فعالية برنامج قائم على التعلم المستند للدماغ في تحسين الوظائف التنفيذية والمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي صعوبات القراءة بالمرحلة الابتدائية / (Record no. 171482)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 06180namaa22004211i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20250414105407.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 250414b2024ua |||a|||frm||| 000 0 ara d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | إيداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 379.112 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 379.112 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | دكتـــــوراه |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01.23.07.Ph.D.2024.رب.ف |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | ربيع عبد المحسن حسين عبد الخالق، |
Preparation | إعداد. |
245 10 - TITLE STATEMENT | |
Title | فعالية برنامج قائم على التعلم المستند للدماغ في تحسين الوظائف التنفيذية والمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي صعوبات القراءة بالمرحلة الابتدائية / |
Statement of responsibility, etc. | [إعداد]ربيع عبد المحسن حسين عبد الخالق ؛ إشراف أ.د/ محمد رفعت حسنين، د/ أيمن سالم عبد الله حسن |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | The Effectiveness of Program based on A Brain-based Learning in improving Executive Functions and Language Skills of Children with Dyslexia in the Primary Stage |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 206 صفحة : |
Other physical details | إيضاحيات ؛ |
Dimensions | 25 cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Content type term | text |
Source | rda content |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Media type term | Unmediated |
Source | rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Carrier type term | volume |
Source | rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 170-195. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | هدفت الدراسة إلى التحقق من فاعلية برنامج قائم على التعلم المستند للدماغ في تحسين الوظائف التنفيذية والمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي صعوبات القراءة بالمرحلة الابتدائية ، وقد استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي في تحقيق هدف الدراسة، وتكونت عينة الدراسة مجموعتين تجريبية وضابطة من التلاميذ ذوي صعوبات القراءة البالغ عددهم(20) تلميذًا ممن تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين(9-11 ) سنة، بمتوسط عمري مقداره 9.88 سنة، وانحراف معياري قدره 0.74 سنة، وتراوحت معاملات ذكائهم ما بين(90- 110) درجة، بمتوسط ذكاء قدره (100.5) وانحراف معيارى قدره (9.37)، وذلك من التلاميذ المصريين المقيدين بالصف الرابع بمدرستي عراد الابتدائية للبنين والبسيتين الابتدائية للبنين بمملكة البحرين والمدرجين ببرنامج صعوبات التعلم بالمدرسة، واستخدم الباحث الأدوات الأتية: مقياس ستانفورد–بينيه للذكاء الصورة الخامسة، مقياس صعوبات التعلم القراءة، مقياس الوظائف التنفيذية للتلاميذ ذوى صعوبات تعلم القراءة، مقياس المهارات اللغوية للتلاميذ ذوى صعوبات تعلم القراءة، البرنامج القائم على نظرية التعلم المستند للدماغ في تحسين الوظائف التنفيذية والمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي صعوبات القراءة بالمرحلة الابتدائية، وأسفرت نتائج الدراسة عن فعالية البرنامج القائم على التعلم المستند للدماغ في تحسين الوظائف التنفيذية والمهارات اللغوية للأطفال ذوي صعوبات القراءة بالمرحلة الابتدائية، واستمرار فعالية البرنامج بعد المتابعة. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | The study aimed to verify The Effectiveness of Program based on A Brain-based Learning in improving Executive Functions and Language Skills of Children with Dyslexia in Primary Stage. The researcher employed a quasi-experimental design to achieve the study's objectives. The study sample consisted of two groups experimental and control of students with Dyslexia, totaling 20 students. Their chronological ages ranged between 9 and 11 years, with a mean age of 9.88 years and a standard deviation of 0.74 years. Their IQ scores ranged between 90 and 110, with a mean IQ of 100.5 and a standard deviation of 9.37. The participants were Egyptian students enrolled in the fourth grade at Arad primary School for Boys, And Busaiteen primary School for Boys in the Kingdom of Bahrain. The researcher utilized the following tools: Stanford-Binet Intelligence Scale "Fifth Edition", Dyslexia Scale, Executive Functions Scale for Students with Reading Difficulties, Linguistic Skills Scale for Students with Reading Difficulties, and the brain-based learning theory program to enhance executive functions and Language skills of Children with Dyslexia in the Primary Stage. The study's results indicated the effectiveness of the brain-based learning program in improving executive functions and Language skills of Children with Dyslexia in the Primary Stage, as well as the sustained effectiveness of the program after follow-up. |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر ايضا كقرص مدمج |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | دعم التعليم الإبتدائي العام |
Source of heading or term | qrmak |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | صعوبات القراءة |
-- | التعلم المستند للدماغ |
-- | الوظائف التنفيذية |
-- | المهارات اللغوية |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | محمد رفعت حسنين |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | أيمن سالم عبد الله حسن |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 01-05-2023 |
Supervisory body | محمد رفعت حسنين |
-- | أيمن سالم عبد الله حسن |
Discussion body | مختار أحمد الكيال |
-- | إبراهيم الشافعي إبراهيم |
Universities | جامعة القاهرة |
Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
Department | قسم التربية الخاصة |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Yasmin |
Reviser Names | Cataloger |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Koha item type | Thesis |
Edition | 21 |
Suppress in OPAC | No |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 14.04.2025 | 31924 | Cai01.23.07.Ph.D.2024.رب.ف | 01010100031924000 | 14.04.2025 | 14.04.2025 | Thesis |