" أثر برنامج للتفكير البصري في تنمية ما وراء الإبداع والمهارات الفنية واليدوية والدافع للإنجاز لدي تلميذات المرحلة الإعدادية ( مجودات – مجددات )" / إعداد الباحثة عبير سعيد السيد جمعة؛ تحت اشراف ا.د/مني حسن السيد بدوي، ا.د/ أماني سعيدة سيد ابراهيم ، ا.د/خيرية محمد عبد العزيز .
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 288 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- Meta creativity, Technical and manual skills, and Achievement motivation for Student at Middle school (adaptors – innovators) [Added title page title]
- 373.236
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.09.Ph.D.2024.عب.ا (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032173000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 192-211.
مستخلص البحث : التفكير البصري قدرة عقلية مرتبطة بالجوانب الحسية التي تعتمد على الحواس وتقوم على عمليتي (الرؤية – التخيل) التي لها دور كبير في التعليم والتعلم واثراء العملية التعليمية وتنمية العديد من المهارات الفنية والأدائية و الابتكارية فهو يتعامل مع الصور والأشكال والرسوم الواقعية والتخيلية .
يهدف البحث الحالي إلى : التعرف على أثر برنامج للتفكير البصري في تنمية ما وراء الإبداع والمهارات الفنية واليدوية والدافع للإنجاز لدى تلميذات المرحلة الإعدادية( مجودات – مجددات)
أدوات البحث :
1. مقياس الأسلوب الإبداعي (ايمن عامر ،2002)
2. مقياس التفكير البصري ( إعداد الباحثة )
3. مقياس ما وراء الإبداع ( إعداد الباحثة )
4. مقياس المهارات الفنية واليدوية ( إعداد الباحثة )
5. مقياس الدافع للإنجاز (فاروق عبد الفتاح موسي ،2003)
عينة البحث : تمثلت عينة الدراسة في عدد ( 42 ) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي تم اختيارهن بين عدد ( 259) من تلميذات الصف الأول وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين :-
- مجموعة ضابطة( 21) تلميذة تم تقسيمها إلى (11 ) تلميذة مجودات ، (10) مجددات.
- مجموعة تجريبية (21) تم تقسيمها إلى (11) تلميذة مجودات ، (10) مجددات
Visual thinking is a mental ability linked to the sensory aspects that depend on the senses and is based on the two processes (vision - imagination), which have a major role in teaching and learning, enriching the educational process, and developing many artistic, performance, and innovative skills. It deals with real and imaginative images, shapes, and drawings.
The current research aims to: identify the effect of a visual thinking program in developing beyond creativity, artistic and manual skills, and motivation for achievement among middle school female students (adaptors - innovator)
search tools:
. Creative Style Scale (Ayman Amer, 2002)
Visual thinking scale (prepared by the researcher)
Meta-creativity scale (prepared by the researcher)
Technical and manual skills scale (prepared by the researcher)
Achievement Motivation Scale (Farouk Abdel Fattah Musa, 2003)
Research sample: The study sample consisted of (42) first-grade female students who were chosen from among (259) first-grade female students. The sample was divided into two groups: -
- A control group of (21) (11) adaptors - and (10) innovator
- An experimental group (21) (11) adaptor and (10) innovator
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.