header

فعالية برنامج قائم على التعلم المستند للدماغ في تحسين الوظائف التنفيذية والمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي صعوبات القراءة بالمرحلة الابتدائية / (Record no. 171482)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06180namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250414105407.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250414b2024ua |||a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 379.112
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 379.112
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.07.Ph.D.2024.رب.ف
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ربيع عبد المحسن حسين عبد الخالق،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title فعالية برنامج قائم على التعلم المستند للدماغ في تحسين الوظائف التنفيذية والمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي صعوبات القراءة بالمرحلة الابتدائية /
Statement of responsibility, etc. [إعداد]ربيع عبد المحسن حسين عبد الخالق ؛ إشراف أ.د/ محمد رفعت حسنين، د/ أيمن سالم عبد الله حسن
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The Effectiveness of Program based on A Brain-based Learning in improving Executive Functions and Language Skills of Children with Dyslexia in the Primary Stage
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 206 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 170-195.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة إلى التحقق من فاعلية برنامج قائم على التعلم المستند للدماغ في تحسين الوظائف التنفيذية والمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي صعوبات القراءة بالمرحلة الابتدائية ، وقد استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي في تحقيق هدف الدراسة، وتكونت عينة الدراسة مجموعتين تجريبية وضابطة من التلاميذ ذوي صعوبات القراءة البالغ عددهم(20) تلميذًا ممن تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين(9-11 ) سنة، بمتوسط عمري مقداره 9.88 سنة، وانحراف معياري قدره 0.74 سنة، وتراوحت معاملات ذكائهم ما بين(90- 110) درجة، بمتوسط ذكاء قدره (100.5) وانحراف معيارى قدره (9.37)، وذلك من التلاميذ المصريين المقيدين بالصف الرابع بمدرستي عراد الابتدائية للبنين والبسيتين الابتدائية للبنين بمملكة البحرين والمدرجين ببرنامج صعوبات التعلم بالمدرسة، واستخدم الباحث الأدوات الأتية: مقياس ستانفورد–بينيه للذكاء الصورة الخامسة، مقياس صعوبات التعلم القراءة، مقياس الوظائف التنفيذية للتلاميذ ذوى صعوبات تعلم القراءة، مقياس المهارات اللغوية للتلاميذ ذوى صعوبات تعلم القراءة، البرنامج القائم على نظرية التعلم المستند للدماغ في تحسين الوظائف التنفيذية والمهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي صعوبات القراءة بالمرحلة الابتدائية، وأسفرت نتائج الدراسة عن فعالية البرنامج القائم على التعلم المستند للدماغ في تحسين الوظائف التنفيذية والمهارات اللغوية للأطفال ذوي صعوبات القراءة بالمرحلة الابتدائية، واستمرار فعالية البرنامج بعد المتابعة.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The study aimed to verify The Effectiveness of Program based on A Brain-based Learning in improving Executive Functions and Language Skills of Children with Dyslexia in Primary Stage. The researcher employed a quasi-experimental design to achieve the study's objectives. The study sample consisted of two groups experimental and control of students with Dyslexia, totaling 20 students. Their chronological ages ranged between 9 and 11 years, with a mean age of 9.88 years and a standard deviation of 0.74 years. Their IQ scores ranged between 90 and 110, with a mean IQ of 100.5 and a standard deviation of 9.37. The participants were Egyptian students enrolled in the fourth grade at Arad primary School for Boys, And Busaiteen primary School for Boys in the Kingdom of Bahrain. The researcher utilized the following tools: Stanford-Binet Intelligence Scale "Fifth Edition", Dyslexia Scale, Executive Functions Scale for Students with Reading Difficulties, Linguistic Skills Scale for Students with Reading Difficulties, and the brain-based learning theory program to enhance executive functions and Language skills of Children with Dyslexia in the Primary Stage. The study's results indicated the effectiveness of the brain-based learning program in improving executive functions and Language skills of Children with Dyslexia in the Primary Stage, as well as the sustained effectiveness of the program after follow-up.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر ايضا كقرص مدمج
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element دعم التعليم الإبتدائي العام
Source of heading or term qrmak
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term صعوبات القراءة
-- التعلم المستند للدماغ
-- الوظائف التنفيذية
-- المهارات اللغوية
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name محمد رفعت حسنين
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name أيمن سالم عبد الله حسن
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-05-2023
Supervisory body محمد رفعت حسنين
-- أيمن سالم عبد الله حسن
Discussion body مختار أحمد الكيال
-- إبراهيم الشافعي إبراهيم
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم التربية الخاصة
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Yasmin
Reviser Names Cataloger
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 14.04.2025 31924 Cai01.23.07.Ph.D.2024.رب.ف 01010100031924000 14.04.2025 14.04.2025 Thesis
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library