Image from OpenLibrary

التدافع الإيجابي للأمهات وعلاقته بالأليكسيثيميا (Alexithymia) لدى أطفالهن ذوى صعوبات التعلم / رسالة مقدمة من الباحثة مي العقاد راشد السيد وهدان؛ اشراف أ.د. عفاف أحمد عويس، د. إيمان محمد رشوان .

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 122صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Mother's Positive Pushiation and its Relationship with Alexithymia for Children with Learning Disabilities [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.926
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدف البحث الحالى إلى التعرف على العلاقة بين التدافع الإيجابى للأمهات والأليكسيثيميا لدى اطفالهن ذوى صعوبات التعلم ، وتكونت عينة البحث من 100 طفلاً وطفلة، وتم أختيار العينة بطريقة عمدية نظراً لطبيعة متغيرات البحث، وتم تحديد المرحلة العمرية للعينة من (5-6) سنوات، وأشتملت ادوات البحث على: مقياس الأليكسيثيميا للأطفال ذوى صعوبات التعلم (إعداد الباحثة) ومقياس التدافع الإيجابى للأمهات (إعداد الباحثة) زقياس إدراكات الأطفال لتدافع والديهم معهم (إعداد عفاف عويس)، وتوصلت النتائج إلى أنة توجد علاقة ارتباطية دالة بين الدرجات الكلية للأليكسيثيميا لأطفال ذوى صعوبات التعلم وبين ابعاد مقياس التدافى الإيجابى للامهات ،توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسط رتب درجات الأليكسيثيميا لدى أطفال ذوى صعوبات التعلم تعزى إلى مستوى تعليم الأمهات ، عدم وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى درجات الأطفال الذكور والأناث، عدو وجود علاقه أرتباطية بين الدرجة الكلية لإدراكات الأطفال لتدافع امهاتهم معهم ودرجات الأمهات لمقياس التدافع الإيجابى الذاتى للأمهاتSummary: The aim of the current research is to identify the relationship between the positive motivation of mothers and alexithymia in their children with learning difficulties. The research sample consisted of 100 male and female children. The sample was chosen intentionally due to the nature of the research variables. The age range of the sample was determined from (5-6) years, and it included Research tools include: the alexithymia scale for children with learning difficulties (prepared by the researcher), the positive motivation scale for mothers (prepared by the researcher), and measuring children’s perceptions of their parents’ motivation towards them (prepared by Afaf Owais). The results concluded that there is a significant correlation between the total scores of alexithymia for children with learning difficulties. Among the dimensions of the positive avoidance scale for mothers, there are statistically significant differences between the average ranks of alexithymia scores in children with learning difficulties attributed to the mothers’ level of education. There is no statistically significant difference between the average scores of male and female children, despite the existence of a correlation between the total score of children’s perceptions of their mothers’ motivation. With them and mothers' scores on the mothers' self-positive motivation scale.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2024.مي.ت (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032127

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 103-110.

هدف البحث الحالى إلى التعرف على العلاقة بين التدافع الإيجابى للأمهات والأليكسيثيميا لدى اطفالهن ذوى صعوبات التعلم ، وتكونت عينة البحث من 100 طفلاً وطفلة، وتم أختيار العينة بطريقة عمدية نظراً لطبيعة متغيرات البحث، وتم تحديد المرحلة العمرية للعينة من (5-6) سنوات، وأشتملت ادوات البحث على: مقياس الأليكسيثيميا للأطفال ذوى صعوبات التعلم (إعداد الباحثة) ومقياس التدافع الإيجابى للأمهات (إعداد الباحثة) زقياس إدراكات الأطفال لتدافع والديهم معهم (إعداد عفاف عويس)، وتوصلت النتائج إلى أنة توجد علاقة ارتباطية دالة بين الدرجات الكلية للأليكسيثيميا لأطفال ذوى صعوبات التعلم وبين ابعاد مقياس التدافى الإيجابى للامهات ،توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسط رتب درجات الأليكسيثيميا لدى أطفال ذوى صعوبات التعلم تعزى إلى مستوى تعليم الأمهات ، عدم وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى درجات الأطفال الذكور والأناث، عدو وجود علاقه أرتباطية بين الدرجة الكلية لإدراكات الأطفال لتدافع امهاتهم معهم ودرجات الأمهات لمقياس التدافع الإيجابى الذاتى للأمهات

The aim of the current research is to identify the relationship between the positive motivation of mothers and alexithymia in their children with learning difficulties. The research sample consisted of 100 male and female children. The sample was chosen intentionally due to the nature of the research variables. The age range of the sample was determined from (5-6) years, and it included Research tools include: the alexithymia scale for children with learning difficulties (prepared by the researcher), the positive motivation scale for mothers (prepared by the researcher), and measuring children’s perceptions of their parents’ motivation towards them (prepared by Afaf Owais). The results concluded that there is a significant correlation between the total scores of alexithymia for children with learning difficulties. Among the dimensions of the positive avoidance scale for mothers, there are statistically significant differences between the average ranks of alexithymia scores in children with learning difficulties attributed to the mothers’ level of education. There is no statistically significant difference between the average scores of male and female children, despite the existence of a correlation between the total score of children’s perceptions of their mothers’ motivation. With them and mothers' scores on the mothers' self-positive motivation scale.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library