header
Image from OpenLibrary

إستراتيجية مقترحة قائمة على المدخل التكاملي باستخدام أنشطة التوكاتسو لتنمية مهارات التحدث باللغة العربية لتلاميذ المدرسة المصرية اليابانية / إعداد الباحثة / مروه عامر محمد عبد الرحمن؛ إشراف أ. د إيمان أحمد محمد هريدي، د. مصطفى عرابي عزب. Remainder of title /

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 264 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • A proposed strategy based on the integrative approach using tokatsu activities to develop arabic speaking skills for primary school students in egyptian – japanese schools [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 418.2
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات التحدث باللغة العربية لتلاميذ المرحلة الابتدائية بالمدرسة المصرية اليابانية؛ وذلك من خلال إستراتيجية مقترحة قائمة على المدخل التكاملي باستخدام أنشطة التوكاتسو؛ ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي لإعداد الإطار النظري، والمنهج التجريبي (التصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين)، وتمثلت أدوات البحث، ومواده التعليمية في إعداد قائمة مهارات التحدث باللغة العربية المناسبة لتلاميذ الصف الرابع الابتدائي، واختبار التحدث باللغة العربية الشفهي، وبطاقة الملاحظة لقياس مهارات التحدث باللغة العربية، كما تكونت من الإستراتيجية المقترحة، وكراسة الأنشطة، ودليل المعلم، وتكونت عينة البحث الحالي من مجموعتين بحثيتين (الأولي تجريبية)، (والثانية ضابطة)، وكان عدد كل مجموعة (25) تلميذا وتلميذة، من تلاميذ الصف الرابع الابتدائي بالمدرسة المصرية اليابانية، وطبقت الإستراتيجية خلال الفصل الدراسي الأول (2023/2024) بالمدرسة المصرية اليابانية بحدائق أكتوبر، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,01) بين متوسطي درجات التلاميذ في المجموعة التجريبية، وبين متوسطي درجات التلاميذ في المجموعة الضابطة لصالح التطبيق البعدي للإستراتيجية، مما يعني فاعلية الإستراتيجية المقترحة القائمة على المدخل التكاملي باستخدام أنشطة التوكاتسو، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة باستخدام المدخل التكاملي وأنشطة التوكاتسو في تدريس مهارات التحدث باللغة العربيةSummary: The current research aims to develop Arabic speaking skills for primary school students at the Egyptian-Japanese School. This is through a proposed strategy based on the integrative approach using tokatsu activities. To achieve the research objectives, the descriptive approach was used to prepare the theoretical framework, and the experimental approach (a quasi-experimental design with two groups), and the research tools and educational materials were the preparation of a list of Arabic speaking skills appropriate for fourth grade students, an oral Arabic speaking test, and a note card to measure skills. Speaking the Arabic language, as it consisted of the proposed strategy, the activities brochure, and the teacher’s guide. The sample of the current research consisted of two research groups (the first experimental) (and the second control), and the number of each group was (25) male and female students, from the fourth grade of primary school in the Egyptian school. The strategy was applied during the first semester (2023/2024) at the Egyptian Japanese School in October Gardens. The results of the study resulted in statistically significant differences at the significance level (0.01) between the average grades of the students in the experimental group, and the average grades of the students in the control group favored the post-application of the strategy, which means the effectiveness of the proposed strategy based on the integrative approach using tokatsu activities. In light of these results, the researcher recommended using the integrative approach and tokatsu activities in teaching Arabic speaking skills.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.01.M.Sc.2024.مر.إ (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032077000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.23.01.M.Sc.2024.حس.إ إستراتيجية قائمة على القبليات العرفانية لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى المتقدم / Remainder of title / Cai01.23.01.M.Sc.2024.عل.ا استراتيجية مقترحة قائمة على التعليم المتمايز لتنمية مهارات التفكير العليا في مادة التاريخ لدى طلاب المرحلة الثانوية / Cai01.23.01.M.Sc.2024.مح.إ إستراتيجية مقترحة قائمة على التعلم التوليدي فى تنمية مهارات تعليل الأحكام الفقهية فى مادة الفقه لدى طلاب المرحلة الثانوية الأزهرية / Remainder of title / Cai01.23.01.M.Sc.2024.مر.إ إستراتيجية مقترحة قائمة على المدخل التكاملي باستخدام أنشطة التوكاتسو لتنمية مهارات التحدث باللغة العربية لتلاميذ المدرسة المصرية اليابانية / Remainder of title / Cai01.23.01.M.Sc.2024.نج.إ إستراتيجية مقترحة قائمة على المدخل المنظومي باستخدام أنشطة التوكاتسو لتنمية مهارات الكتابة الوظيفية باللغة العربية لتلاميذ المدرسة المصرية اليابانية / Remainder of title / Cai01.23.01.Ph.D..2022.رش.ب. برنامج إثرائي في مادة الاقتصاد المنزلي قائم على أبعاد التنمية المستدامة لتنمية مهارات إعادة تدويرالملابس واتجاه تلميذات المرحلة الإعدادية نحو الموضة البطيئة : Cai01.23.01.Ph.D.1975.مح.ص الصحافة المدرسية فى المرحلة الثانوية اهدافها وتقويمها /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 134-141.

هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات التحدث باللغة العربية لتلاميذ المرحلة الابتدائية بالمدرسة المصرية اليابانية؛ وذلك من خلال إستراتيجية مقترحة قائمة على المدخل التكاملي باستخدام أنشطة التوكاتسو؛ ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي لإعداد الإطار النظري، والمنهج التجريبي (التصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين)، وتمثلت أدوات البحث، ومواده التعليمية في إعداد قائمة مهارات التحدث باللغة العربية المناسبة لتلاميذ الصف الرابع الابتدائي، واختبار التحدث باللغة العربية الشفهي، وبطاقة الملاحظة لقياس مهارات التحدث باللغة العربية، كما تكونت من الإستراتيجية المقترحة، وكراسة الأنشطة، ودليل المعلم، وتكونت عينة البحث الحالي من مجموعتين بحثيتين (الأولي تجريبية)، (والثانية ضابطة)، وكان عدد كل مجموعة (25) تلميذا وتلميذة، من تلاميذ الصف الرابع الابتدائي بالمدرسة المصرية اليابانية، وطبقت الإستراتيجية خلال الفصل الدراسي الأول (2023/2024) بالمدرسة المصرية اليابانية بحدائق أكتوبر، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,01) بين متوسطي درجات التلاميذ في المجموعة التجريبية، وبين متوسطي درجات التلاميذ في المجموعة الضابطة لصالح التطبيق البعدي للإستراتيجية، مما يعني فاعلية الإستراتيجية المقترحة القائمة على المدخل التكاملي باستخدام أنشطة التوكاتسو، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة باستخدام المدخل التكاملي وأنشطة التوكاتسو في تدريس مهارات التحدث باللغة العربية

The current research aims to develop Arabic speaking skills for primary school students at the Egyptian-Japanese School. This is through a proposed strategy based on the integrative approach using tokatsu activities. To achieve the research objectives, the descriptive approach was used to prepare the theoretical framework, and the experimental approach (a quasi-experimental design with two groups), and the research tools and educational materials were the preparation of a list of Arabic speaking skills appropriate for fourth grade students, an oral Arabic speaking test, and a note card to measure skills. Speaking the Arabic language, as it consisted of the proposed strategy, the activities brochure, and the teacher’s guide. The sample of the current research consisted of two research groups (the first experimental) (and the second control), and the number of each group was (25) male and female students, from the fourth grade of primary school in the Egyptian school. The strategy was applied during the first semester (2023/2024) at the Egyptian Japanese School in October Gardens. The results of the study resulted in statistically significant differences at the significance level (0.01) between the average grades of the students in the experimental group, and the average grades of the students in the control group favored the post-application of the strategy, which means the effectiveness of the proposed strategy based on the integrative approach using tokatsu activities. In light of these results, the researcher recommended using the integrative approach and tokatsu activities in teaching Arabic speaking skills.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Under the supervision of New Central Library Manager

Implemented and Customized by: Eng.M.Mohamady
Contact:   info@cl.cu.edu.eg

© All rights reserved  New Central Library