header

/ فاعِلِيَّة برنامج قائم على بعض أنواع الذَّكاءَات المُتعدِّدة لتنمية المهارات الانفعاليَّة والاجتماعيَّة لدى الأطفال ذوِي الإعاقة السمْعيَّة في مرحلة ما قبل المدرسة (Record no. 171373)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07733namaa2200433 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250429130726.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250408s2024 ua a|||f |m|| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging eng
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 305.908162
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 305.908162
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.26.03.Ph.D.2024.هن.ف
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number هناء مصطفى محمد عبد الغنى،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title / فاعِلِيَّة برنامج قائم على بعض أنواع الذَّكاءَات المُتعدِّدة لتنمية المهارات الانفعاليَّة والاجتماعيَّة لدى الأطفال ذوِي الإعاقة السمْعيَّة في مرحلة ما قبل المدرسة
Statement of responsibility, etc. مقدمة من الباحثة هناء مصطفى محمد عبد الغنى؛ إشراف أ.د. هند إسماعيل، أ.م.د.نهى ضياء الدين عبدالحميد
Remainder of title Remainder of title /
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The Effectiveness Of A Program Based On Some Types Of Multiple Intelligences To Develop The Emotional And Social Skills Of Children With Hearing Disabilities In The Pre-School Stage / /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 238 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 168-149.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. تعتبر فئة الإعاقة السمْعيَّة أحد الفئات الخاصة التي تزايد الاهتما في الآونة الأخيرة، بتوفير الرعاية التربوية في مراحل التعلم المدرسي، وامتد ليشمل مرحلة ما قبل المدرسة، لما تحققه تلك المرحلة لكثير من الخدمات المناسبة والمؤهلة لدخول الطفل المعاق سمعيًا للمدرسة بتزويده بالكثير من القدرات والمهارات اللازمة لاستمرار عمليات التأهيل بما يحقق نموه الشخصي، والاجتماعي، والحركي، والعقلي، واللغوي، والتي في احتياج شديد إليها نظرًا لأن فقدان السمع يؤثر على جوانب النمو المختلة للطفل المعاق سمعياً؛ لاسيما النمو الاجتماعي والانفعالي والخلقي، ويعانون من العزلة والوحدة والقلق والإحباط والنقص، كما تتسم شخصيتهم بالجمود والتمركز حول الذات، ويواجهون مشكلات وصعوبات في تكيفهم الاجتماعي.<br/> وتعد البرامج التربوية المعتمدة على الذَّكاءَات المُتعدِّدة بصفة عامة ذات أهمية كبيرة ولها دور في عملية بناء الشخصية وخاصة الذكاء الشخصي والاجتماعي والأخلاقي، وغرس القيم السلوكية والمبادئ والآداب التربوية التي نود غرسها في الطفل، والتوجيهات التي نرغب أن يتبعها، فتساعد على تحقيق التوازن والرضا النفسي والانفعالي للطفل، وتتيح مجالاً للمشاركة الوجدانية مع الآخر، ويعتبر هذا ما يفتقده الطفل المعاق سمعياً، فالإعاقة السمْعيَّة كما ذكرنا قبلاً، فهذه المشاعر السلبية هي إشارة لوجود الاضطرابات السلوكية والانفعاليَّة عند الأطفال التي تؤدي بدورها إلى ضعف المهارات الاجتماعيَّة، مما يجعلنا في حاجة إلى برامج تعتمد على الذَّكاءَات المُتعدِّدة تعلم هؤلاء الأطفال القيم والسلوكيات الاجتماعيَّة لتنمية المهارات الانفعاليَّة والاجتماعيَّة لديهم. <br/>مشكلة الدراسة:<br/>يمكن صياغة مشكلة الدراسة الحالية في طرح الأسئلة التالية:<br/>ما فاعِلِيَّة برنامج قائم على بعض أنواع الذَّكاءَات المُتعدِّدة لتنمية المهارات الانفعاليَّة والاجتماعيَّة لدى الأطفال ذوِي الإعاقة السمْعيَّة مرحلة ما قبل المدرسة؟<br/>ما إمكانية استمرار فاعِلِيَّة برنامج قائم على بعض أنواع الذَّكاءَات المُتعدِّدة لتنمية المهارات الانفعاليَّة والاجتماعيَّة لدى الأطفال ذوِي الإعاقة السمْعيَّة مرحلة ما قبل المدرسة؟<br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The Persian category is considered one of the special groups whose interest has increased recently, preferring educational protection in the stages of school learning, and it has been extended to include the pre-school stage, because this stage provides many of the services required and qualified for the hearing-impaired child to enter school by providing him with the benefit of the capabilities and skills necessary for the continuation of operations. Enough is enough, comprehensive, motor, mental, and linguistic, which are in great need given that strong hearing affects the dysfunctional aspects of development of hearing-impaired children; Especially the growth of sociability, irritability and lethargy, and they suffer from isolation, loneliness, anxiety, frustration and deficiency. They also begin to appear stagnate and self-centered, and they face difficulties in adapting to society.<br/> Educational programs based on multiple intelligences in general are of great importance and have a role in the process of building personality, especially personal, social and moral intelligence, and instilling the behavioral values, principles and educational etiquette that we would like to instill in the child, and the directives that we would like him to follow, thus helping to achieve balance and psychological and emotional satisfaction for the child. It provides room for emotional sharing with others, and this is what the hearing-impaired child lacks. As we mentioned before, these negative feelings are an indication of the presence of behavioral and emotional disorders in children, which in turn lead to weak social skills, which makes us need programs that rely on multiple intelligences to learn. These children teach social values and behaviors to develop their emotional and social skills.<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الأطفال الصم
Source of heading or term qrmak
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element السمع ، اضطرابات
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term الذَّكاءَات المُتعدِّدة
-- المهارات الانفعاليَّة والمهارات الاجتماعيَّة
-- الطفل المعاق سمعيًا
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name هند إسماعيل
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name نهى ضياء الدين عبدالحميد
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body هند إسماعيل
-- نهى ضياء الدين عبدالحميد
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية التربية للطفولة المبكرة
Department قسم العلوم النفسية
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Eman El gebaly
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 08.04.2025 31902 Cai01.26.03.Ph.D.2024.هن.ف 01010100031902000 08.04.2025 08.04.2025 Thesis
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library