header
Image from OpenLibrary

/ فاعِلِيَّة برنامج قائم على بعض أنواع الذَّكاءَات المُتعدِّدة لتنمية المهارات الانفعاليَّة والاجتماعيَّة لدى الأطفال ذوِي الإعاقة السمْعيَّة في مرحلة ما قبل المدرسة مقدمة من الباحثة هناء مصطفى محمد عبد الغنى؛ إشراف أ.د. هند إسماعيل، أ.م.د.نهى ضياء الدين عبدالحميد Remainder of title /

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 238 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The Effectiveness Of A Program Based On Some Types Of Multiple Intelligences To Develop The Emotional And Social Skills Of Children With Hearing Disabilities In The Pre-School Stage [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 305.908162
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: تعتبر فئة الإعاقة السمْعيَّة أحد الفئات الخاصة التي تزايد الاهتما في الآونة الأخيرة، بتوفير الرعاية التربوية في مراحل التعلم المدرسي، وامتد ليشمل مرحلة ما قبل المدرسة، لما تحققه تلك المرحلة لكثير من الخدمات المناسبة والمؤهلة لدخول الطفل المعاق سمعيًا للمدرسة بتزويده بالكثير من القدرات والمهارات اللازمة لاستمرار عمليات التأهيل بما يحقق نموه الشخصي، والاجتماعي، والحركي، والعقلي، واللغوي، والتي في احتياج شديد إليها نظرًا لأن فقدان السمع يؤثر على جوانب النمو المختلة للطفل المعاق سمعياً؛ لاسيما النمو الاجتماعي والانفعالي والخلقي، ويعانون من العزلة والوحدة والقلق والإحباط والنقص، كما تتسم شخصيتهم بالجمود والتمركز حول الذات، ويواجهون مشكلات وصعوبات في تكيفهم الاجتماعي. وتعد البرامج التربوية المعتمدة على الذَّكاءَات المُتعدِّدة بصفة عامة ذات أهمية كبيرة ولها دور في عملية بناء الشخصية وخاصة الذكاء الشخصي والاجتماعي والأخلاقي، وغرس القيم السلوكية والمبادئ والآداب التربوية التي نود غرسها في الطفل، والتوجيهات التي نرغب أن يتبعها، فتساعد على تحقيق التوازن والرضا النفسي والانفعالي للطفل، وتتيح مجالاً للمشاركة الوجدانية مع الآخر، ويعتبر هذا ما يفتقده الطفل المعاق سمعياً، فالإعاقة السمْعيَّة كما ذكرنا قبلاً، فهذه المشاعر السلبية هي إشارة لوجود الاضطرابات السلوكية والانفعاليَّة عند الأطفال التي تؤدي بدورها إلى ضعف المهارات الاجتماعيَّة، مما يجعلنا في حاجة إلى برامج تعتمد على الذَّكاءَات المُتعدِّدة تعلم هؤلاء الأطفال القيم والسلوكيات الاجتماعيَّة لتنمية المهارات الانفعاليَّة والاجتماعيَّة لديهم. مشكلة الدراسة: يمكن صياغة مشكلة الدراسة الحالية في طرح الأسئلة التالية: ما فاعِلِيَّة برنامج قائم على بعض أنواع الذَّكاءَات المُتعدِّدة لتنمية المهارات الانفعاليَّة والاجتماعيَّة لدى الأطفال ذوِي الإعاقة السمْعيَّة مرحلة ما قبل المدرسة؟ ما إمكانية استمرار فاعِلِيَّة برنامج قائم على بعض أنواع الذَّكاءَات المُتعدِّدة لتنمية المهارات الانفعاليَّة والاجتماعيَّة لدى الأطفال ذوِي الإعاقة السمْعيَّة مرحلة ما قبل المدرسة؟ Summary: The Persian category is considered one of the special groups whose interest has increased recently, preferring educational protection in the stages of school learning, and it has been extended to include the pre-school stage, because this stage provides many of the services required and qualified for the hearing-impaired child to enter school by providing him with the benefit of the capabilities and skills necessary for the continuation of operations. Enough is enough, comprehensive, motor, mental, and linguistic, which are in great need given that strong hearing affects the dysfunctional aspects of development of hearing-impaired children; Especially the growth of sociability, irritability and lethargy, and they suffer from isolation, loneliness, anxiety, frustration and deficiency. They also begin to appear stagnate and self-centered, and they face difficulties in adapting to society. Educational programs based on multiple intelligences in general are of great importance and have a role in the process of building personality, especially personal, social and moral intelligence, and instilling the behavioral values, principles and educational etiquette that we would like to instill in the child, and the directives that we would like him to follow, thus helping to achieve balance and psychological and emotional satisfaction for the child. It provides room for emotional sharing with others, and this is what the hearing-impaired child lacks. As we mentioned before, these negative feelings are an indication of the presence of behavioral and emotional disorders in children, which in turn lead to weak social skills, which makes us need programs that rely on multiple intelligences to learn. These children teach social values and behaviors to develop their emotional and social skills.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.Ph.D.2024.هن.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031902000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 168-149.

تعتبر فئة الإعاقة السمْعيَّة أحد الفئات الخاصة التي تزايد الاهتما في الآونة الأخيرة، بتوفير الرعاية التربوية في مراحل التعلم المدرسي، وامتد ليشمل مرحلة ما قبل المدرسة، لما تحققه تلك المرحلة لكثير من الخدمات المناسبة والمؤهلة لدخول الطفل المعاق سمعيًا للمدرسة بتزويده بالكثير من القدرات والمهارات اللازمة لاستمرار عمليات التأهيل بما يحقق نموه الشخصي، والاجتماعي، والحركي، والعقلي، واللغوي، والتي في احتياج شديد إليها نظرًا لأن فقدان السمع يؤثر على جوانب النمو المختلة للطفل المعاق سمعياً؛ لاسيما النمو الاجتماعي والانفعالي والخلقي، ويعانون من العزلة والوحدة والقلق والإحباط والنقص، كما تتسم شخصيتهم بالجمود والتمركز حول الذات، ويواجهون مشكلات وصعوبات في تكيفهم الاجتماعي.
وتعد البرامج التربوية المعتمدة على الذَّكاءَات المُتعدِّدة بصفة عامة ذات أهمية كبيرة ولها دور في عملية بناء الشخصية وخاصة الذكاء الشخصي والاجتماعي والأخلاقي، وغرس القيم السلوكية والمبادئ والآداب التربوية التي نود غرسها في الطفل، والتوجيهات التي نرغب أن يتبعها، فتساعد على تحقيق التوازن والرضا النفسي والانفعالي للطفل، وتتيح مجالاً للمشاركة الوجدانية مع الآخر، ويعتبر هذا ما يفتقده الطفل المعاق سمعياً، فالإعاقة السمْعيَّة كما ذكرنا قبلاً، فهذه المشاعر السلبية هي إشارة لوجود الاضطرابات السلوكية والانفعاليَّة عند الأطفال التي تؤدي بدورها إلى ضعف المهارات الاجتماعيَّة، مما يجعلنا في حاجة إلى برامج تعتمد على الذَّكاءَات المُتعدِّدة تعلم هؤلاء الأطفال القيم والسلوكيات الاجتماعيَّة لتنمية المهارات الانفعاليَّة والاجتماعيَّة لديهم.
مشكلة الدراسة:
يمكن صياغة مشكلة الدراسة الحالية في طرح الأسئلة التالية:
ما فاعِلِيَّة برنامج قائم على بعض أنواع الذَّكاءَات المُتعدِّدة لتنمية المهارات الانفعاليَّة والاجتماعيَّة لدى الأطفال ذوِي الإعاقة السمْعيَّة مرحلة ما قبل المدرسة؟
ما إمكانية استمرار فاعِلِيَّة برنامج قائم على بعض أنواع الذَّكاءَات المُتعدِّدة لتنمية المهارات الانفعاليَّة والاجتماعيَّة لدى الأطفال ذوِي الإعاقة السمْعيَّة مرحلة ما قبل المدرسة؟

The Persian category is considered one of the special groups whose interest has increased recently, preferring educational protection in the stages of school learning, and it has been extended to include the pre-school stage, because this stage provides many of the services required and qualified for the hearing-impaired child to enter school by providing him with the benefit of the capabilities and skills necessary for the continuation of operations. Enough is enough, comprehensive, motor, mental, and linguistic, which are in great need given that strong hearing affects the dysfunctional aspects of development of hearing-impaired children; Especially the growth of sociability, irritability and lethargy, and they suffer from isolation, loneliness, anxiety, frustration and deficiency. They also begin to appear stagnate and self-centered, and they face difficulties in adapting to society.
Educational programs based on multiple intelligences in general are of great importance and have a role in the process of building personality, especially personal, social and moral intelligence, and instilling the behavioral values, principles and educational etiquette that we would like to instill in the child, and the directives that we would like him to follow, thus helping to achieve balance and psychological and emotional satisfaction for the child. It provides room for emotional sharing with others, and this is what the hearing-impaired child lacks. As we mentioned before, these negative feelings are an indication of the presence of behavioral and emotional disorders in children, which in turn lead to weak social skills, which makes us need programs that rely on multiple intelligences to learn. These children teach social values and behaviors to develop their emotional and social skills.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library