فاعلية استخدام إستراتيجية مراقبة النمو المعرفي (K.W.L.A.H) في تنمية مهارات التعبير الكتابي في اللغة العربية لدى تلاميذ الحلقة الإعدادية / (Record no. 173241)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 06744namaa22004331i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20250811105851.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250730s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 373.236 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 373.236 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | مــــاجستير |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.01.M.Sc.2024.سي.ف |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | ،سيد حسين سيد هاشم |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | فاعلية استخدام إستراتيجية مراقبة النمو المعرفي (K.W.L.A.H) في تنمية مهارات التعبير الكتابي في اللغة العربية لدى تلاميذ الحلقة الإعدادية / |
| Statement of responsibility, etc. | إعداد الباحث سيد حسين سيد هاشم؛ إشــراف أ.د/ صابر عبد المنعم محمد، أ.م.د/ خلف عبد المعطي عبد الرحمن. |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | The effectiveness of using the strategy of monitoring cognitive development (k.w.l.a.h) in developing written expression skills in the arabic language among middle school students / |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 199 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 84-89. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | استهدف البحث تنمية مهارات التعبير الكتابي في اللغة العربية لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي باستخدام إستراتيجية مراقبة النمو المعرفي (K.W.L.A.H)؛ ولتحقيق هدف البحث اعتمد الباحث على المنهج الوصفي في عرض الدراسات السابقة وبناء الأدوات، والمنهج التجريبي؛ حيث تضمن التصميم شبه التجريبي مجموعتين: إحداهما تجريبية، وعددها أربعون تلميذة من تلميذات مدرسة الشهيد محمد فاروق وهدان الإعدادية بنات بمحافظة الجيزة التابعة لإدارة بولاق الدكرور التعليمية، والأخرى ضابطة، وعددها أربعون تلميذة من تلميذات مدرسة الشهيد ساطع النعماني الإعدادية بنات بمحافظة الجيزة التابعة لإدارة بولاق الدكرور التعليمية. وتوصل البحث إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطى درجات تلميذات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التعبير الكتابي في كل مهارة من مهاراته على حدة لصالح المجموعة التجريبية، وأظهرت النتائج فاعلية إستراتيجية مراقبة النمو المعرفي (K.W.L.A.H) في تنمية مهارات التعبير الكتابي في اللغة العربية لدى تلاميذ الحلقة الإعدادية، وتأثيرها الكبير في كل مهارة من مهارات اختبار مهارات التعبير الكتابي لصالح المجموعة التجريبية. وأوصى الباحث بإجراء المزيد من الدراسات والأبحاث التي تهتم بتنمية مهارات التعبير الكتابي لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، وتوظيف إستراتيجيات حديثة في تدريس التعبير الكتابي ومنها: إستراتيجية مراقبة النمو المعرفي (K.W.L.A.H)، كما قدَّم الباحث بعض المقترحات أخرى ترتبط بمتغيرات هذا البحث. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | This research aimed at developing written expression skills in the Arabic language among students of the second preparatory grade using the cognitive development monitoring strategy (K.W.L.A.H); To achieve the goal of the research, the research relied on the descriptive approach in presenting previous studies and building tools, and the experimental approach, where the semi-experimental design included two groups: one experimental, numbering forty students from EL Shaheed Mohamed Farouk Wahdan Preparatory School for Girls in Giza Governorate of the Bulaq Dakrour Educational Administration, and the other is a female officer, numbering forty students from Students of EL Shaheed Satea Al-Nomani Preparatory School for Girls in Giza Governorate, affiliated to the Bulaq Dakrour Educational Administration. The research found that there is a statistically significant difference between the average scores of the experimental group students and the control group in the post-application of the written expression skills test in each of his skills separately for the benefit of the experimental group, and the results showed the effectiveness of the cognitive growth control strategy (K.W.L.A.H) in developing written expression skills in the Arabic language among students of the preparatory cycle, and its great impact on each skill of testing written expression skills for the benefit of the experimental group. The research recommended conducting more studies and research that are concerned with developing written expression skills among students of the second preparatory grade, and employing modern strategies in teaching written expression, including: the strategy of monitoring cognitive development (K.W.L.A.H), and the research also provided some other proposals related to the variables of this research. |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | التعليم الاعدادى |
| Source of heading or term | qrmak |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | اللغة العربية |
| Source of heading or term | qrmak |
| General subdivision | تعليم |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | إستراتيجية مراقبة النمو المعرفي (K.W.L.A.H |
| -- | مهارات التعبير الكتابي |
| -- | اللغة العربية |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | صابر عبد المنعم محمد |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | خلف عبد المعطي عبد الرحمن |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 01-01-2024 |
| Supervisory body | صابر عبد المنعم محمد |
| -- | خلف عبد المعطي عبد الرحمن |
| Discussion body | محمد لطفي جاد |
| -- | أسماء إبراهيم علي شريف |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم المناهج وطرق تدريس اللغة العربية |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Sara Salah |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 30.07.2025 | 32296 | Cai01.23.01.M.Sc.2024.سي.ف | 01010100032296000 | 30.07.2025 | 30.07.2025 | Thesis |