إستراتيجية مقترحة قائمة على المدخل المنظومي باستخدام أنشطة التوكاتسو لتنمية مهارات الكتابة الوظيفية باللغة العربية لتلاميذ المدرسة المصرية اليابانية / إعداد الباحثة/ نجوى عادل عوض محمد أحمد؛ إشراف أ.د إيمان أحمد محمد هريدي، د. مصطفى عرابي عزب. Remainder of title /
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- A proposed strategy based on the systemic approach using tokkatsu activities to develop functional writing skills in arabic for primary schools students in egyptian-japanese schools [Added title page title]
- 370.1175
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.01.M.Sc.2024.نج.إ (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032078000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 154-163.
هدف هذا البحث إلى تنمية مهارات الكتابة الوظيفية في مجالات [كتابة التقرير- كتابة الإعلان- كتابة الدعوة] لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي بالمدارس المصرية اليابانية، وذلك من خلال إستراتيجية مقترحة قائمة على المدخل المنظومي باستخدام التوكاتسو، ولتحقيق هذا الهدف مزجت الباحثة بين المنهج الوصفي لإعداد الإطار النظري، والمنهج التجريبي (التصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين)؛ وذلك للتحقق من فاعلية الإستراتيجية المقترحة القائمة على المدخل المنظومي باستخدام التوكاتسو في تنمية مهارات الكتابة الوظيفية، وقامت الباحثة بإعداد اختبار الكتابة الوظيفية والذي تضمن (ورقة الأسئلة - مقياس التصحيح المتدرج)، كما أعدت المواد التعليمية الآتية:(كتيب أنشطة التلميذ- دليل المعلم)، وقد تم تطبيق أدوات البحث قبليا وبعديا في المدرسة المصرية اليابانية بحدائق أكتوبر، على مجموعة من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي وعددهم(50) تلميذا وتلميذة، قسمت على مجموعتين متساويتين إحداهما تجريبية، والأخرى ضابطة، وبعد إجراء التجربة وتطبيق الأدوات قبليا وبعديا توصلت نتائج البحث إلى أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لصالح المجموعة التجريبية، كما توصلت النتائج أيضا إلى أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية بين التطبيق القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لصالح التطبيق البعدي، مما يشير إلى فاعلية الإستراتيجية المقترحة القائمة على المدخل المنظومي باستخدام التوكاتسو في تنمية مهارات كتابة التقرير والدعوة والإعلان لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بضرورة الربط بين أنشطة التوكاتسو والمناهج التعليمية؛ للاستفادة بها في تنمية المهارات الأكاديمية للتلاميذ، وتوظيف ما يتعلمه التلاميذ بشكل عملي مترابط بشكل منظومي، وضرورة الاهتمام بمشاركة التلاميذ وتحويل دورهم من السلبية للإيجابية
This research aims to develop functional writing skills in the fields of [report writing - advertisement writing - invitation writing] among fifth grade primary school students in Egyptian-Japanese schools, through a proposed strategy based on the systematic approach using Tokkatsu. To achieve this goal, the researcher combined the descriptive approach to prepare the theoretical framework, and the experimental approach (quasi-experimental design with two groups); In order to verify the effectiveness of the proposed strategy based on the systematic approach using Tokkatsu in developing functional writing skills, the researcher prepared a functional writing test which included (question paper - graded correction scale), and prepared the following educational materials: (student activity booklet - teacher's guide). The research tools were applied before and after in the Egyptian Japanese School in October Gardens, on a group of (50) fifth grade primary school students, divided into two equal groups, one experimental and the other control. After conducting the experiment and applying the tools before and after, the research results concluded that there are statistically significant differences between the average scores of the pre-application and post-application in favor of the experimental group. The results also concluded that there are statistically significant differences between the pre-application and post-application of the experimental group in favor of the post-application, which indicates the effectiveness of the proposed strategy based on the systematic approach using Tokkatsu in developing report writing, advocacy and advertising skills among fifth grade primary school students. In light of these results, the researcher recommended the necessity of linking Tokkatsu activities to educational curricula; To benefit from it in developing students’ academic skills, and employing what students learn in a practical, systematic, and interconnected way, and the necessity of paying attention to students’ participation and transforming their role from negative to positive.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.