/برنامج إثرائي قائم على معايير الكفاءة التواصلية لتنمية الأداء الشفهي الإبداعي باللغة العربية لدى الطلبة الموهوبين في المرحلة الثانوية : (Record no. 173633)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06235namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20251027123918.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250819b2024 Ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 373.19
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 373.19
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.23.01.Ph.D.2024.سو.ب
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number سوسن رضوان أحمد رضوان،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title /برنامج إثرائي قائم على معايير الكفاءة التواصلية لتنمية الأداء الشفهي الإبداعي باللغة العربية لدى الطلبة الموهوبين في المرحلة الثانوية :
Statement of responsibility, etc. [إعداد]سوسن رضوان أحمد رضوان ؛ إِشراف أ.د. إيمان أحمد محمد هريدي، د. مصطفى عرابي عزب محمود
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title An enrichment program based on communicative Proficiency Standards to develop creative oral performance in Arabic language among gifted students in the secondary stage.
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 332 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات170-191.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. يهدف البحث الحالي إلى: تنمية الأداء الشفهي الإبداعي (الاستماع الإبداعي، والسرد الشفهي) باللغة العربية لدى الطلبة الموهوبين في المرحلة الثانوية من خلال بناء برنامج إثرائي قائم على معايير الكفاءة التواصلية، ولتحقيق الهدف السابق تم إعداد قائمة مهارات الأداء الشفهي الإبداعي (الاستماع الإبداعي، والسرد الشفهي) اللازمة لطلبة الصف الأول الثانوي الموهوبين في اللغة العربية، كما تم إعداد اختبار لقياس الأداء الشفهي الإبداعي (الاستماع الإبداعي، والسرد الشفهي) للطلبة الموهوبين لغويًا، كما أعدت الباحثة دليلًا للمعلم لتدريب الطلبة الموهوبين على البرنامج الإثرائي، وقد تم تطبيق البرنامج الإثرائي على مجموعة من طلبة الصف الأول الثانوي الموهوبين بمركز رعاية الموهوبين والتعلم الذكي بمدرسة عباس الرسمية الثانوية وبلغ عددها (17) طالبًا وطالبة، واعتمدت الباحثة على التصميم شبه التجريبي (المجموعة الواحدة ذات القياس القبلي البعدي)، وكشفت نتائج التحليل الإحصائي عن فاعلية البرنامج الإثرائي في تنمية الأداء الشفهي الإبداعي (الاستماع الإبداعي، والسرد الشفهي) للطلبة الموهوبين لغويًا بالصف الأول الثانوي. وكان للبرنامج الإثرائي حجم تأثير كبير على كل المهارات. وفي ضوء نتائج البحث توصي الباحثة بالاهتمام بالطلبة الموهوبين في اللغة العربية عامة، وتنمية الأداء الشفهي الإبداعي بمختلف صوره في ضوء معايير الكفاءة التواصلية.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The aim of the research is to develop creative oral performance (creative listening, and oral narration) in the Arabic language among gifted students in the secondary stage by building an enrichment program based on the standards of communicative Proficiency, and to achieve the previous goal, a list of creative oral performance skills (creative listening, and oral narration) was prepared for students of the first grade of secondary school gifted in Arabic language, and a test was prepared to measure the creative oral performance (creative listening, and oral narration) for linguistically gifted students, and the researcher prepared a guide The enrichment program was applied to a group of gifted first-year secondary students at the Center for Gifted Care and Smart Learning at Abbas Secondary School, numbering (17) male and female students, The researcher relied on the semi-experimental design (one group with pre-dimensional measurement), and the results of the statistical analysis revealed the effectiveness of the enrichment program in developing creative oral performance (creative listening, and oral narration) for linguistically gifted students in the first grade of secondary school. The scale enrichment program had a significant impact on all skills.<br/> In light of the results of the research, the researcher recommends paying attention to gifted students in Arabic language in general, and developing creative oral performance in its various forms in light of the standards of communicative Proficiency<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element التعليم الثانوي
Source of heading or term qrmak
General subdivision مناهج
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term برنامج إثرائي
-- معايير الكفاءة التواصلية
-- الموهوبون لغويًا
-- المرحلة الثانوية
-- الأداء الشفهي الإبداعي
-- الاستماع الإبداعي
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name إيمان أحمد محمد هريدي
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name مصطفى عرابي عزب محمود
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 15-07-2024
Supervisory body إيمان أحمد محمد هريدي
-- مصطفى عرابي عزب محمود
Discussion body أكرم إبراهيم السيد
-- خلف عبد المعطي
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Department قسم المناهج وطرق التدريس
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Yasmin
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 19.08.2025 32182 Cai01.23.01.Ph.D.2024.سو.ب 01010100032182000 19.08.2025 19.08.2025 Thesis
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library