Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

الالتحاق بالتعليم الجامعي بمصر في ضوء مدخل القدرات البشرية : دراسة تحليلية / رحاب يحيى السيد عبد النبى ؛ إشراف ا.د. نادية يوسف جمال الدين، ا.د.دعاء عثمان عزمي.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 170 صفحة. : ايضاحيات؛ 25سم. CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Acess to university education in Egypt : an analytical study in light of Human capabilities approach [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 378.962
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: هدفت هذه الدراسة إلى تعرُّف العوامل التي تؤثر على فرص التحاق الطلاب بالتعليم الجامعي بمصر في ضوء مدخل القدرات البشرية ، باستخدام المنهج الكيفي أثبت هذه الدراسة قوة مدخل القدرات البشرية باعتباره إطار نظري مفيد وقوي لفهم تعقيدات وتحديات الالتحاق بالتعليم الجامعي خاصة أن الاهتمام بالنواتج التعليمية وحدها كما في نظرية رأس المال البشري من شأنه أن يخلق أشكالًا جديدة من الظلم والاستبعاد الاجتماعي لعدم الاهتمام بالفروق الفردية و الظروف المحيطة بالشخص التي تؤثر على التحاقه بالتعليم الجامعي ولكن مدخل القدرات البشرية يشير إلى ضرورة إعطاء اهتمام خاص لفهم عوامل التحويل الشخصية والاجتماعية والبيئية المعقدة التي تؤثر على حرية الفرصة للطلاب لذا تنتهي الدراسة برؤية مستقبلية للالتحاق بالتعليم الجامعي المصري في ضوء مدخل القدرات البشرية .Summary: This study aimed to identify the factors that affect the chances of students enrolling in university education in Egypt in the light of the entrance to human capabilities, and through the use of the qualitative approach This study demonstrated the power of human capabilities approach as a useful and strong theoretical framework to understand the complexities and challenges of enrollment in university education, especially since interest in educational products alone as in the theory of human capital that would create new forms of injustice and social exclusion to not pay attention to the individual differences and the circumstances surrounding the person that affects On joining university education, but the entrance to human capabilities indicates the need to give special attention to understanding the complex personal, social and environmental transfer factors that affect the freedom of the opportunity for students, Therefore, the study ends with a future vision to access to Egyptian university education in light of the entrance to human capabilities
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.02.Ph.D.2022.رح.ا (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030014000

أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات. 153-170.

هدفت هذه الدراسة إلى تعرُّف العوامل التي تؤثر على فرص التحاق الطلاب بالتعليم الجامعي بمصر في ضوء مدخل القدرات البشرية ، باستخدام المنهج الكيفي أثبت هذه الدراسة قوة مدخل القدرات البشرية باعتباره إطار نظري مفيد وقوي لفهم تعقيدات وتحديات الالتحاق بالتعليم الجامعي خاصة أن الاهتمام بالنواتج التعليمية وحدها كما في نظرية رأس المال البشري من شأنه أن يخلق أشكالًا جديدة من الظلم والاستبعاد الاجتماعي لعدم الاهتمام بالفروق الفردية و الظروف المحيطة بالشخص التي تؤثر على التحاقه بالتعليم الجامعي ولكن مدخل القدرات البشرية يشير إلى ضرورة إعطاء اهتمام خاص لفهم عوامل التحويل الشخصية والاجتماعية والبيئية المعقدة التي تؤثر على حرية الفرصة للطلاب لذا تنتهي الدراسة برؤية مستقبلية للالتحاق بالتعليم الجامعي المصري في ضوء مدخل القدرات البشرية .

This study aimed to identify the factors that affect the chances of students enrolling in university education in Egypt in the light of the entrance to human capabilities, and through the use of the qualitative approach This study demonstrated the power of human capabilities approach as a useful and strong theoretical framework to understand the complexities and challenges of enrollment in university education, especially since interest in educational products alone as in the theory of human capital that would create new forms of injustice and social exclusion to not pay attention to the individual differences and the circumstances surrounding the person that affects On joining university education, but the entrance to human capabilities indicates the need to give special attention to understanding the complex personal, social and environmental transfer factors that affect the freedom of the opportunity for students, Therefore, the study ends with a future vision to access to Egyptian university education in light of the entrance to human capabilities

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library