Image from OpenLibrary

أثر برنامج تدريبي قائم على نموذج معرفي اجتماعي فى تنمية كفاءة التمثيل المعرفي للمعلومات وبعض متغيرات الشخصية والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ المدرسة الابتدائية العاديين وذوي صعوبات التعلم / إعداد الباحث ياسمين محمد عبد الجواد؛ إشــــــراف أ.د / محمد عاطف عطيفي. Remainder of title /

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 216 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The impact of a training program based on a cognitive social model on developing the efficiency of the cognitive representation of information process,some personality variables and academic achievement for normal and learning difficulties students of the elementary school [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.926
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: يهدف البحث الحالي إلى: دراسة أثر التسريع المعرفي في تنمية كفاءة التمثيل المعرفي للمعلومات وبعض متغيرات الشخصية كالاستقلالية والتفاعل الاجتماعي وتقدير الذات والتحصيل الدراسي لتلاميذ المدرسة الابتدائية العاديين وذوي صعوبات التعلم. أدوات البحث:1-بطارية مقاييس التقدير التشخيصية لصعوبات التعلم( 2007 ، فتحي مصطفى الزيات) 2-اختبار التفاعلات الاجتماعية للأطفال خارج المنزل (2008 ،عادل عبدالله محمد) 3-مقياس تقدير الذات للأطفال (2014 ، سناء فراج عثمان) 4-مقياس التمثيل العقلى المعرفى للمعلومات للاطفال إعداد الباحثة 5- مقياس الإستقلالية للأطفال إعداد الباحثة 6- نتائج الإختبارات التحصيلية للتلاميذ (أكتوبر- نوفمبر- ديسمبر) عينة البحث وتكونت عينة الدراسة من 148 تلميذًا وتلميذة، 69 إناث و 79 ذكور، وتم اختيارهم من بين فئات الطفولة المتوسطه من سن (8) الى (9) سنوات، من مدرستين من مدارس التعليم الأساسي بمحافظة القاهرة ، وقسمت عينة الدراسة إلى أربع مجموعات (مجموعتين ضابطتين يتم التدريس لهم وفق الطريقة التقليدية، ومجموعتين تجريبيتين يتم تطبيق البرنامج عليهم).Summary: The research aimed to study the effect of cognitive acceleration in developing the efficiency of cognitive representation of information and some personality variables such as independence, social interaction, self-esteem, and academic achievement for ordinary primary school students and those with learning difficulties. The experimental method was used on 148 students who were divided into 4 groups. The results resulted in significant differences. Statistical significance between the experimental groups and the control groups in the post-test in favor of the experimental groups.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.09.Ph.D.2024.يا.أ (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031923000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 188-208.

يهدف البحث الحالي إلى: دراسة أثر التسريع المعرفي في تنمية كفاءة التمثيل المعرفي للمعلومات وبعض متغيرات الشخصية كالاستقلالية والتفاعل الاجتماعي وتقدير الذات والتحصيل الدراسي لتلاميذ المدرسة الابتدائية العاديين وذوي صعوبات التعلم. أدوات البحث:1-بطارية مقاييس التقدير التشخيصية لصعوبات التعلم( 2007 ، فتحي مصطفى الزيات) 2-اختبار التفاعلات الاجتماعية للأطفال خارج المنزل (2008 ،عادل عبدالله محمد)
3-مقياس تقدير الذات للأطفال (2014 ، سناء فراج عثمان) 4-مقياس التمثيل العقلى المعرفى للمعلومات للاطفال إعداد الباحثة 5- مقياس الإستقلالية للأطفال إعداد الباحثة 6- نتائج الإختبارات التحصيلية للتلاميذ (أكتوبر- نوفمبر- ديسمبر) عينة البحث وتكونت عينة الدراسة من 148 تلميذًا وتلميذة، 69 إناث و 79 ذكور، وتم اختيارهم من بين فئات الطفولة المتوسطه من سن (8) الى (9) سنوات، من مدرستين من مدارس التعليم الأساسي بمحافظة القاهرة ، وقسمت عينة الدراسة إلى أربع مجموعات (مجموعتين ضابطتين يتم التدريس لهم وفق الطريقة التقليدية، ومجموعتين تجريبيتين يتم تطبيق البرنامج عليهم).

The research aimed to study the effect of cognitive acceleration in developing the efficiency of cognitive representation of information and some personality variables such as independence, social interaction, self-esteem, and academic achievement for ordinary primary school students and those with learning difficulties. The experimental method was used on 148 students who were divided into 4 groups. The results resulted in significant differences. Statistical significance between the experimental groups and the control groups in the post-test in favor of the experimental groups.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library