header
Image from OpenLibrary

فاعلية الإرشاد بالواقع فى تعديل الإستهداف المعرفي للاكتئاب وتنمية المهارات بين الشخصية وأثره على الأعراض الاكتئابية للمراهقات / اعداد مني حمدى حسن محمد الشرقاوى؛ إشراف أ‌. د. سميرة على جعفر أبو غزالة، د. منال منصور الحملاوى. Remainder of title /

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 182 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Effectiveness of reality counseling in modifying depressive cognitive vulnerability, developing interpersonal skills and its impact on the depressive symptoms among adolescent girls [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 155.5
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: الكشف عن فعالية برنامج الإرشاد بالواقع فى تعديل الإستهداف المعرفى للاكتئاب وتنمية المهارات بين الشخصية وأثره على الأعراض الاكتئابية للمراهقات. واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبى ذي المجموعتين المتكافئتين (مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة). أدوات البحث : 1- بطارية التشوهات المعرفية (اعداد/ أحمد هارون، 2017) 2- مقياس المهارات بين الشخصية اعداد الباحثة، 3- مقياس بيك للاكتئاب (تعريب/ غريب عبد الفتاح، 2015)، 4- مقياس المستوى الإقتصادى الاجتماعى للأسرة (اعداد/ عبد العزيز الشخص، 2012)، 5- البرنامج الإرشاد بالواقع (اعداد/ الباحثة). عينة البحث : تكونت من (40) مراهقة من طالبات المدارس تم تقسيمهن بالتساوى إلى مجموعتين ممن تتراوح أعمارهن بين (15 – 17) عام وبمتوسط عمر زمنى قدره (16) عام وبانحراف معيارى قدره (1,23).Summary: Aimed to reveal the effectiveness of the reality counselling program in modifying depressive cognitive vulnerability, developing interpersonal skills and its impact on the depressive symptoms among adolescent girls. The study aimed on the experimental approach. The study sample consisted of (40) adolescent schoolgirls who were divided equally into two groups, ranging in age from (15-17) years, with an average chronological age of (16) years. The study tools: 1- Battery of cognitive distortions. (Prepared by/ Ahmed Haroun, 2017), 2-Interpersonal Skills Scale prepared by/ the researcher, Beck Depression Scale (Arabized by/ Ghareeb Abdel Fattah, 2015), 3- The economic and social level of the family scale (prepared by/ Abdel Aziz Al-Shakhs, 2012), 4- the Reality Counselling Program (prepared by/ the researcher).
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.04.Ph.D.2024.من.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032016000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.23.04.Ph.D.2023.مص.ف فعالية الإرشاد بالقبول والإلتزام في خفض عدم الرضا عن صورة الجسم وتحسين جودة الحياة لدى طالبات الجامعة /" : Cai01.23.04.Ph.D.2024.AD.F برنامج إرشادي للأمهات لتنمية بعض المهارات الحياتية لأبنائهم ذوي اضطراب طيف التوحد وأثره في تخفيف الإجهاد النفسي / Cai01.23.04.Ph.D.2024.صب.ب برنامج إرشادي لخفض بعض المشكلات النفسية للأطفال زارعي القوقعة المدمجين مع أقرانهم العاديين / Cai01.23.04.Ph.D.2024.من.ف فاعلية الإرشاد بالواقع فى تعديل الإستهداف المعرفي للاكتئاب وتنمية المهارات بين الشخصية وأثره على الأعراض الاكتئابية للمراهقات / Remainder of title / Cai01.23.04.Ph.D.2024.نس.ب برنامج إرشادي لتنمية التنظيم المعرفي للانفعال وأثره في خفض المشكلات النفسية السلوكية المصاحبة لطلاق الوالدين لدى الأبناء في مرحلة الطفولة المتأخرة / Remainder of title / Cai01.23.04.Ph.D.2024.وس.ف فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي في تحسين نوعية الحياة لدى الطلاب المكفوفين بصريًا وأثره على سلوكهم التوافقي / Cai01.23.04.Ph.D2022.تق.ر ديناميات البناء النفسي لدي المنزعجين من النوع قبل وبعد عملية إعادة التعيين الجنسي /

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 155-174.

الكشف عن فعالية برنامج الإرشاد بالواقع فى تعديل الإستهداف المعرفى للاكتئاب وتنمية المهارات بين الشخصية وأثره على الأعراض الاكتئابية للمراهقات. واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبى ذي المجموعتين المتكافئتين (مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة). أدوات البحث : 1- بطارية التشوهات المعرفية (اعداد/ أحمد هارون، 2017) 2- مقياس المهارات بين الشخصية اعداد الباحثة، 3- مقياس بيك للاكتئاب (تعريب/ غريب عبد الفتاح، 2015)،
4- مقياس المستوى الإقتصادى الاجتماعى للأسرة (اعداد/ عبد العزيز الشخص، 2012)، 5- البرنامج الإرشاد بالواقع (اعداد/ الباحثة). عينة البحث : تكونت من (40) مراهقة من طالبات المدارس تم تقسيمهن بالتساوى إلى مجموعتين ممن تتراوح أعمارهن بين (15 – 17) عام وبمتوسط عمر زمنى قدره (16) عام وبانحراف معيارى قدره (1,23).

Aimed to reveal the effectiveness of the reality counselling program in modifying depressive cognitive vulnerability, developing interpersonal skills and its impact on the depressive symptoms among adolescent girls. The study aimed on the experimental approach. The study sample consisted of (40) adolescent schoolgirls who were divided equally into two groups, ranging in age from (15-17) years, with an average chronological age of (16) years. The study tools: 1- Battery of cognitive distortions. (Prepared by/ Ahmed Haroun, 2017), 2-Interpersonal Skills Scale prepared by/ the researcher, Beck Depression Scale (Arabized by/ Ghareeb Abdel Fattah, 2015), 3- The economic and social level of the family scale (prepared by/ Abdel Aziz Al-Shakhs, 2012), 4- the Reality Counselling Program (prepared by/ the researcher).

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library