header
Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج قائم على التعلم النشط لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم / إعداد الباحثة بسمة كمال صابر عمر؛ المشرفون أ.د. هند إسماعيل إمبابي ،أ.م.د. إيمان أحمد خليل Remainder of title /

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 135 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The Effectiveness Of A Program Based On Active Learning To Develop Some Executive Functions In Children With Learning Disabilities [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.926
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية البرنامج القائم على التعلم النشط لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم، اتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة القائم على القياسين القبلي والبعدي،وقد تم تطبيق البرنامج على عينة من الأطفال تتراوح أعمارهم من (4-6) سنوات بروضة مدرسة السادات (1) بمركز أشمون محافظة المنوفية عددهم (10) أطفال من (الذكور والإناث)، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية: قائمة صعوبات التعلم إعداد(عادل عبدالله ،2006)، مقياس الوظائف التنفيذية إعداد(نهى الزيات،2016)، وبرنامج قائم على التعلم النشط لتنمية بعض الوظائف التنفيذية الأطفال ذوي صعوبات التعلم (إعداد الباحثة). وأظهرت الدراسة فاعلية البرنامج القائم على التعلم النشط لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم واستمرارية فاعلية البرنامج، وتوصي الدراسة الحالية بأهمية استخدام التعلم النشط كأحد الأساليب الدراسية الحديثة التي تساعد الأطفال في التخفيف من حدة صعوبات التعلم وتنمية الوظائف التنفيذية لديهم.Summary: The current study aimed to verify the effectiveness of the program based on active learning to develop some executive functions in children with learning difficulties. The study followed the one-group quasi-experimental approach based on pre- and post-measurements, where the study was applied to a sample of children aged from (4-6). Years in Sadat School Kindergarten (1) in Ashmoun Center, Menoufia Governorate, number of (10) children (males and females), and the study used the following tools: a list of learning difficulties by (Adel Abdullah, 2006), an executive functions scale (by Noha Al-Zayat,2016), and a program based on active learning to develop some functions. Executive: Children with learning difficulties (prepared by the researcher). The study showed the effectiveness of the program based on active learning to develop some executive functions in children with learning disabilities and the continuity of the effectiveness of the program. The current study recommends the importance of using active learning as one of the modern educational methods that helps children alleviate the severity of learning disabilities and develop their executive functions.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2024.بس.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031899000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.26.03.M.Sc.2023.هن.ف فاعلية برنامج قائم على أنواع الذكاءات المتعددة لتنمية بعض المهارات المعرفية للأطفال ذوى اضطراب التوحد / Remainder of title / Cai01.26.03.M.Sc.2024.آل.ف / فاعلية برنامج ارشادى قائم على السيكودراما لتنمية مهارة حل المشكلات لدى أطفال الروضة ذوى صعوبات التعلم) Remainder of title / Cai01.26.03.M.Sc.2024.اح.ف ( فاعلية برنامج قائم على العلاج الوظيفى لتنمية المهارات الحس حركية لدى الأطفال الذاتويين) / Cai01.26.03.M.Sc.2024.بس.ف فاعلية برنامج قائم على التعلم النشط لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم / Remainder of title / Cai01.26.03.M.Sc.2024.دع.ف فاعلِيَّة برنامج قائم على الوظائف التَّنفيذيَّة لتحسين اللَّغَة لدى الأطفال زَارِعِيَّ القَوْقَعَة / Cai01.26.03.M.Sc.2024.رش.ب برنامج قائم على أنشطة اللَّعِب التَّعاوُنيِّ لِخفَّض الاضطراب المشترك لدى الأطفال ضِعَاف السَّمْع العُدْوانيِّين / Remainder of title / Cai01.26.03.M.Sc.2024.زي.ف فاعلية برنامج قائم على بعض تطبيقات الأندرويد فى تنمية التفكير العلمى لدى عينة من أطفال الروضة ذوى صعوبات التعلم) /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 121-113.

هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية البرنامج القائم على التعلم النشط لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم، اتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة القائم على القياسين القبلي والبعدي،وقد تم تطبيق البرنامج على عينة من الأطفال تتراوح أعمارهم من (4-6) سنوات بروضة مدرسة السادات (1) بمركز أشمون محافظة المنوفية عددهم (10) أطفال من (الذكور والإناث)، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية: قائمة صعوبات التعلم إعداد(عادل عبدالله ،2006)، مقياس الوظائف التنفيذية إعداد(نهى الزيات،2016)، وبرنامج قائم على التعلم النشط لتنمية بعض الوظائف التنفيذية الأطفال ذوي صعوبات التعلم (إعداد الباحثة). وأظهرت الدراسة فاعلية البرنامج القائم على التعلم النشط لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم واستمرارية فاعلية البرنامج، وتوصي الدراسة الحالية بأهمية استخدام التعلم النشط كأحد الأساليب الدراسية الحديثة التي تساعد الأطفال في التخفيف من حدة صعوبات التعلم وتنمية الوظائف التنفيذية لديهم.

The current study aimed to verify the effectiveness of the program based on active learning to develop some executive functions in children with learning difficulties. The study followed the one-group quasi-experimental approach based on pre- and post-measurements, where the study was applied to a sample of children aged from (4-6). Years in Sadat School Kindergarten (1) in Ashmoun Center, Menoufia Governorate, number of (10) children (males and females), and the study used the following tools: a list of learning difficulties by (Adel Abdullah, 2006), an executive functions scale (by Noha Al-Zayat,2016), and a program based on active learning to develop some functions. Executive: Children with learning difficulties (prepared by the researcher).
The study showed the effectiveness of the program based on active learning to develop some executive functions in children with learning disabilities and the continuity of the effectiveness of the program. The current study recommends the importance of using active learning as one of the modern educational methods that helps children alleviate the severity of learning disabilities and develop their executive functions.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library