فاعلية استخدام إستراتيجية مراقبة النمو المعرفي (K.W.L.A.H) في تنمية مهارات التعبير الكتابي في اللغة العربية لدى تلاميذ الحلقة الإعدادية / (Record no. 173241)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06744namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250811105851.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250730s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 373.236
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 373.236
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree مــــاجستير
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.01.M.Sc.2024.سي.ف
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number ،سيد حسين سيد هاشم
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title فاعلية استخدام إستراتيجية مراقبة النمو المعرفي (K.W.L.A.H) في تنمية مهارات التعبير الكتابي في اللغة العربية لدى تلاميذ الحلقة الإعدادية /
Statement of responsibility, etc. إعداد الباحث سيد حسين سيد هاشم؛ إشــراف أ.د/ صابر عبد المنعم محمد، أ.م.د/ خلف عبد المعطي عبد الرحمن.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The effectiveness of using the strategy of monitoring cognitive development (k.w.l.a.h) in developing written expression skills in the arabic language among middle school students /
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 199 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 84-89.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. استهدف البحث تنمية مهارات التعبير الكتابي في اللغة العربية لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي باستخدام إستراتيجية مراقبة النمو المعرفي (K.W.L.A.H)؛ ولتحقيق هدف البحث اعتمد الباحث على المنهج الوصفي في عرض الدراسات السابقة وبناء الأدوات، والمنهج التجريبي؛ حيث تضمن التصميم شبه التجريبي مجموعتين: إحداهما تجريبية، وعددها أربعون تلميذة من تلميذات مدرسة الشهيد محمد فاروق وهدان الإعدادية بنات بمحافظة الجيزة التابعة لإدارة بولاق الدكرور التعليمية، والأخرى ضابطة، وعددها أربعون تلميذة من تلميذات مدرسة الشهيد ساطع النعماني الإعدادية بنات بمحافظة الجيزة التابعة لإدارة بولاق الدكرور التعليمية. وتوصل البحث إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطى درجات تلميذات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التعبير الكتابي في كل مهارة من مهاراته على حدة لصالح المجموعة التجريبية، وأظهرت النتائج فاعلية إستراتيجية مراقبة النمو المعرفي (K.W.L.A.H) في تنمية مهارات التعبير الكتابي في اللغة العربية لدى تلاميذ الحلقة الإعدادية، وتأثيرها الكبير في كل مهارة من مهارات اختبار مهارات التعبير الكتابي لصالح المجموعة التجريبية. وأوصى الباحث بإجراء المزيد من الدراسات والأبحاث التي تهتم بتنمية مهارات التعبير الكتابي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، وتوظيف إستراتيجيات حديثة في تدريس التعبير الكتابي ومنها: إستراتيجية مراقبة النمو المعرفي (K.W.L.A.H)، كما قدَّم الباحث بعض المقترحات أخرى ترتبط بمتغيرات هذا البحث.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. This research aimed at developing written expression skills in the Arabic language among students of the second preparatory grade using the cognitive development monitoring strategy (K.W.L.A.H); To achieve the goal of the research, the research relied on the descriptive approach in presenting previous studies and building tools, and the experimental approach, where the semi-experimental design included two groups: one experimental, numbering forty students from EL Shaheed Mohamed Farouk Wahdan Preparatory School for Girls in Giza Governorate of the Bulaq Dakrour Educational Administration, and the other is a female officer, numbering forty students from Students of EL Shaheed Satea Al-Nomani Preparatory School for Girls in Giza Governorate, affiliated to the Bulaq Dakrour Educational Administration. The research found that there is a statistically significant difference between the average scores of the experimental group students and the control group in the post-application of the written expression skills test in each of his skills separately for the benefit of the experimental group, and the results showed the effectiveness of the cognitive growth control strategy (K.W.L.A.H) in developing written expression skills in the Arabic language among students of the preparatory cycle, and its great impact on each skill of testing written expression skills for the benefit of the experimental group. The research recommended conducting more studies and research that are concerned with developing written expression skills among students of the second preparatory grade, and employing modern strategies in teaching written expression, including: the strategy of monitoring cognitive development (K.W.L.A.H), and the research also provided some other proposals related to the variables of this research.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element التعليم الاعدادى
Source of heading or term qrmak
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element اللغة العربية
Source of heading or term qrmak
General subdivision تعليم
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term إستراتيجية مراقبة النمو المعرفي (K.W.L.A.H
-- مهارات التعبير الكتابي
-- اللغة العربية
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name صابر عبد المنعم محمد
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name خلف عبد المعطي عبد الرحمن
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2024
Supervisory body صابر عبد المنعم محمد
-- خلف عبد المعطي عبد الرحمن
Discussion body محمد لطفي جاد
-- أسماء إبراهيم علي شريف
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم المناهج وطرق تدريس اللغة العربية
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Sara Salah
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 30.07.2025 32296 Cai01.23.01.M.Sc.2024.سي.ف 01010100032296000 30.07.2025 30.07.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library