/برنامج إثرائي قائم على معايير الكفاءة التواصلية لتنمية الأداء الشفهي الإبداعي باللغة العربية لدى الطلبة الموهوبين في المرحلة الثانوية : (Record no. 173633)
[ view plain ]
| 000 -LEADER | |
|---|---|
| fixed length control field | 06235namaa22004211i 4500 |
| 003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
| control field | OSt |
| 005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
| control field | 20251027123918.0 |
| 008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
| fixed length control field | 250819b2024 Ua a|||frm||| 000 0 ara d |
| 040 ## - CATALOGING SOURCE | |
| Original cataloguing agency | EG-GICUC |
| Language of cataloging | ara |
| Transcribing agency | EG-GICUC |
| Modifying agency | EG-GICUC |
| Description conventions | rda |
| 041 0# - LANGUAGE CODE | |
| Language code of text/sound track or separate title | ara |
| Language code of summary or abstract | ara |
| -- | eng |
| 049 ## - Acquisition Source | |
| Acquisition Source | إيداع |
| 082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
| Classification number | 373.19 |
| 092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
| Classification number | 373.19 |
| Edition number | 21 |
| 097 ## - Degree | |
| Degree | دكتـــــوراه |
| 099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
| Local Call Number | Cai01.23.01.Ph.D.2024.سو.ب |
| 100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Authority record control number or standard number | سوسن رضوان أحمد رضوان، |
| Preparation | إعداد. |
| 245 10 - TITLE STATEMENT | |
| Title | /برنامج إثرائي قائم على معايير الكفاءة التواصلية لتنمية الأداء الشفهي الإبداعي باللغة العربية لدى الطلبة الموهوبين في المرحلة الثانوية : |
| Statement of responsibility, etc. | [إعداد]سوسن رضوان أحمد رضوان ؛ إِشراف أ.د. إيمان أحمد محمد هريدي، د. مصطفى عرابي عزب محمود |
| 246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
| Title proper/short title | An enrichment program based on communicative Proficiency Standards to develop creative oral performance in Arabic language among gifted students in the secondary stage. |
| 264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
| Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024. |
| 300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
| Extent | 332 صفحة : |
| Other physical details | إيضاحيات ؛ |
| Dimensions | 25 cm. + |
| Accompanying material | CD. |
| 336 ## - CONTENT TYPE | |
| Content type term | text |
| Source | rda content |
| 337 ## - MEDIA TYPE | |
| Media type term | Unmediated |
| Source | rdamedia |
| 338 ## - CARRIER TYPE | |
| Carrier type term | volume |
| Source | rdacarrier |
| 502 ## - DISSERTATION NOTE | |
| Dissertation note | أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. |
| 504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
| Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات170-191. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | يهدف البحث الحالي إلى: تنمية الأداء الشفهي الإبداعي (الاستماع الإبداعي، والسرد الشفهي) باللغة العربية لدى الطلبة الموهوبين في المرحلة الثانوية من خلال بناء برنامج إثرائي قائم على معايير الكفاءة التواصلية، ولتحقيق الهدف السابق تم إعداد قائمة مهارات الأداء الشفهي الإبداعي (الاستماع الإبداعي، والسرد الشفهي) اللازمة لطلبة الصف الأول الثانوي الموهوبين في اللغة العربية، كما تم إعداد اختبار لقياس الأداء الشفهي الإبداعي (الاستماع الإبداعي، والسرد الشفهي) للطلبة الموهوبين لغويًا، كما أعدت الباحثة دليلًا للمعلم لتدريب الطلبة الموهوبين على البرنامج الإثرائي، وقد تم تطبيق البرنامج الإثرائي على مجموعة من طلبة الصف الأول الثانوي الموهوبين بمركز رعاية الموهوبين والتعلم الذكي بمدرسة عباس الرسمية الثانوية وبلغ عددها (17) طالبًا وطالبة، واعتمدت الباحثة على التصميم شبه التجريبي (المجموعة الواحدة ذات القياس القبلي البعدي)، وكشفت نتائج التحليل الإحصائي عن فاعلية البرنامج الإثرائي في تنمية الأداء الشفهي الإبداعي (الاستماع الإبداعي، والسرد الشفهي) للطلبة الموهوبين لغويًا بالصف الأول الثانوي. وكان للبرنامج الإثرائي حجم تأثير كبير على كل المهارات. وفي ضوء نتائج البحث توصي الباحثة بالاهتمام بالطلبة الموهوبين في اللغة العربية عامة، وتنمية الأداء الشفهي الإبداعي بمختلف صوره في ضوء معايير الكفاءة التواصلية. |
| 520 ## - SUMMARY, ETC. | |
| Summary, etc. | The aim of the research is to develop creative oral performance (creative listening, and oral narration) in the Arabic language among gifted students in the secondary stage by building an enrichment program based on the standards of communicative Proficiency, and to achieve the previous goal, a list of creative oral performance skills (creative listening, and oral narration) was prepared for students of the first grade of secondary school gifted in Arabic language, and a test was prepared to measure the creative oral performance (creative listening, and oral narration) for linguistically gifted students, and the researcher prepared a guide The enrichment program was applied to a group of gifted first-year secondary students at the Center for Gifted Care and Smart Learning at Abbas Secondary School, numbering (17) male and female students, The researcher relied on the semi-experimental design (one group with pre-dimensional measurement), and the results of the statistical analysis revealed the effectiveness of the enrichment program in developing creative oral performance (creative listening, and oral narration) for linguistically gifted students in the first grade of secondary school. The scale enrichment program had a significant impact on all skills.<br/> In light of the results of the research, the researcher recommends paying attention to gifted students in Arabic language in general, and developing creative oral performance in its various forms in light of the standards of communicative Proficiency<br/> |
| 530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
| Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
| 546 ## - LANGUAGE NOTE | |
| Text Language | النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
| 650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
| Topical term or geographic name entry element | التعليم الثانوي |
| Source of heading or term | qrmak |
| General subdivision | مناهج |
| 653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
| Uncontrolled term | برنامج إثرائي |
| -- | معايير الكفاءة التواصلية |
| -- | الموهوبون لغويًا |
| -- | المرحلة الثانوية |
| -- | الأداء الشفهي الإبداعي |
| -- | الاستماع الإبداعي |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | إيمان أحمد محمد هريدي |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
| Personal name | مصطفى عرابي عزب محمود |
| Relator term | مشرف أطروحة. |
| 900 ## - Thesis Information | |
| Grant date | 15-07-2024 |
| Supervisory body | إيمان أحمد محمد هريدي |
| -- | مصطفى عرابي عزب محمود |
| Discussion body | أكرم إبراهيم السيد |
| -- | خلف عبد المعطي |
| Universities | جامعة القاهرة |
| Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
| Department | قسم المناهج وطرق التدريس |
| 905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
| Cataloger Name | Yasmin |
| Reviser Names | Afaf |
| 942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
| Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
| Koha item type | Thesis |
| Edition | 21 |
| Suppress in OPAC | No |
| Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 19.08.2025 | 32182 | Cai01.23.01.Ph.D.2024.سو.ب | 01010100032182000 | 19.08.2025 | 19.08.2025 | Thesis |