Image from OpenLibrary

برنامج لتنمية المهارات الحسية وعلاقته بالتماسك المركزي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية مرتفعي الأداء الوظيفي / رسالة مقدمة من الباحث إبراهيم حسن محمود ؛ إشراف أ.د. نهى محمود الزيات، أ.د. إيمان سعيد عبد الحميد.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 202 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • A program for developing sensory skills and its relationship to central cohesion among children with autism disorder with high functional performance [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.94 21
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: هدف البحث إلى تنمية المهارات الحسية لدى الأطفال الذاتويين مرتفعي الأداء الوظيفي باستخدام برنامج قائم على التكامل الحسي. اعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة، وتكونت عينة البحث الحاليمن 10 أطفال من الذاتويين مرتفعي الأداء الوظيفي، وتمثلت الأدوات في مقياس جيليام لتشخيص اضطراب الذاتوية،ومقياس تشخيص التماسك المركزي المصور للأطفال، ومقياس القائمة الحسية المعدلة من إعداد الباحث، وبرنامج تنمية المهارات الحسية من إعداد الباحث. أسفرت نتائج البحثعنوجود فروق بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية على أبعاد مقياس القائمة الحسية وأبعاد مقياس التماسك المركزي المصور للأطفال في القياسين القبلي والبعدي، بالإضافة إلى عدم وجود فروق بين متوسطات رتب أفراد المجموعة التجريبية على كلا المقياسيين السابقين في القياسين البعدي والتتبعي. Summary: The aim of the research is to develop sensory skills for autistic children with high functional performance using a program based on sensory integration. The research relied on the quasi-experimental approach with the unit group and the current research sample consisted of 10 high-functioning autistic children. The tools were represented in the Gilliam Scale for diagnosing autism disorder, the Illustrated Central Cohesion Diagnostic Scale for children, the modified sensory list scale prepared by the researcher, and the sensory skills development program prepared by the researcher. The results of the research revealed that there were differences between the mean scores of the experimental group members on the dimensions of the sensory list scale and the dimensions of the pictured central coherence scale for children in the pre and post measurements, in addition to the absence of differences between the mean scores of the experimental group members on both the previous scales in the post and follow-up measurements.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.01.26.03.M.Sc.2022.اب.ب (Browse shelf(Opens below)) Withdrawn Not for loan 01010100030579000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات 164-178.

هدف البحث إلى تنمية المهارات الحسية لدى الأطفال الذاتويين مرتفعي الأداء الوظيفي باستخدام برنامج قائم على التكامل الحسي. اعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة، وتكونت عينة البحث الحاليمن 10 أطفال من الذاتويين مرتفعي الأداء الوظيفي، وتمثلت الأدوات في مقياس جيليام لتشخيص اضطراب الذاتوية،ومقياس تشخيص التماسك المركزي المصور للأطفال، ومقياس القائمة الحسية المعدلة من إعداد الباحث، وبرنامج تنمية المهارات الحسية من إعداد الباحث.
أسفرت نتائج البحثعنوجود فروق بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية على أبعاد مقياس القائمة الحسية وأبعاد مقياس التماسك المركزي المصور للأطفال في القياسين القبلي والبعدي، بالإضافة إلى عدم وجود فروق بين متوسطات رتب أفراد المجموعة التجريبية على كلا المقياسيين السابقين في القياسين البعدي والتتبعي.

The aim of the research is to develop sensory skills for autistic children with high functional performance using a program based on sensory integration. The research relied on the quasi-experimental approach with the unit group and the current research sample consisted of 10 high-functioning autistic children. The tools were represented in the Gilliam Scale for diagnosing autism disorder, the Illustrated Central Cohesion Diagnostic Scale for children, the modified sensory list scale prepared by the researcher, and the sensory skills development program prepared by the researcher.
The results of the research revealed that there were differences between the mean scores of the experimental group members on the dimensions of the sensory list scale and the dimensions of the pictured central coherence scale for children in the pre and post measurements, in addition to the absence of differences between the mean scores of the experimental group members on both the previous scales in the post and follow-up measurements.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library