اليقظة العقلية والمساندة الاجتماعية كمتغيرين معدلين للعلاقة بين الاحتراق الوظيفي وصراع الأدوار لدى عينة من معلمي المدارس الخاصة / (Record no. 172690)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 07595namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250622123721.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250622s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 155.7 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 155.7 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.04.M.Sc.2024.مح.ي |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | محمد محمود مرغني يعقوب، |
| Preparation | إعداد. |
| 245 12 - TITLE STATEMENT | |
| Title | اليقظة العقلية والمساندة الاجتماعية كمتغيرين معدلين للعلاقة بين الاحتراق الوظيفي وصراع الأدوار لدى عينة من معلمي المدارس الخاصة / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد الباحث محمد محمود مرغني يعقوب؛ إشراف د . منال منصور الحملاوي، د .نفيسة فوزي عمر. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | Mindfulness and social support as modifiers of the relationship between job burnout and roles conflict in a sample of private school teachers |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024 |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 116صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024 |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | . ببليوجرافيا: صفحات 106-116. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | يتعرض معلمو المدارس الخاصة للكثير من الضغوط نتيجة طبيعة عملهم، والتي تؤثر بشكل سلبي على أدائهم الوظيفي، وقد يمتد التأثير السلبي إلى الأسرة، مما يضطرهم إلى عدم القيام بالدور الكامل والمطلوب منهم على مستوى الأسرة أو على مستوى العمل، وللتخفيف من أثر تلك الضغوط هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة دور اليقظة العقلية والمساندة الاجتماعية كمتغيرين معدلين للعلاقة بين الاحتراق الوظيفي وصراع الأدوار، باستخدام المنهج الوصفي الارتباطي؛ حيث تم تطبيق مقياس اليقظة العقلية (إعداد(Baer,et al.,2004 ، ومقياس المساندة الاجتماعية (إعداد الباحث)، ومقياس الاحتراق الوظيفي (إعداد (Maslach& Leiter, 1981) ، ومقياس صراع الأدوار (إعداد الباحث) على عينة مكونة من (335) معلمًا من معلمي المدارس الخاصة بالمرحلتين الإعدادية والثانوية العامة بمحافظة القاهرة، وأظهرت النتائج وجود دور معدل لليقظة العقلية للعلاقة بين الاحتراق الوظيفي وصراع الأدوار لدى معلمي المدارس الخاصة، كما أظهرت النتائج أيضًا إلى وجود دور معدل للمساندة الاجتماعية للعلاقة بين الاحتراق الوظيفي وصراع الأدوار لدى معلمي المدارس الخاصة .<br/>• يهدف البحث الحالي إلي: <br/>تسعى الدراسة الحالية إلى تحقيق مجموعة من الأهداف، منها: تحديد العلاقة بين اليقظة العقلية وكلٍّ من الاحتراق الوظيفي وصراع الأدوار، وكذلك تحديد العلاقة بين المساندة الاجتماعية وكلٍّ من الاحتراق الوظيفي وصراع الأدوار.<br/>كما هدفت الدراسة إلى معرفة الدور المعدل لكلٍّ من اليقظة العقلية والمساندة الاجتماعية في العلاقة بين الاحتراق الوظيفي وصراع الأدوار.<br/>• أدوات البحث:<br/>- مقياس ماسلاك للاحتراق الوظيفي Maslach & Jackson,(1981) (ترجمة الباحث).<br/>- مقياس اليقظة العقلية ، من إعداد بير وآخرون Baer,et al.,(2004) (ترجمة الباحث).<br/>- مقياس صراع الأدوار (إعداد الباحث). <br/>- مقياس المساندة الاجتماعية (إعداد الباحث).<br/>• عينة البحث:<br/>تتألف عينة الدراسة من (335) من معلمي المدارس الخاصة بالمرحلة الإعدادية والثانوية العامة بمحافظة القاهرة بجمهورية مصر العربية من كلا النوعين بمتوسط عمري قدره 34 عا<br/> |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | Private school teachers are exposed to a lot of pressure as a result of the nature of their work, which negatively affects their job performance, The negative effect may extend to the family, forcing them not to carry out the full role required of them at the family level or at the work level, To mitigate the impact of these pressures, the current research turned to know the role of Mindfulness and social support as variables modifying both job burnout and role conflict, using the descriptive correlational approach, the Mindfulness scale (prepared by Baer et al 2004), the social support scale (prepared by the researcher), and the job burnout scale (prepared by Maslach 1981) were applied. And the role conflict scale (prepared by the researcher), on a sample of (335) private school teachers in the middle and secondary schools in Cairo Governorate. The most important results of the study were the presence of a Mindfulness role for mindfulneddin the relationship between job burnout and role conflict among private school teachers. The results also indicated a moderating role for social support in the relationship between job burnout and role conflict among private school teachers.<br/>• Study objectives: <br/>The study aims to determine the relationship between mental alertness, role conflict, and job burnout, as well as determining the relationship between social support, role conflict, and job burnout. It also aims to identify the modifying role of both mindfulness and social support in the relationship between job burnout and role conflict.<br/>• Study tools:<br/>- Maslach & Jackson Burnout Scale, (1981) (researcher’s translation).<br/>- Mental alertness scale prepared by Baer et al., (2004) (translated by the researcher).<br/>- Role conflict scale (prepared by the researcher).<br/>- Social support scale (prepared by the researcher).<br/>• Study sample:<br/>The study sample consists of (335) teachers of private schools in the middle and secondary schools in Cairo Governorate, the Arab Republic of Egypt, of both types, with an average age of 34 years.<br/> |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | علم النفس الإرشادي |
| Source of heading or term | qrmak |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | اليقظة العقلية |
| -- | المساندة الاجتماعية |
| -- | الاحتراق الوظيفي |
| -- | صراع الأدوار |
| -- | معلمو المدارس الخاصة |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | نفيسة فوزي عمر |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | منال منصور الحملاوي |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 6/7/2024 |
| Supervisory body | نفيسة فوزي عمر |
| -- | منال منصور الحملاوي |
| Discussion body | سميرة علي جعفر أبو غزالة |
| -- | محمود رامز يوسف |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم علم النفس الإرشادي |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Nadia |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 22.06.2025 | 32171 | Cai01.23.04.M.Sc.2024.مح.ي | 01010100032171000 | 22.06.2025 | 22.06.2025 | Thesis |