header
Image from OpenLibrary

/ فاعلية برنامج قائم على العلاج الوظيفي لتحسين اضطراب التكامل الحسي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد مقدمة هالة صلاح الدين محمود؛ إشراف أ.د شحاته سليمان محمد، أ.م.د هبه إسماعيل متولى، أ.د أسماء محمد السرسي، أ.م.د ايمان احمد خليل

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 139 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The Effectiveness Of An Occupational Therapy-Based Program To Improve Sensory Integration Disorder In Children With Autism Spectrum Disorder [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 155/371.94/370.2
Available additional physical forms:
  • صدر ايضا كقرص مدمج
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة الي تحسين اضطراب التكامل الحسي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد بإستخدام برنامج قائم على العلاج الوظيفي واستخدمت الباحثة في الدراسة المنهج شبة التجريبي ذو التصميم التجريبي للمجموعة الواحدة و تكونت عينة الدراسة من عدد (10) اطفال في عمر من (5,5-7) واعتمدت الدراسة علي الأدوات التالية: اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لقياس الذكاء لجون رافن (إعداد:تعديل وتقنين / عماد أحمد حسن ،2016). ومقياس جيليام التقديري لتشخيص أعراض وشدة اضطراب التوحد الاصدار الثالث (GAR-3) اعداد عادل عبدالله محمد، عبيرأبوالمجد(2020).ومقياس اضطراب التكامل الحسي (إعداد الباحثة).والبرنامج القائم على فنيات العلاج الوظيفي (إعداد الباحثة) واسفرت النتائج عن فاعلية البرنامج القائم علي العلاج الوظيفي في تحسين اضطراب التكامل الحسي لدي الاطفال ذوي أضطراب طيف التوحد.Summary: The study aimed to improve sensory integration disorder in children with autism spectrum disorder using an occupational therapy-based program. The researcher used a quasi-experimental approach with a single-group experimental design and the study sample consisted of (10) children aged (5.5years -7 years) with an average of (72) and the study relied on the following tools: Colored sequential matrices test to measure intelligence by John Raven (preparation: modification and standardization by Emad Ahmed Hassan, 2016). The Gilliam Autism Rating Scale (GAR-3) by Adel Abdullah Mohammed, Abeer Abulmagd (2020), the Sensory Integration Disorder Scale (prepared by the researcher), and the program based on occupational therapy techniques (prepared by the researcher). The results revealed the effectiveness of the occupational therapy-based program in improving sensory integration disorder in children with autism spectrum disorder.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2024.ها.ف. (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031950000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.26.03.M.Sc.2024.مي.ف فاعلية برنامج قائم على أنشطة الذاكرة العاملة في خفض حدة الديسلكسيا لدى أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم / Remainder of title / Cai01.26.03.M.Sc.2024.مي.ف فاعِلِيَّة برنامج إرشادِيّ قائم على المشاركة الوالدِيَّة لخفِّض حدَّة النَّشاط الزَّائِد لدى الأطفال ذوي اضْطراب التَّحَدِّي المُعَارِض / Remainder of title / Cai01.26.03.M.Sc.2024.نا.ف ( فاعلية برنامج بورتاج لتحسين اللغة البراجماتية لدى عينة من أطفال الروضة ذوى صعوبات التعلم ) / Remainder of title / Cai01.26.03.M.Sc.2024.ها.ف. / فاعلية برنامج قائم على العلاج الوظيفي لتحسين اضطراب التكامل الحسي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد Cai01.26.03.M.Sc.2024شر.ف. فاعلية برنامج قائم على العلاج الوظيفي لتحسين الإدراك البصري لدى عينة من أطفال الإصابة الدماغية / Cai01.26.03.M.Sc2022رح.ف فاعلية برنامج لتنمية اللغة التعبيرية لدى الأطفال المصابين بالأبراكسيا اللفظية باستخدام نموذج دريفن / Cai01.26.03.M.Sc32022.حس.ف فاعلية برنامج قائم على استخدام تحليل السلوك التطبيقي [ABA] في تحسين الإدراك السمعي لدى عينة من الأطفال الذاتويين /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 135-125.

هدفت الدراسة الي تحسين اضطراب التكامل الحسي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد بإستخدام برنامج قائم على العلاج الوظيفي واستخدمت الباحثة في الدراسة المنهج شبة التجريبي ذو التصميم التجريبي للمجموعة الواحدة و تكونت عينة الدراسة من عدد (10) اطفال في عمر من (5,5-7) واعتمدت الدراسة علي الأدوات التالية: اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لقياس الذكاء لجون رافن (إعداد:تعديل وتقنين / عماد أحمد حسن ،2016). ومقياس جيليام التقديري لتشخيص أعراض وشدة اضطراب التوحد الاصدار الثالث (GAR-3) اعداد عادل عبدالله محمد، عبيرأبوالمجد(2020).ومقياس اضطراب التكامل الحسي (إعداد الباحثة).والبرنامج القائم على فنيات العلاج الوظيفي (إعداد الباحثة) واسفرت النتائج عن فاعلية البرنامج القائم علي العلاج الوظيفي في تحسين اضطراب التكامل الحسي لدي الاطفال ذوي أضطراب طيف التوحد.

The study aimed to improve sensory integration disorder in children with autism spectrum disorder using an occupational therapy-based program. The researcher used a quasi-experimental approach with a single-group experimental design and the study sample consisted of (10) children aged (5.5years -7 years) with an average of (72) and the study relied on the following tools: Colored sequential matrices test to measure intelligence by John Raven (preparation: modification and standardization by Emad Ahmed Hassan, 2016). The Gilliam Autism Rating Scale (GAR-3) by Adel Abdullah Mohammed, Abeer Abulmagd (2020), the Sensory Integration Disorder Scale (prepared by the researcher), and the program based on occupational therapy techniques (prepared by the researcher). The results revealed the effectiveness of the occupational therapy-based program in improving sensory integration disorder in children with autism spectrum disorder.

صدر ايضا كقرص مدمج

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library