Image from OpenLibrary

برنامج إثرائي قائم على الواقع المعزّز لتنمية المعرفة الرياضية ومهارات التفكير البصري لدي طفل الروضة / [إعداد] أميرة خلف مصطفى ؛ إشراف أ.د/ وائل عبدالله محمد علي، د/ مروة محمد جمال الدين المحمدي Remainder of title /

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 283 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • An Enrichment Program Based on Augmented Reality to Develop the Mathematical Knowledge and Visual Thinking Skills of the Kindergarten [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 372.218
Available additional physical forms:
  • صدر ايضا كقرص مدمج
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدف البحث الحاضر إلى تنمية المعرفة الرياضية ومهارات التفكير البصري لدى طفل الروضة من خلال برنامج إثرائي قائم على الواقع المعزز، وقد شملت عينة البحث على مجموعة البحث التي تكونت من (60) طفل وطفلة والذين تتراوح أعمارهم بين(5-6) سنوات، من أطفال روضة بمدرسة رستم الإبتدائية، واعتمد البحث على القياس القبلي والبعدي لمجموعة البحث، واشتملت المواد التعليمية للبحث على: برنامج رياضيات طفل الروضة بالواقع المعزز، وتكونت أدوات البحث على: اختبار المعرفة الرياضية المفاهيمية المصور لطفل الروضة، اختبار المعرفة الرياضية الإجرائية المصور لطفل الروضة، مقياس التفكير البصري المصور لطفل الروضة. وأسفرت نتائج البحث عن أنه يوجد فرق دال احصائيا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين (التجريبية - الضابطة) في التطبيق البعدي لاختبار المعرفة الرياضية المفاهيمية لصالح المجموعة التجريبية، كما يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المعرفة الرياضية الإجرائية لصالح المجموعة التجريبية، يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات أطفال المجموعة (التجريبية - الضابطة) في التطبيق البعدي لمقياس مهارات التفكير البصري في الرياضيات لكل مهارة على حدة وللمقياس ككل لصالح المجموعة التجريبية، ويتصف البرنامج الإثرائي القائم على الواقع المعزز بالفاعلية لتنمية المعرفة الرياضية ومهارات التفكير البصري لدى أطفال مجموعة البحث، كما يوجد اختلاف بين أطفال الروضة عينة البحث في اختبار المعرفة الرياضية المفاهيمية والإجرائية ومقياس مهارات التفكير البصري قبل وبعد تطبيق البرنامج الإثرائي القائم على الواقع المعززلصالح التطبيق البعدي. Summary: The current research aims to develop mathematical knowledge and visual thinking skills for kindergarten children through an enrichment program based on augmented reality. The research sample included a research group that consisted of (60) male and female children, aged between (5-6) years, children. Rustom Primary School Kindergarten. The research relied on pre- and post-measurement for the research group. The educational materials for the research included: a mathematics program for the kindergarten child using augmented reality technology. The research tools consisted of: an illustrated conceptual mathematical knowledge test for the kindergarten child, an illustrated procedural mathematical knowledge test for the kindergarten child, a scale Visual thinking for kindergarten children. The results of the research revealed that there is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the children of the two groups (experimental - control) in the post-application of the conceptual mathematical knowledge test in favor of the experimental group. There is also a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the children of the group. The experimental and the control group in the post-application of the procedural mathematical knowledge test in favor of the experimental group. There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of the children of the group (experimental - control) in the post-application of the scale of visual thinking skills in mathematics for each skill separately and for the scale as a whole in favor of the group. Experimental,The enrichment program based on augmented reality is characterized by its effectiveness in developing mathematical knowledge and visual thinking skills among the children of the research group. There is also a difference between the kindergarten children in the research sample in the conceptual and procedural mathematical knowledge test and the visual thinking skills scale before and after applying the enrichment program based on augmented reality in favor of the post-application.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.05.Ph.D.2024.أم.ب (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031921000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 171-210.

هدف البحث الحاضر إلى تنمية المعرفة الرياضية ومهارات التفكير البصري لدى طفل الروضة من خلال برنامج إثرائي قائم على الواقع المعزز، وقد شملت عينة البحث على مجموعة البحث التي تكونت من (60) طفل وطفلة والذين تتراوح أعمارهم بين(5-6) سنوات، من أطفال روضة بمدرسة رستم الإبتدائية، واعتمد البحث على القياس القبلي والبعدي لمجموعة البحث، واشتملت المواد التعليمية للبحث على: برنامج رياضيات طفل الروضة بالواقع المعزز، وتكونت أدوات البحث على: اختبار المعرفة الرياضية المفاهيمية المصور لطفل الروضة، اختبار المعرفة الرياضية الإجرائية المصور لطفل الروضة، مقياس التفكير البصري المصور لطفل الروضة.
وأسفرت نتائج البحث عن أنه يوجد فرق دال احصائيا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين (التجريبية - الضابطة) في التطبيق البعدي لاختبار المعرفة الرياضية المفاهيمية لصالح المجموعة التجريبية، كما يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المعرفة الرياضية الإجرائية لصالح المجموعة التجريبية، يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات أطفال المجموعة (التجريبية - الضابطة) في التطبيق البعدي لمقياس مهارات التفكير البصري في الرياضيات لكل مهارة على حدة وللمقياس ككل لصالح المجموعة التجريبية، ويتصف البرنامج الإثرائي القائم على الواقع المعزز بالفاعلية لتنمية المعرفة الرياضية ومهارات التفكير البصري لدى أطفال مجموعة البحث، كما يوجد اختلاف بين أطفال الروضة عينة البحث في اختبار المعرفة الرياضية المفاهيمية والإجرائية ومقياس مهارات التفكير البصري قبل وبعد تطبيق البرنامج الإثرائي القائم على الواقع المعززلصالح التطبيق البعدي.

The current research aims to develop mathematical knowledge and visual thinking skills for kindergarten children through an enrichment program based on augmented reality. The research sample included a research group that consisted of (60) male and female children, aged between (5-6) years, children. Rustom Primary School Kindergarten. The research relied on pre- and post-measurement for the research group. The educational materials for the research included: a mathematics program for the kindergarten child using augmented reality technology. The research tools consisted of: an illustrated conceptual mathematical knowledge test for the kindergarten child, an illustrated procedural mathematical knowledge test for the kindergarten child, a scale Visual thinking for kindergarten children.
The results of the research revealed that there is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the children of the two groups (experimental - control) in the post-application of the conceptual mathematical knowledge test in favor of the experimental group. There is also a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the children of the group. The experimental and the control group in the post-application of the procedural mathematical knowledge test in favor of the experimental group. There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of the children of the group (experimental - control) in the post-application of the scale of visual thinking skills in mathematics for each skill separately and for the scale as a whole in favor of the group. Experimental,The enrichment program based on augmented reality is characterized by its effectiveness in developing mathematical knowledge and visual thinking skills among the children of the research group. There is also a difference between the kindergarten children in the research sample in the conceptual and procedural mathematical knowledge test and the visual thinking skills scale before and after applying the enrichment program based on augmented reality in favor of the post-application.

صدر ايضا كقرص مدمج

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library