program to develop some emotional expressions among a sample of children with autism disorder, and to verify the continuity of the program. The study sample consisted of (10) high-performing children with autism disorder whose IQ ranged between (90-100). The percentage of them suffering from autism disorder ranges between (82-85) and their ages range between (5,5-7) years. The study relied on the following tools: The Gilliam Scale for Estimating and Diagnosing Autism, Arabization and Standardization by Adel Abdullah and Abeer Abu Al-Majd (2020), Raven’s Colored Matrices Scale, Arabization and Standardization/ Imad Ahmed Hassan Ali (2016),A measure of emotional expressions for an autistic child (prepared by the researcher), and a cognitive-behavioral program to develop some emotional expressions among a sample of children with autism disorder (prepared by the researcher). The researcher also used the quasi-experimental method, which relies on one group with pre- and post-measurements, as it suits the nature of the study. The results showed the effectiveness of using the cognitive-behavioral program in developing some emotional expressions among a sample of children with autism spectrum disorders. |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | الاطفال الشواذ |
Source of heading or term | qrmak |
General subdivision | علم نفس |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | رياض الاطفال |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | الأطفال الذاتويين |
-- | برنامج معرفي سلوكي |
-- | التعبيرات الانفعالية |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | شحاته سليمان محمد |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | احمد عبد الرحيم العمرى |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 01-01-2024 |
Supervisory body | شحاته سليمان محمد سليمان |
-- | احمد عبد الرحيم العمري |
Universities | جامعة القاهرة |
Faculties | كلية التربية للطفولة المبكرة |
Department | قسم العلوم النفسية |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Eman El gebaly |
Reviser Names | Afaf |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Koha item type | Thesis |
Edition | 21 |
Suppress in OPAC | No |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 08.04.2025 | 31901 | Cai01.26.03.Ph.D.2024.أم.ف | 01010100031901000 | 08.04.2025 | 08.04.2025 | Thesis |