فاعلية برنامج معرفي سلوكي في تنمية بعض التعبيرات الانفعالية لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب الذاتوية / إعداد الباحثة أميرة سالم ثابت الفرخ؛ إشراف أ.د /شحاته سليمان محمد سليمان، أ.م.د /احمد عبد الرحيم العمري Remainder of title /
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- A Cognitive-Behavioral Program In Developing Some Emotional Expressions Among A Sample Of Children With Autism Disorder [Added title page title]
- 155.45
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.Ph.D.2024.أم.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031901000 |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 211-189.
هدفت الدراسة إلى استخدام برنامج معرفي سلوكي لتنمية بعض التعبيرات الانفعالية لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب الذاتوية، والتحقق من استمرارية البرنامج، وتكونت عينة الدراسة من (10) من الأطفال ذوي اضطراب الذاتوية مرتفعي الأداء الذين تتراوح نسبة ذكائهم من (90-100) درجة ذكاء، ومعدل اضطراب الذاتوية لديهم يتراوح بين (82-85)، وتتراوح أعمارهم من (5,5-7) سنوات، وقد اعتمدت الدراسة على الأدوات الأتية: مقياس جليام لتقدير وتشخيص التوحد تعريب وتقنين عادل عبدالله وعبير ابو المجد (2020)، مقياس المصفوفات الملونة لرأفن تعريب وتقنين عماد أحمد حسن علي (2016)، ومقياس التعبيرات الانفعالية للطفل الذاتوي (إعداد الباحثة)، وبرنامج معرفي سلوكي لتنمية بعض التعبيرات الانفعالية لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب الذاتوية من (إعداد الباحثة)، كما استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي الذى يعتمد على المجموعة الواحدة ذات القياسين القبلي والبعدي لمناسبته لطبيعة الدراسة، وقد أسفرت النتائج على فعالية استخدام البرنامج المعرفي السلوكي في تنمية بعض التعبيرات الانفعالية لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب الذاتوية.
The study aimed to use a cognitive-behavioral program to develop some emotional expressions among a sample of children with autism disorder, and to verify the continuity of the program. The study sample consisted of (10) high-performing children with autism disorder whose IQ ranged between (90-100). The percentage of them suffering from autism disorder ranges between (82-85) and their ages range between (5,5-7) years. The study relied on the following tools: The Gilliam Scale for Estimating and Diagnosing Autism, Arabization and Standardization by Adel Abdullah and Abeer Abu Al-Majd (2020), Raven’s Colored Matrices Scale, Arabization and Standardization/ Imad Ahmed Hassan Ali (2016),A measure of emotional expressions for an autistic child (prepared by the researcher), and a cognitive-behavioral program to develop some emotional expressions among a sample of children with autism disorder (prepared by the researcher). The researcher also used the quasi-experimental method, which relies on one group with pre- and post-measurements, as it suits the nature of the study. The results showed the effectiveness of using the cognitive-behavioral program in developing some emotional expressions among a sample of children with autism spectrum disorders.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.