Image from OpenLibrary

برنامج مقترح قائم على مدخل التعلم المقلوب لتنمية مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى المتقدم / إعداد إيمان أحمد عبد الحليم أحمد الشافعي؛ إشراف أ . د إيمان أحمد هريدي، د. أحمد محمد عيسى، د. نهى محمود أحمد محمود. Remainder of title /

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 286 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • / AProposed Programme Based on the Flipped Learning Approach for Developing Reading Comprehension Skills and Writing For Arabic Non- Speaker Learners of the Advanced Level [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 418.24
Available additional physical forms:
  • صدر ايضا كقرص مدمج
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: تتحدد مشكلة البحث في: ضعف مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة، لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى للمستوى المتقدم؛ مما دفع الباحثة لاقتراح برنامج قائم على مدخل التعلم المقلوب، لتنمية مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة، وتمكينهم من المهارات المناسبة، وقد استخدم البحث المنهج الوصفي في صياغة الإطار النظري، وكذلك في بناء الأدوات وبيان أسس إعداد البرنامج المقترح، كما أنه استخدم المنهج التجريبي في تطبيق البرنامج، وتحديد أدوات البحث، واختيار مجموعة البحث؛ وذلك لبيان مدى تمكن متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى من بعض مهارات اللغة العربية، وتمكنهم من هذه المهارات؛ وقد استلزم بناء البرنامج تحديد مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة، وبناء اختبار لقياس التمكن من مهارات الاستيعاب القرائي، وكذلك بناء اختبار لقياس تمكن متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى المتقدم من مهارات الكتابة، واستمارة تحليل أخطاء كتابات المتعلمين من مهارات الكتابة، وقد تم إعداد البرنامج القائم على مدخل التعلم المقلوب لتنمية الاستيعاب القرائي والكتابة المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى للمستوى المتقدم، وتعرف فاعلية البرنامج القائم على مدخل التعلم المقلوب؛ لتنمية مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى للمستوى المتقدم.Summary: The research problem is determined in the weakness of the reading and writing skills among non-native Arabic language learners the advanced level, which prompted the researcher to propose a program based on the flipped learning approach, to develop the reading and writing skills, and enabling them to do the appropriate skills. The research used the descriptive method in formulating the theoretical framework, building the tools, and explaining the foundations of preparing the proposed program. The research also used the semi-experimental method in applying the program, identifying the research tools, and selecting the research group. This is to detect the accuracy extent of non-native Arabic language learners of some Arabic language skills, and their accuracy of these skills. The program building required identifying the learners’ reading comprehension and writing skills, and building a test to measure their accuracy of reading comprehension skills, as well as building a test to measure the accuracy of on-native Arabic language learners in writing skills. The program based on the flipped learning approach has been prepared, and the effectiveness of the program based on the flipped learning approach has been established to develop the appropriate skills of reading comprehension and writing for on-native Arabic language learners at the advanced level.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.01.Ph.D.2023.إي.ب (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032007000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 152-165.

تتحدد مشكلة البحث في: ضعف مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة، لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى للمستوى المتقدم؛ مما دفع الباحثة لاقتراح برنامج قائم على مدخل التعلم المقلوب، لتنمية مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة، وتمكينهم من المهارات المناسبة، وقد استخدم البحث المنهج الوصفي في صياغة الإطار النظري، وكذلك في بناء الأدوات وبيان أسس إعداد البرنامج المقترح، كما أنه استخدم المنهج التجريبي في تطبيق البرنامج، وتحديد أدوات البحث، واختيار مجموعة البحث؛ وذلك لبيان مدى تمكن متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى من بعض مهارات اللغة العربية، وتمكنهم من هذه المهارات؛ وقد استلزم بناء البرنامج تحديد مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة، وبناء اختبار لقياس التمكن من مهارات الاستيعاب القرائي، وكذلك بناء اختبار لقياس تمكن متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى المتقدم من مهارات الكتابة، واستمارة تحليل أخطاء كتابات المتعلمين من مهارات الكتابة، وقد تم إعداد البرنامج القائم على مدخل التعلم المقلوب لتنمية الاستيعاب القرائي والكتابة المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى للمستوى المتقدم، وتعرف فاعلية البرنامج القائم على مدخل التعلم المقلوب؛ لتنمية مهارات الاستيعاب القرائي والكتابة المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى للمستوى المتقدم.

The research problem is determined in the weakness of the reading and writing skills among non-native Arabic language learners the advanced level, which prompted the researcher to propose a program based on the flipped learning approach, to develop the reading and writing skills, and enabling them to do the appropriate skills. The research used the descriptive method in formulating the theoretical framework, building the tools, and explaining the foundations of preparing the proposed program. The research also used the semi-experimental method in applying the program, identifying the research tools, and selecting the research group. This is to detect the accuracy extent of non-native Arabic language learners of some Arabic language skills, and their accuracy of these skills. The program building required identifying the learners’ reading comprehension and writing skills, and building a test to measure their accuracy of reading comprehension skills, as well as building a test to measure the accuracy of on-native Arabic language learners in writing skills. The program based on the flipped learning approach has been prepared, and the effectiveness of the program based on the flipped learning approach has been established to develop the appropriate skills of reading comprehension and writing for on-native Arabic language learners at the advanced level.

صدر ايضا كقرص مدمج

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library